Liljja skrev 2017-03-13 08:37:55 följande:
Tack UndrandeSökare för ditt svar. Jag tar Klexane from insättning, som kliniken säger att jag ska ta. Kan man ta både Trombyl och klexane?
Fick Trombyl 75g av min gynekolog här i Sverige. Hur länge har du ätit Prednisolon, under hela ruvningen ? Jag har 5mg och ska höra om jag ska öka till 10 som du rekommenderar.
//A
Ja, man kan absolut ta både Trombyl och Clexane samtidigt under behandlingen, de kompletterar varandra och ger bättre effekt tillsammans !
Får man inte tag på Clexane kan man be att få Fragminsprutor utskrivna, det är liknande medicin, Clexane 6000ie motsvarar Fragmin 5000ie.
Jag ska göra ÄD hos AvaRiga snart och enligt min behandlingplan ska jag börja med både kortison+Trombyl 75mg start 7 dagar innan insättning.
Progesteron 100mg (Lutinus eller Utrogestan 2st 3ggr/dag) start 4 dagar innan insättning.
Clexane/Fragmin från insättning för mig också.
Prednisolon 5mg är ganska låg dos, kanske för låg för att göra tillräcklig nytta,
det finns de som fått ta upp till 20mg Pred i början och senare trappa ner och sluta runt v. 20. Kolla gärna med din läkare om du kan få öka till 10mg Pred.
Lycka till !