• Regnbågsdröm

IVF med start i september 2016

Filli89 skrev 2016-08-18 12:08:02 följande:
    Okej kör du lång lr kort då lr ?

NEJ! blir ingen insättning idag, blev så glad igår när bm ringde och sa att de sätter tillbaka en 5 dagars på lördag istället! Jag ville gärna att min egna gyn skulle sätta tillbaka den men hon skulle tyvär på begravning idag (dag 3) så hon erbjöd sig att komma in extra på lördag om det utvecklas till en blasto. Så jag är supernöjd. Hoppas det blir något denna gång och om det blir att det vill stanna.
    Oh. Läskigt. Men hoppas du får tillbaka en blasto på lördag då. Fint att de går in extra. Hur många embryon hade du kvar nu? Hoppas det går bra <3 Den där väntan innan insättning tycker jag är värst, men det är nog för att alla våra embryon dog en gång.. Så blev ingen insättning alls första försöket. Så är alltid livrädd för det
  • Regnbågsdröm
    Filli89 skrev 2016-08-18 13:27:19 följande:
    Läskigt ? Tycker du de? Ja tyckte de var bara bra stt ja kan få 5 dagars tillbaka. De riskerar dock inte det med få antal embryon vet jag så ja antar att ett par st klarade sig. Vi får se hur d blir. Ja har 9 som blev befruktade jag vet dock inte hur de har utvecklats de fryser endast in blasto!
    Ja men för mig känns det ju läskigt. Men det är ju med min bakgrund såklart. Och att jag har få ägg. Så jag hade snarare fått panik om de sagt att de skulle odla flera dagar

Hoppas du har fler som klarar sig till dag 5 då!
  • Regnbågsdröm
    Filli89 skrev 2016-08-19 12:49:45 följande:
    Långa innebär att man får sputor/nässpray för att nedreglera och stoppa kvinnans egna hormoner dvs östrogen för att sedan starta med äggstimulerande sprutor som gör att fler än ett ägg blir moget

Korta protokollet hoppar man över nedreglering utan börjar direkt på att stimulera ägglossningen, sen tillsätter man en extra spruta sista dagarna för att motverka att folikerna ska spricka. Förutom det går korta protokollet mkt fortare, upp till två veckor respektive 4-5 för långa. Det som avgör verkar dock oklart. Vissa klinker har som standard att ha kort/lång. frågade dock läkaren på ivf klinken och hon sa att det finns inget som tyder på att långa skulle ge bättre resultat, och korta är smidigare och att man hinner med fler patienter åt gången. Men man vet ju aldrig. Har läst tex om de med endometrios brukar nedreglera o eftersom jag har det så frågade jag men hon tyckte inte att det spelade roll.

Vilken ska du köra på?
    8 veckor tar långa...
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-19 17:15:19 följande:
    Det är lite olika, jag sprayar i 14 dagar, sedan sprutor i ca 10. Så det brukar ta mellan 4-5 veckor för mig.
    Ja just det, det är klart. Jag sprutar ju typ 2 veckor. Men 8 veckor är ju allt som allt menade jag. Man måste ju vänta efter mens innan man börjar spraya också, de flesta i alla fall vad jag vet
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-19 23:43:37 följande:
    Ja. Det är lite olika. Jag börjar med spray en vecka innan beräknad mens, sprayar två veckor, sprutar ca 10 dagar och sen plock och insättning med tvådagars.
    Ja, det brukar ju vara det. Speciellt mellan våra kliniker uppenbarligen Jag börjar med sprayen 19 dagar efter mens. Sen sprayar jag typ 3,5 vecka. Sen sprutor typ 12-14 dagar (men det sistnämnda är ju för att jag är så svårstimulerad)
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-20 09:45:34 följande:
    Ja, klinikerna verkar ha sina egna upplägg uppenbarligen.

Hur lång tid brukar det ta innan du får mens? Jag får oftast mens enligt beräkningen, dvs en vecka efter spraystart.
    Har varit olika varje gång. Första försöket fick jag dag 7. Andra typ 11 eller 12. Tredje hann jag bli orolig och ringa kliniken och allting, men sen kom blödningen på dag 14. Sprayar du också nu?
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-20 11:31:48 följande:
    Ok.
    Jag börjar på onsdag.
    När började du? Har du börjat spruta?
    Jag började i tisdags, så ska spraya ett bra tag till innan sprutandet börjar.
  • Regnbågsdröm
    Filli89 skrev 2016-08-21 12:31:58 följande:
    Tack så mkt. Aah jag tar lutinus 3x. Sa till gyn att jah gärna vill fortsätta på det om det blir en graviditet vågar inte sluta med den denna gång. Hon sa att ja kunde de åtminstone till ett Ul isf o så kan man se efter, vi får se hur det blir.

Jag fick en hemsk mensvärk 6 dagen när jag blev gravid. Det var en 3 dagars så dag 6 måste det vara att den fäste. Sen på dag 9 började jag blödde så ja gav upp o satte in tampong för ja trodde det var mensen. Märkte dock att de aldrig kom blod. Men funderar nu på om de inte blev infekterat på grund av det eftersom jah fick infektion i livmodern senare vid Mf, vet inte om det hänger ihop dock. Men denna gång om ja börjar blöda kommer ja bara använda binda för att vara säker haha, man vet ju aldrig vad det är för blod!
    Förmodligen infektion. Man ska inte använda tampong eller ha sex eller så två veckor efter äggplock har min klinik sagt till mig. Vet att vissa får andra restriktioner, men låter logiskt att inte använda tampong så tidigt i alla fall.
Svar på tråden IVF med start i september 2016