• Spagettimonstret

Skulle du kunna göra abort?

Inställningen till abort verkar variera mycket från person till person. Jag är nyfiken på hur användarna på familjeliv ställer sig inför att själva göra en abort. Vill gärna diskutera i en tråd som inte rör en enskild persons situation, utan är mer allmän.

Omröstningen vänder sig till dem som kan bli gravida. Skulle du kunna göra abort? Säg att det är relativt tidigt i graviditeten (10 veckor eller mindre), inga kända skador på fostret och graviditeten har inte uppkommit genom våldtäkt. Dock oplanerad / inte under de bästa omständigheterna. Skriv gärna även hur du skulle resonera kring att göra abort.

Kommer skriva om min egen inställning anonymt, kunde inte vara anonym när jag skapade omrösningen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?
  • Jennie med ie

Varför då? En handling som är OK att göra en gång är förståligt men att göra samma handling en gång till är så fel att du ser ner på personen... Har du lust att motivera?

Anonym (Va) skrev 2016-09-17 11:34:20 följande:

Nej, det skulle jag inte kunna då jag anser att det handlar om ett barn och inte ett foster man tar livet av.

Jag kan dock förstå att andra väljer att göra det, även om jag ser ner på människor som gör abort mer än en gång

• Anonym (Va)
    Jennie med ie skrev 2016-09-17 11:54:24 följande:

Varför då? En handling som är OK att göra en gång är förståligt men att göra samma handling en gång till är så fel att du ser ner på personen... Har du lust att motivera?

Alla kan göra ett misstag, men att göra samma fel två gånger då klassar inte jag det som misstag.
  • Jennie med ie

Är aborten misstaget du syftar på eller graviditeten som föranledde den?

Anonym (Va) skrev 2016-09-17 11:56:31 följande:

Alla kan göra ett misstag, men att göra samma fel två gånger då klassar inte jag det som misstag.

• Anonym (Va)
    Jennie med ie skrev 2016-09-17 12:02:27 följande:

Är aborten misstaget du syftar på eller graviditeten som föranledde den?

Att bli oplanerat gravid en gång och välja att göra abort innebär att graviditeten var ett misstag, ja. Ingen gör väl en abort av misstag? Ojdå, det råkade bli en oplanerad abort har jag aldrig hört någon säga.
  • Jennie med ie

Man kan ju se på en genomgådd abort som ett misstag, därav frågan.

Kan man bli gravid av misstag en gång kan man ju bli det två gånger.

Anonym (Va) skrev 2016-09-17 12:05:27 följande:

Att bli oplanerat gravid en gång och välja att göra abort innebär att graviditeten var ett misstag, ja. Ingen gör väl en abort av misstag? Ojdå, det råkade bli en oplanerad abort har jag aldrig hört någon säga.

• Anonym (Va)
    Jennie med ie skrev 2016-09-17 12:09:56 följande:

Man kan ju se på en genomgådd abort som ett misstag, därav frågan.

Kan man bli gravid av misstag en gång kan man ju bli det två gånger.

När man gör samma "misstag" flera gånger ser jag det mer som att det är en vana, en ful sån och att man är mindre begåvad som inte lärt sig första gången.
  • Anonym (No)
    Anonym (Va) skrev 2016-09-17 12:12:30 följande:

När man gör samma "misstag" flera gånger ser jag det mer som att det är en vana, en ful sån och att man är mindre begåvad som inte lärt sig första gången.

Fast man kan faktiskt mycket väl bli gravid oplanerat fler än en gång, trots preventivmetoder. Det man absolut ska tänka på är att man kan bli gravid trots preventivmedel, det är mellan 0,05% och 40% sannolikhet beroende på p-metod. P-stav är den säkraste och spermiedödande medel den osäkraste. Därför bör man aldrig ha sexuellt umgänge med någon om man absolut inte under några som helst omständigheter kan stå ut med en eventuell graviditet.. Så gravid kan man bli/orsaka trots preventivmedel alltså. Sen anser jag att man inte ska ta död på ett mänskligt foster dessutom.
  • Anonym (T)

Så göra abort när man är 15år och inte redo för barn och sen igen när man är 42år och inte vill ha fler men preventivmedlet inte funkade, är en ful ovana?
  • Anonym (:)

Är det ok om man blir våldtagen andra gången? Eller om man blir det första gången och gör misstaget sedan?
  • Anonym (Va)
    Anonym (No) skrev 2016-09-17 13:01:56 följande:

Fast man kan faktiskt mycket väl bli gravid oplanerat fler än en gång, trots preventivmetoder. Det man absolut ska tänka på är att man kan bli gravid trots preventivmedel, det är mellan 0,05% och 40% sannolikhet beroende på p-metod. P-stav är den säkraste och spermiedödande medel den osäkraste. Därför bör man aldrig ha sexuellt umgänge med någon om man absolut inte under några som helst omständigheter kan stå ut med en eventuell graviditet.. Så gravid kan man bli/orsaka trots preventivmedel alltså. Sen anser jag att man inte ska ta död på ett mänskligt foster dessutom.

Oftast är det slarv som leder till att preventivmedel inte fungerar. Och jag har aldrig hört om någon som haft någon form av medicinsk preventivmedel och kondom som blivit gravid. Så det går att skydda sig. Hur ofta slår blixten ner på samma ställe två gånger liksom.
    Anonym (T) skrev 2016-09-17 13:13:45 följande:

Så göra abort när man är 15år och inte redo för barn och sen igen när man är 42år och inte vill ha fler men preventivmedlet inte funkade, är en ful ovana?

Då har man uppenbarligen inte lärt sig från tidigare och inye mognat avsevärt heller.
Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?