Inlägg från: erijon |Visa alla inlägg
  • erijon

Gravid Bf Oktober 2017

Hej!
    Blev flyttad på RUL från 29 september till 2 oktober så kan ju hoppa med här i oktobertråden.

Jag är gravid i vecka 31+3.
    Har en son som föddes i maj 2011. Han förlöstes med akutsnitt efter en igångsättning som blev för påfrestande för honom.

Pga jobbiga erfarenheter med förra förlossningen så går jag numera hos aurora för att tänka framåt och bearbeta det gamla.
    Ned detta barn slipper jag igångsättning oavsett, får ett planerat snitt istället för att bli igångsatt. Däremot inte 14 dagar över tiden, då sonen blev sämre i magen (hade för lite fostervatten på slutet. Föråldrad moderkakan. Tecken på havandeskapsförgiftning samt att bebisen var liten) så blev igångsatt 41+4 pga det.

Så hos auroran ska vi förmodligen nästa tillfälle bestämma ned läkare när jag får ett slutdatum. Har önskat kring BF eftersom jag ändå allra helst vill föda denna vaginalt, och blir snittet planerat på BF ELLER precis innan/efter och jag ändrar mig och hellre vill låta kroppen komma igång själv så får jag! :)

Längtar så efter min bebis! Min och sambons första gemensamma. Min gosse är 6 år och hans 5, så det blir mysigt med en bebis. Sen får vi se om det kanske blir en till i framtiden. Jag skulle absolut inte ha något emot det :D

• erijon

Vi väntar en liten pojke. Han kommer med största sannolikhet heta Edwin!

• erijon

Nu har jag en fråga och jag är lite rädd.. men kanske helt i onödan.
    Jag vaknade strax innan kl 8 av smärta i magen.. kan inte beskriva det riktigt, det gör ont. Ibland blir magen hård, ibland INTE. Kan absolut inte ligga på rygg, känns som att jag kvävs. Plötsligt kommer som mensvärk, känner att jag behöver göra nummer 2. Det går.

Smärtan sitter typ i hela magen och går bak not ryggen. Ibland avtar den DN kort stund (tänkte på värkar..) men känns nästan som den sitter i mest hela tiden sedan dess. Är ändå en timma sedan nu.

Bebis rör sig. Mår illa av det hela. Brukar ju få sammandragningar av att gå eller vara aktiv överhuvudtaget. Brukar få som mensvärk mellan varven.. men såhär? Vad är detta?
    Funderar på att ringa förlossningen och rådfråga men känner mig så jäkla larvig. Är ju säkert inget som har med bebis att göra. Eller? Jag vet inte själv.

Om det är svaga värkar så kanske det påverkar tappen.. hur mycket gör det? Sålänge det inte drar igång på riktigt alltså. Är i vecka 33.

• erijon
    LitenBlomma skrev 2017-08-08 09:27:35 följande:
    Om du absolut inte vill ringa så kan jag berätta att de brukar ge två råd. Antingen vill de att du kommer in för en kontroll. Eller så ber dem dig att avvakta, ta 2 Panodil, ett varmt bad/dusch och se om det går över. Ger det inte med sig eller blir värre ska du ringa igen.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13
    Jag tog en lång varm dusch nu.. magen är stenhård och det bökar på som bara den därinne. Har bara alvedon hemma, så tar det och lägger mig och vilar igen och ser om det ger med sig.

Annars får jag ringa för då finns bara kontroll kvar.
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-08-08 09:47:57 följande:
    Hoppas att det lugnar ner sig!
    Tack! Det funkade med alvedon och lång varm dusch! Tog lite tid även efter det, men somnade nästan strax efter. Sen har det vart väldigt lugnt! Kommit några sammandragningar till och från, men inget ja oroar mig för.

Nu känner jag mig lugn igen! :)
  • erijon

Kom precis från barnmorskan:
    SF 32cm (vecka 32+2)
    +11kg ca
    Blodsocker, tryck och hhärtljuden var jättebra! Huvudet ligger ner, men är rörligt än.

Ska strax träffa auroran! :)

• erijon
    LitenBlomma skrev 2017-08-09 17:45:52 följande:
    Hoppas att mötet gick bra! Hos oss heter det Amandasamtal.
    +10kg var det totalt sedan plusset i januari. Inte sedan inskrivning, för då är det bara +6 tror jag.

Jaha, trodde det hette samma överallt?
    Det gick i allafall jättebra. Den jag träffar är så himla go och tillmötesgående. Mycket förstående!
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-08-10 08:24:42 följande:
    Vad skönt! Jag gick med barn 2 och 5.

Igår skruvade jag ihop spjälsängen och bäddade. Sen jag fick barn sist så verkar det nya vara att samsova är ajabaja. Det känns inte alls bra, jag är för fri amning och sover bäst med bebisen bredvid. Ska den lille sova i spjälsängen själv kommer jag att köpa ett andningslarm. Det hade vi till de andra barnen när de sov dagtid. Hur tänker ni?
    Okej. :)

Nej vadå ajabaja med samaovning? Har jag inte hört någonting om alls.

Jag sov med sonen första två månaderna när jag ammade. Lär sova med denna också medan jag ammar eller snarare sålänge jag ammar ofta på nätterna.

Sen blir det nog spjälsäng nedanför fotändan på sängen mycket pågrund av pappans flaxande i sängen haha. Men också för bekvämlighet, tror det känns svårt att slappna av och sova ordentligt med oron för en bebis man kan slå till/rulla på osv. Men vi får se. Är öppen för samsovning. Men det får finnas en gräns.

Vill inte samsova när dem blir flera år, för det flaxas och härjas och har sig av erfarenhet. Men vid sjukdom eller sådär är det helt okej.
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-08-10 09:11:43 följande:

En vän till mig fick bannor på Bhv för samsovning.

Kanske bara var någon som lade in sina egna tankar och värderingar? Någon som såg samsovning som farligt.
  • erijon
    Linnnn skrev 2017-08-13 08:06:23 följande:
    Jag väger också lika mycket nu som jag gjorde med mina andra två vid sista bm-besöket. + 9 kg, så det beror nog mest på högre startvikt.

Jag kämpar också på med järnvärdet. Hoppas få upp det lite till inför förlossningen.

Det låter väldigt skönt att komma tillbaka för att bara jobba i 8 dagar. Jag förstår att du räknar ner.
    Järntabletter fick jag veta är bra att ta ihop med tex apelsinjuice eller leverpastej. Nu har jag inte behövt det under någon av mina graviditeter men äter ju Gravid-vitaminer, innehåller ju lite järn. Tar alltid dem på morgonen till apelsinjuice.

Angående gravidvitaminerna, dem är slut nu. Redan tagit den sista. Bör jag köpa nya? DN hel burk för ett par veckor eller borde det gå bra utan? Eller ska jah köpa vanliga vitaminer.. tänker så man lan fortsätta efteråt. Eller dem för gravida kanske är bra när man ammar?
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017