• Tatami

IVF med start i september 2016

Tiiffany skrev 2016-09-09 12:50:25 följande:

Wohoo dem beslutade att jag får starta  med IVF denna månad!! Mens beräknat 19/9, mensdag 2 börjar jag med sprutor 

Åh vad roligt, grattis till beskedet! Håller tummarna att allt går bra.

Idag hade jag officiell testdag, det var negativt som jag redan var bergsäker på. Blödningen kom igång ordentligt igår men beter sig mer som ett missfall och mindre som en mens, så jag hade väl rätt där. Har nu tagit tag i fortsättningen och skrivit ett långt mail till kliniken med frågor och undringar, bl.a. detta att de vill stoppa mig pga lite högt prolaktin fast att de lovat mig tidigare. Känns skönt att ta tag i det iaf och hoppas att då börja med sprutor om ca 4 veckor, eller när mensen nu kommer igen.
  • Tatami
    Tiiffany skrev 2016-09-09 14:54:40 följande:

Hej!

Åh vad tråkigt, fick själv missfall V6 i november förra året. Blir påminnd om det hela tiden, det är något jag aldrig glömmer och jag tog det väldigt hårt.

Jag tycker det är jättebra att du går vidare med en utredning. Förhoppningsvis hittar de någon lösning för er så de tar sig nästa gång. Att skaffa barn är inte det lättaste :/ 

Beklagar ditt missfall :( Ja tråkigt och ledsamt. Fick precis reda på i ett mail att embryot de satte in var fint, inte topp men nästan, så det var väldigt synd att det inte tog sig. Men har sett källor på att det är ca 50% missfallsrisk i min ålder (41) om man räknar in tidiga missfall också. Så får försöka igen. Misstänker att jag haft ett annat missfall i vecka 5 förra året, men testade aldrig vid det tillfället så jag kommer aldrig få veta.

Nu verkar den läkaren jag pratar med via mail iaf vara väldigt positiv och med lite tur ska det inte vara några problem att få börja igen nästa cykel trots lite högt prolaktin.
  • Tatami
    avin78 skrev 2016-09-09 18:20:09 följande:

Januari 2016, prolaktin: 506

506 mIU/L är ett ok värde. Det är högt men inom normalvatiationen. 736 är lite för högt men inte mkt. Det är vad jag har haft i värde vid mina tre prover i april-juni. Det som är viktigt att kolla är om du har biologiska symtom. Vätska ut brösten? Oregelbunden/gles/utebliven mens? Utebliven ägglossning? Tunn slemhinna i livmodern efter ägglossning? Om du inte har dessa problem kommer ett något förhöjt värde sannolikt inte påverka dina chanser att bli gravid med ivf. Detta säger min gyn som har pratat med kollegor och endokrinolog. Som biokemist måste jag säga att det låter logiskt.

Man kan också ha falskt högt värde för att det finns olika sorters prolaktin. Med de gamla analysmetoderna mäts alla typer av prolaktin, det som orsakar problem ihop med det som inte orsakar problem (om det finns av den sorten). En del lab har fått nya analysmetoder de senaste åren eller till och med nu alldeles nyss, och mäter numera enbart det prolaktin som orsakar problem. Det gör att resultatet blir mer pålitligt. Tyvärr vet många läkare ingenting om analysmetoderna i labben.

Mina värden i april-juni mättes med den gamla metoden, nu har de bytt på labbet, så nästa gång jag tar ett prov kommer endast de problematiska prolaktinet mätas :)
  • Tatami
    avin78 skrev 2016-09-09 19:51:10 följande:

Bra förklaring,

Jag har ingen problem faktisk( jag hade hystroscopy, olika test utomlands ) allt ser ut normal,

Min menskcykel alltid är som är klocka,

Men jag hade 4 ägg i båda första ivf,

Och ingen frys!

Vi får se denna gången,

Din beskrivning gav mig hopp, och jag önskar alla lycka,

Ett problem jag glömde nämna är att högt prolaktin även kan påverka nivåerna av FSH och LH så att de blir lägre. Därför kan det vara svårt att stimulera tillräckligt vid ivf även om man tillför de hormonerna. Så om du får få ägg, dvs är svårstimulerad, och om det händer flera gånger, så kan det bero på prolaktinet. Då kan det vara en idé att äta medicin för det, tex Pravidel. Levaxin som du nämnde påverkar inte prolaktinet utan sänker ditt TSH om du har låg ämnesomsättning. Hoppas du får ordning på allt! Lycka till du med :)
  • Tatami
    finee skrev 2016-09-09 19:27:34 följande:

Bra skrivet Tatami!

Haha tack :) Märks det att jag är lärare? ;)
  • Tatami
    avin78 skrev 2016-09-09 21:57:43 följande:

Det märks att du är läkare <3

Och medicin för prolaktin, kanske det är sent att tar, jag snart börja gonal och menopur, jag ska ringa rmc, också ,

Tack för din fin hjälp och förklaring

Inte läkare, lärare :) Men även forskare.
  • Tatami
    Sjöblomman skrev 2016-09-09 22:34:23 följande:

Är du lärare?

Japp :) gymnasiet, matte och kemi. Och lite biologi ibland. Och lite data.
  • Tatami
    Sjöblomman skrev 2016-09-10 12:40:25 följande:

Aha! Kul! Jag är också lärare, fast 1-6.

Trevligt! :)
  • Tatami
    Emmis84 skrev 2016-09-12 19:58:39 följande:

En fråga ang Ovitrelle sprutan! :-S

Jag tog den igår 22:30 och nu ikväll börjar det göra rätt ont i magen.

Det rumlar runt lite, lite som mensvärk? Är detta en kraftig ägglossning?

Ni som har erfarenhet... är detta normalt?

Enligt FASS står där inget om att smärtor i magen tillhör en vanlig reaktion..

RMC har heller inte något telenr man kan ringa till och fråga sånt här..

vart vänder man sig vid oro? Vart vänder ni er?

Jag hade ont av ovitrelle! Blev precis som du fundersam eftersom det inte står nåt om det. Började som mensvärk, som blev värre och jag var jättesvullen, hade riktigt ont under ca tre timmar ett dygn efter sprutan så att jag kände mig febrig och illamående. Tog en insomningstablett den natten faktiskt, sen var det lite bättre morgonen efter som tur var. Smärtan kom tillbaka i kubik efter äggplocket, åkte in till akuten på natten efter och fick morfintabletter utskrivet. Ingen vätska i buken, ingen överstimulering. Jag brukat inte ens vara särskilt smärtkänslig. Så kag antar att det känns olika för olika pers. Jag kunde inte stå rak på tre dagar efter äggplocket. Hopas det var en engångsgrej för jag är nästan lite rädd att gå igenom det igen, har ingen partner heller.

Vill absolut inte skrämmas, men vill bara säga att det kan göra ont även om man inte är överstimulerad, och det går över!
  • Tatami
    hope88 skrev 2016-09-13 17:00:36 följande:

Hej tjejer! Hoppar in här :)

Jag och min man gjorde vårt 1a ivf nov 2015. Då gjorde vi korta protokollet med gonal-f 125ie och orgalutran. Fick ut 4 ägg varav 3 befruktades. Ett sattes in men de andra klarade sig inte till frys. Testade minus runt nyår och vart så sänkt. Loggade ut här och tog en paus.

Nu 30/7 påbörjade vi ivf 2. Det långa protokollet denna gång. Började med synarela spray och vart nedreglerad och började men gonal-f, denna gång 175ie. Plockades på 10 ägg 31/8 varav 6 var mogna att befruktas. Endast 1 ägg befruktades som det skulle och vi fick tillbaka det 2/9. Enligt läkaren ett toppen ägg på 4 celler. Hoppet fanns men vågade inte tro att det där ägget skulle ta sig när inga andra klarade sig. Inga till frysen denna gång heller.

Jag vart överstimulerad 2 dagar efter ET och har varit på några ultraljud sen dess. Efter ett par dagar mådde jag bättre men 2 dagar senare i söndags mådde jag sämre igen. Tappades på vätska igår och har påbörjat fragminsprutor för att undvika blodproppar. Läkaren sa att detta kunde tyda på graviditet.

Tjuvtestade med clearblue plus igår och fick ett svagt plus (rd10) även v 1-2 på clearblue digital. Testade idag igen och pluset var starkare. 15 dagar efter ovitrelle så visst måste den gått ur kroppen? Kan det verkligen vara sant? Är vi gravida? Efter åratal av försök och misslyckanden. Aldrig sett ett plus på stickan. Kan det varit guldägget? Hoppas så! <3

Officiell testdag 18/9 på rd 16 så är ju tidigt än!

Hur går det för er? Hur mår ni?

Kram på er!

Åh det låter ju toppen! Hoppas graviditeten fortsätter som den ska då :) Jag tror enda anledningen till att de sätter sena testdatum är att de inte vill att man ska veta om man får tidigt missfall, för att de vill undvika att man blir besviken eller nåt sånt. Håller tummarna för dig!!!
Svar på tråden IVF med start i september 2016