• Caarina1985

IVF februari 2017

Hej brudar, inleder helgen med ett hittills stort leende på läpparna. Gjorde ultraljud idag och Mamma Mia vad många äggblåsor jag hade (för att vara jag) på BÄGGE sidor. Det fanns ca 10st i vardera äggstock och några var runt 15mm :)

När kliniken ringde på em och sa att jag skulle fortsätta samma dos över helgen och göra nytt ul på måndag. VAD SA DOM?? Ingen doshöjning...?! Första gången under alla dessa år som jag inte behöver öka. Förhoppningsvis var det en bra metod att nedreglera mig och "chocka" igång kroppen med sprutorna. Nu hoppas vi att det finns lite mogna ägg i alla de fina blåsorna.

Tyvärr har ju inte gyn kollat sin fax och gett mig ngn tid på måndag. Det gör en lätt frustrerad när man behandlas på distans och de inte verkar begripa vikten av att vissa saker sker i rättans tid. Hoppas att de ringer på måndag morgon!

• Caarina1985
    Loppan6 skrev 2017-02-02 22:49:11 följande:

Hejsan Allihopa. Vad spännande att följa några av er som är på G nu, ni är stegen före mig & jag håller verkligen tummarna för er alla. Hoppas på många glada gubbar i denna tråden :D 

Jag & min sambo var kallade till IVF i onsdags men vi ville testa make insemination först för att se om man kan få ut någon mer nyttig information under tiden.

Som det är nu har dom inte hittat någon orsak till våran barnlöshet.

Har genomgått titthålsoperation som inte resulterade i något. Detta gjordes för att man vid Hycosy inte kunde se genomströmning på högra äggledaren & en vätskefylld ansamling på 2*3 cm i området kring denna. Vi fick då svar att denna vätska kan " sippra" ner till livmodern & påverka att ett ägg inte vill fästa i en ogynnsam miljö. Dock visade det sig under titthålsoperationen att denna vätskeansamling var som borttrollad & det var genomströmning i båda äggledarna. FÖRVIRRANDE.

Detta är alltså en av anledningarna till att vi ville genomgå insemination först för att vi tänkte att en upptäckt av nya sådana här vätskeansamlingar kan vara lättare att upptäcka då & man kanske kan åtgärda detta på något sätt under tidens gång.

Min sambo hade högt dfi på sitt första spermieprov 27. Vilket efter vi krävde ett nytt spermieprov där han & jag knappra massvis med vitaminer i 2 månader & hans nya DFI hamnade då på perfekta värden 13. På grund av detta kunde vi genomgå insemination först om vi önskade detta. 

Så nu åter till BEHANDLINGAR.

Vi har som sagt planerad make insemination nu den 8/2 2017. 

Har fått Bemfola engångsprutor för stimuli till äggblåse-bildning & en Ovitrelle spruta för ÄL. Ingen progesteron alls, undrar om någon fått detta vid insemination? Eller något annat? För oss är det önskvärt då det verkar som det ökar förutsättningarna snarare än tvärtom då man försöker få ett ägg att trivas & fästa.

Någon som har någon åsikt kring detta?

Funderar på att fråga efter detta eller kräva hehe på ultraljudet på tisdag om det är möjligt. Vet ej hur återhållsamma dom är när det kommer till att skriva ut progesteron-preparat vid ofrivillig barnlöshet.

Jag undrar även om någon av er som genomgått utredning eller är under behandling fått någon information kring immunförsvaret & om det finns någon undersökning eller behandling kring detta? 

En annan oro är att jag tänker att jag kanske har ett aggressivt immunförsvar då jag sällan är sjuk & min kropp bär på ett latent virus sedan flera år tillbaka. :(

Kramar till er alla som längtar

Jag har alltid fått progesteron (lutinus) utskrivna i samband med våra behandlingar. Kolla av med din klinik vad orsaken är till att du inte fått detta. Kanske de har glömt eller tänkt skriva ut dom senare till dig. De utgör själva grunden för att våra små groddar öht ska fastna. Men dessa börjar tas först efter äggplocket.
  • Caarina1985
    pigan86 skrev 2017-02-01 16:10:05 följande:

Ni som använder gonal-f har ni feberliknande symtom eller inbillar jag bara mig att de är sprutorna? Känner mig annars frisk så tror inte jag håller på att bli sjuk iaf :/

Tidigare när jag gått på gonal-f så har jag fått förkylningssymptom. Tänkte inte på det själv men min man sa när jag gjorde förra behandlingen att jag blir förkyld varje gång vi börjar behandling. Så det kan vara sprutan eller kroppens sätt att reagera på hormonerna.
  • Caarina1985
    pigan86 skrev 2017-02-01 21:16:14 följande:

Har en liten fundering.

Karl min har varit ganska tystlåten ända fram tills idag då han ringde från jobbet och berättade att han också börjar bli nervös och lite otålig på den här väntan. Han har alltid stöttar mig och varit delaktig från dag 1 men då han har barn sedan tidigare har jag aldrig upplevt att han har samma längtan som mig. Men idag fick jag äntligen bekräftelse på att han längtar precis lika mkt som mig efter att skaffa en familj tillsammans. Känns kanske fånigt för vissa men jag blev så glad så tårarna tittade fram.

Hur är de för er andra? Upplever ni att era karlar har lika stor längtan som er och är dem i så fall såna som gärna vill prata om de eller är dem lika tystlåtna som min karl har varit?

Jag är så lyckligt lottad som har en man som engagerar sig för detta minst lika mycket som jag - om inte ännu mer. Men då bor det väl en kvinna i honom :)

Han springer på apoteket och hämtar ut alla preparat, på ultraljuden är han delaktig: hissar mig upp å ner i stolen, applicerar glidmedel på staven, är sekreterare när äggblåsorna mäts m.m. m.m.

Han brukar vara som ett Nervvrak genom denna resa, medans jag till motsats är lugnet själv. Trots att han är spruträdd så sitter han med mig varje kväll när jag blandar ihop dom och även när jag tar dom.

Nässprayen ska tas samma tid 3ggr om dagen, min första dos tar jag kl 6.00 så på helgerna kliver han upp med mig när jag sprayar och sen går jag och lägger mig en stund till för att sen vakna till lukten av nykokt kaffe.

Brukar nypa mig i armen ibland och tänka på hur lyckligt lottad jag är som har en klippa till äkta make. Fast även solen har sina fläckar och jag brukar hota med att annonsera bort honom på blocket ;) Samtidigt som jag vet att många relationer aldrig skulle fixa en så tuff resa som det här innebär. Så alla medsystrar i den här tråden kan nog skriva under på att vi och våra partners har ett band som inte går att beskriva. Vi har blivit utredda, granskade, ut och in vända av sjukvården, visat oss sårbara... Många relationer har nog gått åt innan man ens kommit fram till kliniken. Men här är vi och kämpar ända in i bänken, så nått extra besitter vi och våra käresta.
  • Caarina1985
    Nube skrev 2017-02-03 23:58:40 följande:

Vad kul att höra! Är det första gången alltså du kör lång protokoll? Hur mycket ägg har du fått ut tidigare? Jag använder menopur nu 3e dagen och sprayar med synarela. Första vul på tisdag. Hoppas att du får ännu bättre resultat på måndag!

Tack!

Känns riktigt hoppfullt. Det är första gången jag gör långa. Sprayar med suprecur och har tagit menopur&fostimon i 7dagar. Det här är våran 5e behandling. 1a gav 10ägg, 2a avbröts då jag bara hade 3st äggblåsor, 3e gav 8ägg & 4e gav 3st. Några var såklart inte mogna men de som varit mogen har samtliga befruktats (via icis) men vid celldelningen har det gått alldeles för fort fram så många har fått kasseras. Vi har lyckats fått insatt embryo vid samtliga 3 äggplock + 1st till frysen från 1a plocket.

Alla tidigare gånger är det ena äggstocken som nästan ensammen har levererat äggen, den andre lata jäveln har trott att den är på semester. Men nu verkar den ha fattat vinken.

Hoppas att det går bra för dig på Tisdag!
  • Caarina1985
    Busfrö10 skrev 2017-02-05 10:18:39 följande:

Blä vad jag mår illa... Och det känns som att jag går omkring med stora klasar till äggstockar... Ömmar liksom när jag går... Hoppas att det är ett bra tecken...

Ikväll ska jag ta ovitrellen kl 1930. Slutar dock jobba kl 2000, så får väl ta den inne på toan =/

Hoppas ni andra mår bra!

Det är tur att man är flexibel när man håller på med det här.. Förra gången jag skulle ta min ovitrelle var jag tvungen att åka in med mormor till akuten. Så när klockslaget närmade sig fick mannen komma till sjukhuset med den. Så det fick bli ett undersökningsrum på akuten :) En annan gång fick vi stanna bilen på en parkeringsficka efter E4 och blanda lite sprutor...

Du får trösta dig med att du snart får plocka ut blåsorna. Också hoppas vi på goda nyheter sen!
  • Caarina1985
    ammela skrev 2017-02-05 12:29:45 följande:

Jag hoppar gärna in här också. Har försökt i snart 2 år. Utredningen visar manlig faktor, spermier finns men de är många missbildade och dåliga på att simma (det får vi träna på när liten är stor sen :) )

Kör långa protokollet på Sahlgrenska, nässpray har jag kört i 2,5 vecka nu. Sprutstart på onsdag (om jag är nedreglerad som jag ska... väntar på resultat av blodprovet)

Äggplock v 8 om allt går som det ska!

Välkommen!

Här kör vi också långa protokollet efter att korta inte haft tillfredsställande resultat.

Det är manlig faktor även för oss, det är inga fel på simmarna de är bara så rackarns få...

Ganska skönt att köra långa sprotokollet, det känns inte lika stressigt.
  • Caarina1985
    CarolineJL skrev 2017-02-05 22:22:48 följande:

Vad spännade, då är vi synkade! Kanske kan vi följas åt på vår resa? Har en väldigt fin och stöttande sambo men han vill inte att jag pratar så mycket med vänner och bekanta om detta, hade dock känts bra att få dela det lite med någon mer. Vart gör ni er ivf? Vi går på Nordin ivf center i Gbg :) Stort lycka till och kämpa på med väntan. Vi har massa roliga saker inplanerade så att dagarna ska gå lite snabbare - det hjälper faktiskt!

Trist att han inte vill dela eran resa med andra. Det finns många i vår omgivning som har mycket att lära av oss. Bl.a. hur ett barn blir till :) :)

Vi hade till en början lite svårt att prata om detta, men då bestämde vi oss för att vi berättar våran resa åt de vi tycker behöver veta. Men vi säger inte vad 'felet' är.

Jag skulle aldrig fixa att höra när någon människa i min omgivning jämrar sig över allt vad jag har gått igenom för hans skull/pga honom. Då skulle jag slå ihjäl dom! Så mina vänner får fråga vad de vill till mig med Den frågan svarar jag aldrig på.

Ganska skönt att folk runtikring vet vad man håller på med när man är lite konstig..
  • Caarina1985
    Popetot skrev 2017-02-06 15:50:23 följande:

Detta är vår tredje ivf. Vi får aldrig några embryon till frysen och vid biopsi hittar man inte några spermier så vi måste förlita oss på de få som är infrusna. Därför blir detta sista försöket för oss. Idag är jag ynklig. Har huvudvärk from hell men såg att det är en vanlig biverkning med gonal-f. Vad tar du för sprutor? Håller tummarna för oss båda i morgon.

Hoppas att det går bra för dig och Nube imorgon. *håller tummar*
  • Caarina1985
    Nube skrev 2017-02-06 18:26:42 följande:

Vi har tid redan 8.30 så det blir en tidig morgon. Det är vårt första IVF så allt är nytt och lite läskigt. Som tur har sambon varit bra stöd och hjälpt till med sprutorna. Hoppas du också får hem din man snart! :) Jag undrar hur snart man brukar ha äggplock efter första vul, har du någon erfarenhet? Jag vet inte ens om jag kommer till äggplock pga min låga amh och risk att jag inte utvecklat tillräckligt med äggblåsor. Men vill verkligem inte avbryta!

Tiden mellan vul1 och äggplock är så fruktansvärt individuell och beror på hur väl behandlingen/doserna varit anpassade för dig.
Svar på tråden IVF februari 2017