• Leeandra

BF JULI 2017

sobrio88 skrev 2016-12-13 08:09:32 följande:

Tack :) haha ja de stämmer verkligen.

I v 12 så hamnade en nerv i kläm eller något (det var inte foglossning men det påminde om det) så om jag gick 10 min på en dag var jag sängliggande sen. Lite jobbigt för en som alltid levt aktivt. Så sjukskrivning i ett halvår först och aldrig haft en sjukdag i hela mitt liv :/

Sen var det återkommande uv som gick över i njurbäcksinflammationer och havandeskapsförgiftning så spenderade mycket tid på sjukhus. Återigen rätt påfrestande för någon som aldrig är sjuk ;)

Men nu håller jag tummarna att det blir bättre denna graviditet :)

Låter lagom roligt det där, . Då hoppas vi på en fantastisk graviditet denna gång .
  • Leeandra
    GrönaDruvan skrev 2016-12-13 07:33:36 följande:

Haha..tror ingen dusch i världen kan få honom att lukta godare just nu...dessutom så kan jag bara använda oparfyrmerade tvålar o schampo nu för vanliga luktar såååå äckligt, och att duscha påminner bara om illamående... Lukten på mannen kommer ur munnen. Han luktar ju inte såhär annars, så det är ju övergående iaf...

Tycker jagar extremt överkänslig när det gäller dofter nu, men min kille luktar tack och lov väldigt gott. Var i Sthlm i helgen däremot och kunde knappt andas någonstans för alla avgaser och människor som röker, var fruktansvärt. Däremot överlevde jag en eldshow trots mycket rök & fotogendoft så luktsinnet lever helt klart sitt eget liv.
  • Leeandra
    GrönaDruvan skrev 2016-12-13 20:13:36 följande:

Köpte också första kläderna till tvillingarna idag...men det är bara för att mina söner kvällen innan julafton ska få reda på att de ska bli storebröder! De ska få öppna varsitt paket med en söt Pyamas/sparkdräkt på i stl.44! Ska bli kul att se deras miner när vi berättar!

Annars har vi sparat det mesta från våra killar, så vi har mycket bebis saker. Dock kommer det ju behövas dubbelt nu.. Och blir det flickor vill jag ju gärna köpa lite flick kläder såklart!!

Blir lite full i skratt över en så liten storlek, mina tvillingar drog stl 56 med en gång . Jag vet att de var ganska stora, men det känns alltid som att utmana ödet lite när man förväntar sig saker, tex att tvillingar ska komma tidigare och vara små .
  • Leeandra

Mina barn kommer vara 14, 12, 10, 7 & 7 år när den här lilla kommer. Jag har också en ny man som inte har barn sen innan, men är inte orolig för att börja om eller att inte få sova, jag vet att jag fixar det. Och med så stora barn och en väldigt engagerad pappa tror jag att lillen kommer vara väl omhändertagen .

• Leeandra

Nyfiken tjejer, har ni något arbetsnamn på bebisen? Jag kan känna att det är lika skrockfullt att kalla något vid namn ( jag har ju inte sett att det finns en liten levande bebis som de flesta andra har ) som att köpa saker till den men vår lilla blev ganska fort kallad Chili eftersom den blivande pappan älskar chili och vi funderar på rent tempramentsmässigt om det kommer bli en mild eller en het sort .

• Leeandra
    GrönaDruvan skrev 2016-12-14 08:50:43 följande:

Haha...ja, jag tror verkligen att mina tvillingar kommer födas för tidigt och vara super små..jag hoppas ju inte det förståss, men känslan säger så...

Min första son föddes 37+3 och vägde 2930 och andra föddes i 38+3 och vägde 3530.. Ettan drog stl.50 i 2 månader och den andra hade väl 50 ett tag..

Hur som helst så är mest dessa kläder jag köpte nu en rolig grej

Vilken vecka kom dina tvillingar?

Ja, då förstår jag att du tänker så . Men det var ändå bra vikt på dina barn för att ha kommit tidigare så dina tvillingar kan ju också ha bra tillväxt. Mina kom i v. 38+1 och vägde 3540 g resp 3545 g ( jämn tillväxt ) och var 53 resp 51 cm långa och växte ganska snabbt sen. De låg + 13% vid alla TUL.
  • Leeandra
    basio skrev 2016-12-14 10:31:33 följande:

Vår heter Pralin. Det var min mans favoritglass när han var liten, medan jag mer tänker på en liten chokladpralin.

Ha, ha vad gulligt! Tänker också på en liten chokladpraliner .
  • Leeandra
    Leeandra skrev 2016-12-14 10:34:39 följande:

Ha, ha vad gulligt! Tänker också på en liten chokladpraliner .

Praliner? Pralin skulle det stå.
  • Leeandra
    FrökenMp skrev 2016-12-15 13:41:26 följande:

Nu har vi varit på vårt andra ultraljud och guuud vad orolig jag var!

Läkaren sa att han såg nåt som inte såg riktigt normalt ut så han fick hämta en till läkare som sen konstaterade att allt såg bra ut, som tur var!

Den första läkaren hade tydligen sett nåt för fyra veckor sen när vi var där på första ultraljudet och ville därför att vi skulle komma tillbaka nu. Han tyckte att det såg ut som tvillingar men att en var död...

Som tur var så var det inte alls så utan allt såg normalt ut och våran lilla bebis sparkade runt för fullt! Såg så himla häftigt ut när den sprattlade runt där inne :D den är 5,3 cm lång nu. Helt sjukt! Nu kan jag äntligen slappna av och njuta av att jag faktiskt mår bra :)

Bifogar en bild! Den blev lite mörk men man kan se lite iaf:)

Vad härligt att allt var bra, men hjälp vad du blev uppskrämd först! Det är så häftigt att de blivit så välutvecklade trots att de är så små.
  • Leeandra
    Noccis skrev 2016-12-16 09:57:11 följande:

I onsdags var jag på mitt andra möte hos BM och fick kissa på en sticka för glykos test. Det såg inte bra ut. Fick även ta blodprov som inte heller va bra. Hade visserligen ätit en bulle innan (svårt att få i mig något alls fortfarande) så det kan påverka men jag är så orolig.

Har tidigare haft ätstörningar och senare år har jag ätit mer chips och godis än man ska. Blir så arg på mig själv att jag inte tagit diabetes och sånt på mer allvar. Man tror liksom inte att det ska hända en själv. Att man inte är i riskzonen.

Har inte ätit så mycket godis sen jag vart gravid eftersom jag helt tappat lusten till allt som går att äta och nu blir det definitivt inget mer sånt men skadan kanske redan är skedd.

Känner mig dålig...

På måndag ska jag göra ett sånt där test på vårdcentralen och på tisdag får jag förmodligen veta domen. 

Håll tummarna för mig att jag får en andra chans!

Det går att korrigera blodsockret med kostbehandling, så det finns alltid en andra chans om det handlar om diabetes typ 2. Det är ju inte helt lätt att äta korrekt i början av en graviditet när man mår dåligt, men håller tummarna att glukosbelastningen ger ett bra svar.
  • Leeandra
    Summerchild skrev 2016-12-15 22:16:59 följande:

Fler än jag som bara måste veta könet vid rutin ul ? Vad skoj vi kommer ha i forumet...massa skvaller

Jag har aldrig kollat könet, har av någon anledning ändå gissat rätt alla gångerna. Jag har inget problem med att vänta, jag knyter an till barnet i magen ändå. Könet är kntd så viktigt för mig, det kan ju bero på att jag har två flickor och tre pojkar som har kommit varannan gång då jag har aldrig hunnit fundera över det.
  • Leeandra
    Summerchild skrev 2016-12-16 22:23:08 följande:

Jag har gjort det å jag har diabetes .... men får inget styr på det .... kanske dröjer innan jag får rätt dos lr vet inte varför jag klantar mig... skäms inför dietisten .... nån annan som har problemet lr bara jag?

Dietisten och läkarna finns ju där för att hjälpa dig och inte tvärtom. Kroppen förändras snabbt när man är gravid och det kan ta ett tag att hitta rätt. Det kommer att bli bättre, .
  • Leeandra
    GrönaDruvan skrev 2016-12-17 20:58:34 följande:

Jag hade mer ont i magen i början på veckan pga förstoppning, men har ju lyckats gå på toa nu 2 ggr efter det, så tror inte det beror på det.

Efter mitt besök på tisdag ska jag försöka att sluta oroa mig så mycket. Det är klart, är allt man gjort i 5 veckor bara varit hemma så tänker man mycket. Denna veckan har jag ju även varit hemma från jobbet.. Kanske är måendet som gör att man blir lite låg..

Det är ju ändå 85-90% chans att de inte kommer utveckla ttts, så du måste tänka att allt kommer att gå bra. När man inte mår bra påverkas ju humöret otroligt mycket, se bara alla män när de är sjuka . Innan du vet ordet av är dina tvillingar 1,5 år och river hela huset för dig, tro mig
Svar på tråden BF JULI 2017