Inlägg från: erijon |Visa alla inlägg
  • erijon

Gravid Bf Oktober 2017

Någon som gått över tiden och blivit igångsatt och sedan att graviditeten efter så har förlossningen startat av sig självt? Kanske tillochmed innan eller på beräknat?

• erijon
    LitenBlomma skrev 2017-08-14 19:56:36 följande:

V34, 33 fulla veckor idag. Magen har tagit ett skutt sedan förra veckan! Bm besök idag med sf 32 cm. Jag har gått från under medel till över.

pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13
    Var också i 33+0 igår, BF 2 oktober.

Hade sf 32 i vecka 32+2! :) ligger din bebis med huvudet ned?
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-08-15 08:03:38 följande:
    Ja han vände sig i v28. Manspreading är inget emot en kvinna med en grapefrukt mellan benen
    Okej!
    Ja jag har ingen koll riktigt på när han vände sig, förmodligen långt tidigare än så men i vecka 28 hos barnmorskan kunde vi iallafall konstatera att han låg med huvudet nedåt. Hon har aldrig känt efter innan. Han har legat så sedan dess, och jag absolut inte han har plats att ändra på det.

Däremot ändrar han i sidoläge. Alltså ena stunden är ryggen på min vänstra sida och sparkar på höger, sen kan jag riktigt känna hur han bökar som BARA DEN och med sin rygg not min tror jag? Sen helt plötsligt sparkar det på vänster och jag kan känna ryggen eller hicka på höger. Helt otroligt. Men känner alltid rumpan uppe vid revbenen.

Väldigt mysigt att jag äntligen kan förstå mig på hans rörelsemönster. Oc hickan! Kände aldrig det förra grav. Denna bebis hickar massor varje dag!
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-08-20 16:52:52 följande:
    Trosor då! Hatar mina trosor just nu, de skär in i magen och lämnar en röd linje. Köpte 2 par gravidtrosor i en stl större som används så fort de är tvättade. Kan vara skönt att ha efter förlossningen också.
    Men trosor använder jag bara mina vanliga? Rumpan och hela allting är ju aningen bredare, större och fläskigare numera.. så trosorna är lite tajtare och lägre än innan. Men funkar kanon. Köpt lite fler hipsters då det känns bekvämt och mer passande efter förlossningen när man ska använda binda osv. Då tagit en storlek större. Dem passar perfekt och kommer nog utan problem kunna ha dem även om jag blir lika liten sen, som innan graviditeten.

Använder mest Gina tricots trosor som heter "Annie stringtrosa". Använde sådana förra graviditeten också blandat med hipsters, oftast Gina tricots "day Trosa". Dem liksom hamnar inte ens på magen men sitter precis som dem ska och bekvämt trots en bamsemage! Väldigt snygga också :)
  • erijon
    Sarasvarar skrev 2017-08-20 17:51:44 följande:
    Skönt att du kan använda dina vanliga!! Jag har gått upp så mycket under graviditeten så jag har gått från storlek 36 i trosor till 42/44 haha... så jag har köpt på mig 12-15 par riktiga mormorstrosor. Stora och mjuka och väldigt oattraktiva haha!
    Jaha, hört att det är väldigt vanligt. Men undrar varför man liksom går upp så mycket över rumpan..? Gör mig ingenting egentligen, men typ gravidbyxorna i 34 som jag hade tills det blev för varmt är ju tack och adjö med nu. Får knappt upp dem över rumpan och när jag väl lyckas så ser det helt sjukt ut. Så tajt sitter dem. Det gör ont och mudden sitter helt åt skogen och mosar magen. = för små!!

Så jag har nog mes haft tur med att trosorna vart lösa/töjbara! :) men ändå glad för det. Kostar ju tillräckligt med graviditet och kommande bebis ;) Gått upp typ 11kilo nu.
  • erijon
    Linnnn skrev 2017-08-21 11:35:25 följande:

Har ni andra med fler barn löst det med barnvakt till förlossningen? Mannen började prata om det i helgen (eftersom jag ofattbart nog inte tänkt på det) och då blev jag ännu mer stressad över att hinna in i tid. Kanske blir jag tvungen att åka själv i förväg medan han väntar på barnvakt om inte bebisen har vett att komma dagtid en vardag...

Jag har en vän två hus bort som gärna tar barnen när det sätter igång. Sambons son kommer garanterat få åka till sin mamma, men kanske måste få över till min vän först så får hon sköta överlämningen. Beror ju helt på hur saker ter sig!

Det som oroar MIG är att sonen går i skolan 8.15-13.00 med undantag för torsdag från kl 9. Han har inte fritids eftersom jag är mammaledig nu.. och min vän (eller mamma, beror ju på hur länge vi måste vara på sjukhuset) har ju ett vanligt arbete där hon aldrig börjar så sent. Var ska hon lämna mitt barn? Är det bara en skoldag tex så kan hon säkert ta med mitt barn till sitt jobb, (förskola) men om det blir fler..? Dessutom behöver ju min son vara i skolan..

Hur löser man detta liksom? Ingen kommer kunna lämna 8.15 och hämta 13 utan att avbryta sitt arbete. Varken min vän eller mamma kommer ha möjlighet till det. Vet inte alla vad jah ska göra.. ringa skolan och fråga om han kan få nyttja fritids bara den/dem dagarna?
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-08-21 12:08:11 följande:
    Kolla med fritids om du kan få köpa tid? Kan han bli lämnad, på morgonen, hos någon som också ska till skolan. Eller kompis eller så?
    Ja men vadå.. det bestämmer väl inte fritids själva? Alltså nej egentligen inte. För den enda i hans klass som jag eller han känner än (gammal dagiskompis) är ett barn som går på fritids själv med tidigare morgnar:

Dem andra är helt nya.. så jag vet inte hur jag ska göra, haha. Blir sjukt nervös nu. I allra värst fall får han väl vara med mormor på jobbet en dag och min vän wn dag om det skulle inträffa i veckan.. men kanske inte funkar för deras arbetsplatser heller. Men det tror jag ändå är möjligt.

Mib mamma är så fin att hon säkert skulle ta ut en semesterdag i allra värsta fall eller se till att kunna lämna i skolan.
  • erijon
    Linnnn skrev 2017-08-21 14:15:42 följande:

Svärföräldrarna bor en halvtimmes bilresa bort, men vi har också en halvtimmes bilresa till förlossningen och man kan väl inte räkna med att de som värsta brandmännen ska sitta i bilen på bara någon minut. Inför andra förlossningen var jag helt lugn med att barnvakten 20 mil bort skulle hinna i tid, men det hade aldrig gått om inte storasyster varit på dagis. Bebisen var redan född innan de satt sig i bilen...

Jag har inte reflekterat över att det skulle kunna bli långdraget, så jag har nog bara tänkt att mannen får åka hem och fixa med de stora om vi inte alla åkt hem... Jag tycker fritids borde kunna vara schyssta om det bara är för en morgon/eftermiddag. Det är väl också ok att lämna de flesta (alla?) arbetsplatser om något akut händer?
    Såklart, men dem skulle ju bli utan lön. Och kanske sura miner på arbetsplatsen.. känns ju sådär att vara orsaken till!
  • erijon

När packar man "BB-väskan" och med VAD? Känner mig helt lost i det.

• erijon
    becka1989 skrev 2017-08-22 09:45:25 följande:
    Jätte skönt att få kolla igen, mesta är för att dom vill hålla koll på flödet i navelsträngen och moderkakan,

Sonen vägde bara 2860g och låg under understa kurvan när han föddes så dom tror det kan ha varit något med näringen som blivit galet i slutet.
    När föddes han?
    Går också på extra TUL då min son vägde 2880 när han föddes i vecka 41+4.

Var på UL igår och där beräknades denna gosse i magen väga 2300g i vecka 34+1. Helt på normalkurvan, flödet i navelsträngen och fostervattenmängden var precis som det ska. Det känns bara SÅ himla bra!
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017