• Spagettimonstret

Skulle du kunna göra abort?

Inställningen till abort verkar variera mycket från person till person. Jag är nyfiken på hur användarna på familjeliv ställer sig inför att själva göra en abort. Vill gärna diskutera i en tråd som inte rör en enskild persons situation, utan är mer allmän.

Omröstningen vänder sig till dem som kan bli gravida. Skulle du kunna göra abort? Säg att det är relativt tidigt i graviditeten (10 veckor eller mindre), inga kända skador på fostret och graviditeten har inte uppkommit genom våldtäkt. Dock oplanerad / inte under de bästa omständigheterna. Skriv gärna även hur du skulle resonera kring att göra abort.

Kommer skriva om min egen inställning anonymt, kunde inte vara anonym när jag skapade omrösningen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?
  • Anonym (Ldndnd)

Innan jag blev gravid hade jag kunnat göra det. Men sedan min dotter kom så skulle jag nog aldrig kunna avsluta ett "friskt" liv på de sättet.

• Carambolan

Been there, done that. Jag har aborterat ett friskt foster, trots att jag var i vuxen ålder och trots att jag och pappan fått barn både innan och efter. Jag blev gravid trots p-piller vid en väldigt olycklig tidpunkt i min karriär. Jag valde karriären. Jag har inte mer känslor för en oönskad cellklump än vad jag har för mensen varje månad.

• Anonym (L)

Är man emot abort så är man ett vider. Hur kan man vara emot en sak som ska vara en rätt i alla länder? En sån fantastisk möjlighet som att göra abort. Det ska vara upp till var och en. Inte en jävel har rätt att bestämma över nån annans kropp. Så jävla ologiskt att vara emot abort, det är ju förfan bara en cellklump! Inga känslor har hunnit utvecklas, och oavsett vad så är abort ALDRIG fel. En person som inte vill ha ett barn, ska inte behöva ha ett barn. Så enkelt är det.

Självklart hade jag kunnat göra abort. Om jag blir gravid vid den åldern jag är i nu, då hade jag mest troligt gjort abort. Jag är alldeles för ung. Vill jag inte ha ett barn, då gör jag abort. Krävs inte så mycket.

• fjanten
    Anonym (L) skrev 2016-09-12 08:36:48 följande:

Är man emot abort så är man ett vider. Hur kan man vara emot en sak som ska vara en rätt i alla länder? En sån fantastisk möjlighet som att göra abort. Det ska vara upp till var och en. Inte en jävel har rätt att bestämma över nån annans kropp. Så jävla ologiskt att vara emot abort, det är ju förfan bara en cellklump! Inga känslor har hunnit utvecklas, och oavsett vad så är abort ALDRIG fel. En person som inte vill ha ett barn, ska inte behöva ha ett barn. Så enkelt är det.

Självklart hade jag kunnat göra abort. Om jag blir gravid vid den åldern jag är i nu, då hade jag mest troligt gjort abort. Jag är alldeles för ung. Vill jag inte ha ett barn, då gör jag abort. Krävs inte så mycket.

Jag hade inte kunnat göra abort, efter att ha fått min son och jag vet vilken möjlighet jag verkligen aborterar. MEN, jag är för rätten till abort (även fast jag anser att tidsgränsen för abort borde sänkas), men jag förstår att andra inte ser på saken på samma sätt. Jag anser att ingen kvinna ska behöva föda ett barn hon inte vill ha (eller inte kan tänka sig att abortera bort), men jag förstår samtidigt att det finns personer som ser embryot som ett liv på en gång - och därför är emot abort. Du får helt enkelt försöka tänka utanför din box (sedan är det för övrigt inte längre bara en cellklump efter några veckor, definitivt inte i exempelvis vecka 17-18).
  • Anonym (Sandra)

Har gjort abort 1 gång när jag var 16. och då för mig kändes det som rätt beslut då jag inte ens hade hunnit börja gymnasiet eller hade ett stabilt förhållande till pappan.
    nu har jag 2 barn med min man och skulle nu även om jag inte vill ha fler barn inte kunna göra abort. tror jag iallafall. kommer nog att bero på situationen vi har i såna fall. men omedelbart är mitt svar att nej det skulle jag inte kunna göra nu när jag vet vad jag går miste om.
    men ja den dagen den sorgen, vår livs situation kan ju hinna ändras och då kanske svaret blir något annat. 

• Scoops
    Spagettimonstret skrev 2016-09-12 00:24:45 följande:

Tack till er som svarat hittills!

Lite nyfiken på hur ni ser på/tänker kring en tidig abort? Att det är en cellklump man tar bort? Början till en person? Ett liv (om en svarar nej då)? Eller nåt helt annat.

Jag tror att det är ett liv. men jag skulle ändå göra abort. Vet att det kanske låter orimligt eller ologiskt. Men det är så jag känner.
  • Anonym (Ja)

Jag svarade ja eftersom jag när jag blev oplanerat gravid som 15-åring hade bokat in en abort. Fick som "tur" missfall så slapp genomföra den.
    Hade i mitt äktenskap idag aldrig kunnat göra en abort för min man vill jag ju ha barn med. Även om det skulle bli fler än vad som tänkt från början hade jag aldrig kunnat ta bort vårt gemensamma barn. 
    Hade jag däremot inte varit gift och hittat "the one" hade jag nog kunnat göra abort om det inte var så att det var min sista chans. För mig är det viktigt att jag får barn med rätt person och att det barnet är en avbild av mig och min älskade. Man ska trots allt ha med varandra att göra resten av livet. 

• Jennie med ie

Kan förvisso inte bli gravid nu längre men innan så...

Jag har blivit gravid oplanerat och under omständigheter som var långt ifrån de optimala. Gjorde inte abort, det var inte ett alternativ jag ö h t övervägde. Jag är emot abort.

Med så stor säkerhet man ö h t kan säga det: nej jag skulle inte kunna göra abort.

• 026745

Som medicinskt kunnig har jag inställningen att abort skall vara tillåtet tills dess att barnet på naturlig väg kan klara sig utanför moderns kropp. Ett hjärtslag betyder inte liv, en hjärna betyder inte liv, ett nervsystem betyder inte liv - det är alla funktioner tillsammans som är liv. 
    Ur ett emotionellt perspektiv anser jag att barn ska få komma till livet önskade och älskade, inte pga att modern inte fick abortera.
    Vi har tillräckligt många barn på denna planet som lever under svåra förhållanden och utan kärlek, varför ska vi späda på den kvoten? Den som vill ha barn och kan bli gravid får ju bli det och måste inte göra en abort - den som blivit gravid oplanerat, mot sin vilja eller med ett allvarligt skadat barn kan väl rimligen få bestämma själv den också?

• Ljunggren

Jag svarade "Vet inte" då jag ärlig talat inte vet om jag skulle klara av att välja bort ett "barn" som jag ändå vet att det blir i slutändan. 

Jag har nu ett barn och två påväg och mina tidigare planer var endast två barn då jag tänkt att jag inte har "tid" till fler. Men nu när vi fick "en på köpet" har jag värderat om och tycker tre barn är det rätta! 
    Däremot vill jag inte bli gravid fler ggr efter detta (om nu allt går som det ska) och jag kommer göra allt i min makt för att inte bli gravid igen. Men om jag blir det, får jag värdera läget då. För jag har ju märkt nu att en "överraskning" kan vara väldigt välkommen och kanske omvärderar jag min förmåga om jag blir gravid en tredje gång? 

Visste ni förresten att om man blir gravid med tvillingar i Norge, är det tillåtet att abortera en av barnen.. Sjukt enligt mig! 

Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?