• avin78

IVF med start i september 2016

finee skrev 2016-09-09 18:00:29 följande:
    Hur högt hade du? Det är väldigt individuellt hur fort prolaktinet går ned. För vissa tar det jättelång tid. För mig gick det på bara några veckor, så det var fort. Men det beror ju också på hur högt det var innan och vilken dos medicin man tar. Vissa klinker testar inte prolaktin. Det är fortfarande lite oklart hur det påverkar fertiliteten i de fall då man fortfarande har regelbunden ägglossning. Eventuellt blir livmodersslemhinnan lite sämre, men i IVF- sammanhang borde det inte vara nåt problem eftersom man kontrollerar den. Be din klinik ta ett prolaktinprov!
    Tsh.74, fritt T4 18 och fritt T3 5,3

Och july 2014( första kontrol på början ) prolaktin: 763
    Jag ska fråga, men det är sen nu för kolla , därför jag snart börja spruta
  • avin78
    avin78 skrev 2016-09-09 18:11:06 följande:
    Tsh.74, fritt T4 18 och fritt T3 5,3

Och july 2014( första kontrol på början ) prolaktin: 763
    Jag ska fråga, men det är sen nu för kolla , därför jag snart börja spruta
    Januari 2016, prolaktin: 506
  • avin78
    Tatami skrev 2016-09-09 18:39:17 följande:
    506 mIU/L är ett ok värde. Det är högt men inom normalvatiationen. 736 är lite för högt men inte mkt. Det är vad jag har haft i värde vid mina tre prover i april-juni. Det som är viktigt att kolla är om du har biologiska symtom. Vätska ut brösten? Oregelbunden/gles/utebliven mens? Utebliven ägglossning? Tunn slemhinna i livmodern efter ägglossning? Om du inte har dessa problem kommer ett något förhöjt värde sannolikt inte påverka dina chanser att bli gravid med ivf. Detta säger min gyn som har pratat med kollegor och endokrinolog. Som biokemist måste jag säga att det låter logiskt.

Man kan också ha falskt högt värde för att det finns olika sorters prolaktin. Med de gamla analysmetoderna mäts alla typer av prolaktin, det som orsakar problem ihop med det som inte orsakar problem (om det finns av den sorten). En del lab har fått nya analysmetoder de senaste åren eller till och med nu alldeles nyss, och mäter numera enbart det prolaktin som orsakar problem. Det gör att resultatet blir mer pålitligt. Tyvärr vet många läkare ingenting om analysmetoderna i labben.

Mina värden i april-juni mättes med den gamla metoden, nu har de bytt på labbet, så nästa gång jag tar ett prov kommer endast de problematiska prolaktinet mätas :)
    Bra förklaring,
    Jag har ingen problem faktisk( jag hade hystroscopy, olika test utomlands ) allt ser ut normal,
    Min menskcykel alltid är som är klocka,
    Men jag hade 4 ägg i båda första ivf,
    Och ingen frys!
    Vi får se denna gången,
    Din beskrivning gav mig hopp, och jag önskar alla lycka,
  • avin78
    Tatami skrev 2016-09-09 21:35:38 följande:
    Haha tack :) Märks det att jag är lärare? ;)
    Det märks att du är läkare <3
    Och medicin för prolaktin, kanske det är sent att tar, jag snart börja gonal och menopur, jag ska ringa rmc, också ,
    Tack för din fin hjälp och förklaring
  • avin78

Jag har bokat akupunktur på onsdag, hoppas det hjälper min ivf,
    Eller min icsi ;)
    Ösnkar alla lycka till <3

• avin78
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-12 21:22:07 följande:
    Jag kör samma borre hela tiden Uppenbarligen olika, som vi märkt många gånger

Fasen vad menopuren är jobbig. Så svår att få igenom huden. Får kämpa varje dag. Jäkla trubbnål!
    Jag kör inte samma borre heller,
    Man vet vad är bäst :(
  • avin78
    avin78 skrev 2016-09-12 21:52:41 följande:
    Jag kör inte samma borre heller,
    Man vet vad är bäst :(
  • avin78
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-14 21:18:51 följande:
    Jag har haft typ alla läkare där känns det som. Det här är vårt fjärde försök, så har haft olika hela tiden i princip.

Vad har varit fel för er del? Vi har upplevt det lite upp och ner. Samtidigt har man ju inget att jämföra med liksom.

Jag har sprutat i sju dagar nu och ska på första VUL imorgon. Det stämmer att plock är planerat till v38. Bör bli i slutet av den veckan om allt nu går som det ska. Jämför jag med de andra försöken så bör det bli torsdag eller fredag nästa vecka.
    Hur gick med din ultrajud ?
  • avin78
    Emmis84 skrev 2016-09-14 20:40:26 följande:
    Ah vad kul Viken läkare har du haft? Vi hade christof vid ÄP, verkligen toppen bra.

Hur upplever du annars RMC? Det har blivit rätt mycket fel för vår del.. kändes så stressigt vid varje VUL också, Snabbt in och snabbt ut..

Var i processen är du? Tyckte jag läste någonstans att du skulle ha ÄP v,38 stämmer det? Går det bra med sprutorna?
    Jag ska börja imorgon kväll spruta, och nästa vecka ultajud,
    Jag går på rmc malmö, jag har varit med Birgita för ägg plocka och återlämning ( båda) för min första och andra ivf, som miss lyckades.
    Vem har varit med Birgita?
    Därför jag har läst att jätte mycket viktig med återlämning , duktig läkare är mycket hjälp för att en ivf lyckas ,
  • avin78
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-15 18:25:34 följande:
    Tack för att du frågar! Det har gått bra! Svarar dig likadant som jag svarade en annan här innan.
    Det gick över förväntan. Med tanke på att vi gjort tre försök innan det här så vet vi ju hur det brukar se ut på första ultraljudet. Nu såg det bättre ut än tidigare, sju blåsor varav sex som var på gång och den sjunde något efter. Nytt ultraljud på måndag. Kändes jättebra eftersom jag producerar dåligt och nu hade fler än vad jag brukar ha första ultraljudet. Så det känns bra! Dessutom var det ingen polyp på livmodern, vilket jag var nervös för eftersom jag opererade bort en i somras. Var nervös över att jag skulle ha fått tillbaka den.
    Grattis, det är jätte bra,
    Önskar att du lycka denna gången ,
Svar på tråden IVF med start i september 2016