Tatami skrev 2016-09-09 18:39:17 följande:
506 mIU/L är ett ok värde. Det är högt men inom normalvatiationen. 736 är lite för högt men inte mkt. Det är vad jag har haft i värde vid mina tre prover i april-juni. Det som är viktigt att kolla är om du har biologiska symtom. Vätska ut brösten? Oregelbunden/gles/utebliven mens? Utebliven ägglossning? Tunn slemhinna i livmodern efter ägglossning? Om du inte har dessa problem kommer ett något förhöjt värde sannolikt inte påverka dina chanser att bli gravid med ivf. Detta säger min gyn som har pratat med kollegor och endokrinolog. Som biokemist måste jag säga att det låter logiskt.
Man kan också ha falskt högt värde för att det finns olika sorters prolaktin. Med de gamla analysmetoderna mäts alla typer av prolaktin, det som orsakar problem ihop med det som inte orsakar problem (om det finns av den sorten). En del lab har fått nya analysmetoder de senaste åren eller till och med nu alldeles nyss, och mäter numera enbart det prolaktin som orsakar problem. Det gör att resultatet blir mer pålitligt. Tyvärr vet många läkare ingenting om analysmetoderna i labben.
Mina värden i april-juni mättes med den gamla metoden, nu har de bytt på labbet, så nästa gång jag tar ett prov kommer endast de problematiska prolaktinet mätas :)
Bra förklaring,
Jag har ingen problem faktisk( jag hade hystroscopy, olika test utomlands ) allt ser ut normal,
Min menskcykel alltid är som är klocka,
Men jag hade 4 ägg i båda första ivf,
Och ingen frys!
Vi får se denna gången,
Din beskrivning gav mig hopp, och jag önskar alla lycka,