Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

InviMed

Lilly - Om få ägg befruktas så kan det bero på manlig faktor också. Har ni kollat upp spermierna? Utomlands kan man göra Dna fragmentationstest på spermierna. Även spermier som ser normala ut kan ha dnaskador.

Sen kan man odla embryona vidare till blastocyter och göra pgs på dem utomlands för att kolla vilka som är kromosommässigt normala. Embryon med kromosomfel leder ofta till missfall. Så sätter man bara in embryon som har normal kromosomuppsättning så borde man ju ha större chans att lyckas få barn.

• UndrandeSökare

Hoppas det går bra för er i Polen Lilly !

Skriv gärna ner alla frågor du har till läkaren/kliniken på ett papper
    och ha med dig så glömmer du inget viktigt.

Kolla upp också om ni kan köpa medicinerna ni behöver av kliniken eller om ni kan få EU-recept. Utrogestan kan ju vara värt att köpa där ifall du vill testa det istället för Lutinus.

Ha en bra resa !

• UndrandeSökare

Tant rosa - Var har ni gjort ÄD tidigare?

Två bra tips inför både ivf och ÄD är att göra Pgs på embryona innan insättning (så att de onormala rensas bort direkt innan insättning och man bara sätter in kromosommässigt normala embryon). De onormala resulterar ändå oftast bara i missfall.

Sen att ni kollar upp om kliniken ni väljer kan erbjuda mediciner som förbättrar chanserna som kortison och blodförtunnande etc.

Lycka till i Polen Lilly !

• UndrandeSökare

Tant rosa - Hur många försök har ni gjort? Gjorde ni Pgs på embryona? Har du gjort någon immunutredning för att kolla upp så inte ditt immunförsvar är problemet?

• UndrandeSökare
    Lilly2013 skrev 2017-02-25 11:31:49 följande:

Hej nu är vi på väg tillbaka från Polen. Får åka dit på ett 2 besök innan nånting bestäms. Läkaren var inte nöjd med att jag haft så många missfall och ville göra lite extra utredning för att försöka förhindra det i fortsättningen. Underbar tjej som tolkade till oss och personalen kändes bra. Nu boosta med vitaminer och fortsätta med IL dropp.

Lilly- Vill de ta immunologi prover på dig på kliniken i Polen innan ni
    påbörjar ÄD- behandlingen pgr av dina upprepade missfall?

Hoppas 2a resan också går bra. Åker ni i mars eller april?
  • UndrandeSökare

Lily- Vad skulle amh minst vara för att vara ok enligt Invimed?

Mitt amh var mycket bra för min ålder men läkaren på AvaRiga sa
    att minst 85 % av embryona var statistiskt sett kromosommässigt felaktiga
    i min ålder så vi valde ÄD direkt för att spara tid och pengar. 

Hoppas det går bra för dig.

• UndrandeSökare

Lilja - Ja, kolla med kliniken om du dels kan få Trombyl 75mg
    men även om du kan få öka Prednisolondosen till 10mg.

Får du inte Trombyl utskrivet så kan man köpa receptfria
    Albyl Minor 250mg på apotek här i Sverige och dela varje
    tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag.

Lycka till !

• UndrandeSökare
    Liljja skrev 2017-03-13 08:37:55 följande:
    Tack UndrandeSökare för ditt svar. Jag tar Klexane from insättning, som kliniken säger att jag ska ta. Kan man ta både Trombyl och klexane?
    Fick Trombyl 75g av min gynekolog här i Sverige. Hur länge har du ätit Prednisolon, under hela ruvningen ? Jag har 5mg och ska höra om jag ska öka till 10 som du rekommenderar.

//A
    Ja, man kan absolut ta både Trombyl och Clexane samtidigt under behandlingen, de kompletterar varandra och ger bättre effekt tillsammans !

Får man inte tag på Clexane kan man be att få Fragminsprutor utskrivna, det är liknande medicin, Clexane 6000ie motsvarar Fragmin 5000ie.

Jag ska göra ÄD hos AvaRiga snart och enligt min behandlingplan ska jag börja med både kortison+Trombyl 75mg start 7 dagar innan insättning.

Progesteron 100mg (Lutinus eller Utrogestan 2st 3ggr/dag) start 4 dagar innan insättning.

Clexane/Fragmin från insättning för mig också.

Prednisolon 5mg är ganska låg dos, kanske för låg för att göra tillräcklig nytta,
    det finns de som fått ta upp till 20mg Pred i början och senare trappa ner och sluta runt v. 20. Kolla gärna med din läkare om du kan få öka till 10mg Pred.

Lycka till !
  • UndrandeSökare

Lilja - Det kan vara en fördel att sätta in 2 embryon, enligt vad jag hört från andra kan 2 st stötta varandra att fastna. Men vet inte om det stämmer.
    Sätter man in 2 kan det också öka chansen att minst 1 fastnar,
    samt att det ökar chansen för tvillingar lite (vet inte hur många procent).

Bestäm själv om du vill sätta in 1 eller 2 embryon, gör det som känns bäst för dig.

Svar på tråden InviMed