• Tatami

IVF med start i september 2016

De ringde imorse och sa att båda mina embryon såg bra ut! Ska sätta in ett kl 13. Nu är jag på flygplatsen och lite nervös, fast på ett bra sätt :)

• Tatami
    Filli89 skrev 2016-08-23 14:35:14 följande:

Vad kul grattis!! Snart är vi ett par ruvare ändå!

Tack! Känns väldigt spännande :) Det gick bra, förutom en grej de sa som bara påverkar framtida försök och som jag inte orkar bry mig om just nu. Nu är det vänta som gäller! Och så progesteron tre gånger om dagen. Skulle du sätta tillbaka imorgon?
  • Tatami
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-23 16:34:50 följande:

Vad skönt att det gick bra!

Vad var det de sa inför framtida försök? Vi får hoppas ni slipper göra några sådana!

Oj. Progesteron tre gånger om dagen? Vilken tar du? Jag tar alltid bara Crinone på morgonen.

Ja jätteskönt! Dock besviken över att det andra embryot "dog" sen imorse, så inget till frysen.

Lång historia, som även har att göra med mitt första, avbrutna, ivf-försök. Verkar som läkarna på kliniken är lite oense om ett visst hormonvärde (prolaktin), som de dessutom tycker olika om i Sverige jämfört med Danmark. När folk säger så olika saker så är jag typen som tar reda på saker själv. Eftersom det handlade om ett proteins funktion och jag forskar på proteiners funktion så läste jag på. Min gyn hemma sa dessutom att mitt måttligt förhöjda värde inte var ett problem i sig, eftersom det inte orsakade några biologiska symtom. Jag betalade för ett paket om 3 ivf. Jag frågade innan om de skulle kåta mig göra 3 ivf utan att strula igen, och de sa ja. Nu idag fick jag höra att jag inte får göra fler försök utan läkarintyg. Det blir nog inte så svårt att fixa, men hela grejen minskar min tillit till dem som klinik.

Jag tar Lutinus, progesteron-vaggisar, var 8:e timme. Det är nog rätt vanligt.
  • Tatami
    Filli89 skrev 2016-08-23 17:23:49 följande:

Nej okej. Morgondagens problem får man ta då. Nu fokuserar vi på denna gång och försöker vara positiva. Vi får tänka att vi är gravida till motsatsen bevisats haha.

Nej jag hade insättning i lördags på en femdagars blasto ET. Så är på rd3 idag.

Ja lite så jag känner. Men åh, då har du ju kommit en bit, vad spännande!!!
  • Tatami
    Filli89 skrev 2016-08-23 17:45:45 följande:

Ja hahah känns som dagarna kryper fram tyvär trots att jag jobbar en hel del o försöker fokusera på annat. Jag känner en hel del mensvärk men ja kan inte avgöra om det är av lutinus lr vad det är, återstår att se! Dock när ja gjorde ostimulerad fet o tog lutinus kände ja inget av de! Hur känner du nu efter insättningen.

Idag var första dagen jag kunde röra mig ordentligt efter äggplocket och jag var fortfarande öm när de höll på att trycka med ultraljud precis över äggstockarna. Så fick lite ont igen efter. Sen kände jag samma sekund de satte in embryot att det krampade liksom och frågade om det, och då sa de att det kan hända, just för att det "kommer in nåt". Resten av dagen har jag känt kramper som vanlig mensvärk, annars helt vanligt :) Och så är det spännande förstås!
  • Tatami
    finee skrev 2016-08-23 17:54:42 följande:

Så jobbigt när man hör olika! Man vet inte vad man ska tro. Jag hade väldigt högt prolaktinvärde, men absolut inga som helst symptom av det. Men jag fick medicinera ned prolaktinet innan vi fick starta med IVF nu i våras. Har jag förstått det rätt att du fått köra på med IVF trots förhöjt värde, bara för att du inte har några symptom på förhöjt prolaktin?

Håller tummarna att ni inte behöver fler försök

Ja visst är det jobbigt. Det är i såna lägen det är skönt att kunna litegrann själv och veta vilka man ska prata med. Mitt prolaktin var bara lite förhöjt, precis över gränsvärdet. Och inga symtom. Till ganska nyligen har man gjort ett till test vid högt prolaktin utan symtom som kallas makroprolaktin, men tydligen gör man inte det längre. Men det är så att prolaktin ibland kan vara falskt högt och det har skrivits en del i vetenskaplig litteratur om just prolaktin och utvärdering vid ivf.

Jah fick köra ändå. Både för den första läkaren jag träffade i Danmark och för min svenska gyn och hans kollegor som han rådfrågade.

Hur upptäckte du att du hade högt prolaktin?
  • Tatami
    Sjöblomman skrev 2016-08-24 09:08:53 följande:

Började äntligen med sprayen imorse! Hurra.

Åhå, grattis till behandlingsstart då! :D
  • Tatami

Nån som gjort ivf förut som har fått sammandragningar i livmodern direkt efter ET (samma minut)? Jag fick det och det har inte släppt (ET igår). Känns som ganska mkt mensvärk. De sa att det kunde bli så, men jag undrar bara om nån mer har känt det så med en gång.

En annan fråga. Testdagen jag fått är rätt så sen, ungefär en vecka efter beräknad mens. Tror ni jag kan testa tidigare än så? Vilken dag isf?

• Tatami
    finee skrev 2016-08-24 20:01:33 följande:

Jag har också läst om det där med makroprolaktin. Typ att man har högt värde men att det är biologiskt inaktivt. Tänker att det passar in på mig. Jag hade jättehögt (91, mätt med den skalan där det ska ligga mellan 3-23), men absolut INGA symptom. Det upptäcktes under själva IVF-utredningen. Men eftersom jag inte hade några symptom av det så trodde inte läkaren att det kunde förklara barnlösheten. Ev kunde det göra det liite svårare för embryot att fästa, men det var ganska oklart. Kunskapsläget verkar inte helt klart, tolkar jag det som då.

91 är ju ganska högt. Jag tog tre prover, som låg i intervallet 34-42 på samma skala. Så du har ju klart högre än jag då, men min gyn i Sverige sa iaf att man normalt inte mäter prolaktin på kvinnan i samband med fertilitetsutredning om det inte finns biologiska symtom (som oregelbunden mens/utebliven ägglossning tex).

Det råder som du säger informationsbrist och det beror på att man inte forskat tillräckligt på prolaktin och fertilitet. Det jag hittade i vetenskapliga artiklar var att förutom det uppenbara problemet med utebliven ägglossning så kunde slemhinnan vara för tunn för att vara fruktsam för ägget, och det kan påverka ni permalink på östrogen. Båda dessa saker går att kontrollera. Är de ok borde alltså inte högt prolaktin i sig vara ett problem för fertilitet. Däremot kan det vara dåligt på andra sätt så det är såklart bra att kolla upp. Men jag fokuserade på fertilitet när jag sökte i litteraturen.
  • Tatami
    Sjöblomman skrev 2016-08-24 20:41:28 följande:

Du kan testa tidigare om du vill. Själv håller jag mig alltid till TD.

Tänk på att ovitrelle kan ge positivt upp till 10 dagar efter att du tog den.

Japp. Tänkte ta ett test dag 10 bara för att helst få negativt så man vet efteråt att eventuellt plus inte beror på sprutan. Kanske testar 14 dagar efter äggplock om inte mensen kommit då. Är beredd på att bli besviken och testar såklart även på testdagen.
Svar på tråden IVF med start i september 2016