• Spagettimonstret

Skulle du kunna göra abort?

Inställningen till abort verkar variera mycket från person till person. Jag är nyfiken på hur användarna på familjeliv ställer sig inför att själva göra en abort. Vill gärna diskutera i en tråd som inte rör en enskild persons situation, utan är mer allmän.

Omröstningen vänder sig till dem som kan bli gravida. Skulle du kunna göra abort? Säg att det är relativt tidigt i graviditeten (10 veckor eller mindre), inga kända skador på fostret och graviditeten har inte uppkommit genom våldtäkt. Dock oplanerad / inte under de bästa omständigheterna. Skriv gärna även hur du skulle resonera kring att göra abort.

Kommer skriva om min egen inställning anonymt, kunde inte vara anonym när jag skapade omrösningen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?
  • 8295
    Anonym (Miaa) skrev 2016-09-14 16:17:26 följande:

Jag menar precis det jag skrev till det inlägg jag citerade.

Det är inte det enklaste att diskutera om du inte kontrar mina åsikter med dina egna. Vad är det du inte håller med om? Att fri abort till v 18 enligt mig är för sent?
  • Anonym (Miaa)
    8295 skrev 2016-09-14 18:25:19 följande:
    Det är inte det enklaste att diskutera om du inte kontrar mina åsikter med dina egna. Vad är det du inte håller med om? Att fri abort till v 18 enligt mig är för sent?
    Inte att det är det enligt dig, men att det skulle vara för sent håller jag inte med om.
    De som satt gränsen har nog fog för det. Den ännu senare aborten (med tillstånd) kommer nog rätt snart att backas. Anledningen är att prematurer överlever allt längre ner i åldern.
  • Ulltand

För mig handlar det om när fostrets hjärna når en viss utvecklingsgrad. Innan dess är det en cellklump och inga problem att göra abort.

Visst är det väl så att idag styrs gränsen av när man kan få ett foster att överleva och utvecklas utanför livmodern?

• 8295
    Anonym (Miaa) skrev 2016-09-14 20:07:57 följande:

Inte att det är det enligt dig, men att det skulle vara för sent håller jag inte med om.

De som satt gränsen har nog fog för det. Den ännu senare aborten (med tillstånd) kommer nog rätt snart att backas. Anledningen är att prematurer överlever allt längre ner i åldern.

Så du la en smått dryg kommentar om att det är tur jag inte bestämmer, då den enda punkt av mina åsikter du hade en kommentar på var att du inte höll med om gränsen för fri abort är satt försent?
  • Anonym (Miaa)
    8295 skrev 2016-09-14 21:53:19 följande:
    Så du la en smått dryg kommentar om att det är tur jag inte bestämmer, då den enda punkt av mina åsikter du hade en kommentar på var att du inte höll med om gränsen för fri abort är satt försent?
    Nja, du får nog läsa igen.
  • Anonym (Miaa)
    8295 skrev 2016-09-14 21:53:19 följande:
    Nja, du får nog läsa igen.
  • Anonym (No)

Nej, jag skulle inte döda en människa som påbörjat sitt liv. Det är inte rätt. Men det är som jag ser det nu, gjorde tyvärr inte det förut pga omgivningens synsätt, därför lät jag mig påverkas att avbryta ett havandeskap när jag var nitton år. Så jag vill inte döma någon....men vi borde värdera människolivet som djupt värdefullt.. Många kvinnor känner sig också väldigt pressade att ta bort ett oplanerat foster...

• Anonym (Anna)

Jag röstade nej, då jag för egen del är ganska säker på att jag skulle kunna gå igenom en abort (om inte situationen är av  sådan karaktär att barnet är allvarligt sjukt eller att det blivit till genom en våldtäkt).

Jag anser att det är bra att det finns möjlighet att göra abort om man anser att situationen kräver det och har inget problem med att andra genomför abort av en eller annan anledning, då det är upp till de att göra vad som känns bäst för de i situationen. Jag personligen skulle dock inte kunna genomföra en abort efter att ha gått igenom både ett missfall och sedan en graviditet, men då jag gärna önskar fler barn så känns det fel att välja bort "nästa" barn bara för att det kanske inte passar tidsmässigt och sen försöka igen några månader senare när det passar bättre.   

Jag tror att en abort skulle vara lika jobbig för mig som mitt missfall var, då jag trots allt vill ha det barnet, även om yttre omständigheter kanske skulle göra att det känns mer eller mindre omöjligt. Det kanske skulle vara skillnad om barnet inte alls är önskat mot att göra det utav yttre omständigheter, vad vet jag. Så för mig personligen känns inte abort som något alternativ under normala omständigheter, dock så är det självklart ett alternativ om barnet är sjukt och kanske inte skulle klara av förlossningen eller kunna får ett värdigt liv utan lidande utanför sjukhusets väggar. 

• gbgumman

Tror vi skulle gjort det nu. Vi känner oss båda för gamla men vi min man och jag skulle ha lika svårt. Skulle kunnat bli så att inte gjorde det.

• Anonym (Tina)

Jag gjorde en abort när jag var 16 år.
    Skulle jag bli gravid i nutid skulle jag inte kunna göra abort igen.

Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?