InviMed
Hej tjejer!
Tråden är inte så aktiv längre men jag försöker ändå. Först gratulerar till det efterlängtade det e ju det vi e alla ute efter.
Jag skulle vilja ställa en fråga för er som har varit på INVIMED. Har ni fått fler än ett embryo till frysen? I paketet ingår frysning av embryon som klarar av vidareodling till blasto. När jag läser era erfarenheter har jag fattat som att det blir bara ett embryo kvar varje "första gång" Sedan när man går vidare och gör fler försök det blir då fler embryo. Har jag uppfattat det fel? Jag bara tänker på att det borde vara toppenbra kvalité på äggen hur kommer det sig att det blir i snitt bara 3 som klarar sig. Skulle verkligen uppskatta om ni kan hjälpa mig förstå detta bättre.
Det är jätteroligt när man lyckas första försöket, då behöver man inte tänka riktigt på om det finns fler i frysen. Men lyckas man ju inte (har man gått vidare med ÄD då är man van vid misslyckanden) då vill man veta att det finns några stycken i frysen.
Skulle vilja höra hur det går för er som har plussat. Vad roligt!
Ha en fin söndag!
Sen på denna klinik (Invimed) använder de frysta ägg och det är sämre (och billigare) än färska ägg. Eftersom ägg innehåller endast 1 cell, och när de tinas så kan (både embryon och) ägg tappa celler. Ett fruset befruktat ägg (embryo) kan tåla det eftersom det innehåller många fler celler.
Men tappar ett obefruktat ägg sin cell så dör det. Därför är det alltid bättre att välja en klinik där man får färska ägg.
Vi går hos AvaClinic och där får man färska ägg. Vi fick 13 ägg från donatorn, 12 befruktades. Alla 12 levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8st och 7 var normala kromomosommässigt.