Inlägg från: FiaW |Visa alla inlägg
  • FiaW

Gravid Bf Oktober 2017

Jolly23 skrev 2017-03-28 06:31:00 följande:

Dags för kub idag. Är väldigt orolig då vi fick 1:2 vid vårt första barn. (Visade sig vara friskt) men har alltså väldigt dålig erfarenhet från detta.

Lycka till!! Håller tummarna för er!

Du kan väl skriva och berätta hur det gick, om du vill alltså :)
  • FiaW
    Jolly23 skrev 2017-03-28 11:38:00 följande:

Tack!! Det gick bra. Lågrisk med 1:20000 och 1:16000 . Såå oroligt skönt efter så mycket oro :)

Åh så skönt! Grattis! :)
  • FiaW

Måste fråga. Är det någon mer som känner sig sjuk? Alltså som att man har ett virus eller influensa med värk i kroppen och slemmig hals (konstig smak i munnen).

Det känns som att jag har feber men har det inte. Fryser emellanåt och känner mig riktigt kass.

Jag är i vecka 12 (11+4).

Har haft det så här i två veckor nu och har varit på Vc och tagit halsodling som inte visade något.

Antar att det kanske kan va svårare att bli av med infektioner när man är gravid pga sänkt immunförsvar, så det är kanske ett litet virus som inte vill ge sig..

Men tänkte att det kanske också kan vara ett graviditetssymptom..?

• FiaW
    glasstoppen skrev 2017-04-10 14:30:54 följande:

Usch, fick just samtal ifrån barnmorskan, har tydligen underfunktion på sköldkörteln så nu ska jag sättas på medicin. Eftersom jag är dum (!!) Och googlar på detta så har jag ju nu fått upp x antal sidor där det står att barnet pga detta kommer bli missbildat plus fosterdöd...... nån som har samma problem eller vet någonting om det som kanske kan lugna mig lite? Har första ultraljudet imorgon och är i dagsläget rent ut sagt panikslagen.

Jag har också underfunktion i sköldkörteln och det är jättevanligt. Mitt upptäcktes innan graviditeten och jag äter Euthyrox (samma verkningsämne som Levaxin men tålde inte levaxin, detta tål jag mycket bättre).

Jag har tsh på 1,7 nu och mår bra av det.

Jag tycker inte du ska oroa dig, jag tänker på alla de mammor som fött fullt friska barn innan man ens kontrollerade ämnesomsättningen som standard.

Försök att slappna av och njut av att få se liten imorgon :)

Lycka till!
  • FiaW
    glasstoppen skrev 2017-04-13 14:53:33 följande:

Tack för dina peppade ord, de hjälpte mig! :) hur går det för dig?

Så bra att det hjälpte dig :)

Det går bra för mig. Mår knappt illa längre, bara ibland, och försöker våga tro på att allt ska gå bra. Men det är inte helt lätt som du vet ;)

Är i vecka 14 (13+4) nu och tycker jag har lite mer krämpor i kroppen istället. Värk i höften och huden som sprider sig ner i benet och under foten, och lite yrsel, men det är ju bara att vänja sig vid att det förmodligen kommer att komma och gå olika krämpor nu ända till förlossningen.. härligt, haha!

Vi har också bestämt att berätta för resten av familjen och på jobbet nu inom det närmsta och i och med det är det ju liksom ute på riktigt. Då känns det inte som att man kan backa längre och då får man ju verkligen hoppas att man inte går och inbillar sig att man har en välmående bäbis därinne!

Dock syns det ganska tydligt på mig nu så det börjar bli svårt att dölja :) Hur är det med din mage?

När har ni BF? Har ni berättat för alla än?
  • FiaW
    glasstoppen skrev 2017-04-19 18:13:04 följande:

Haha jag förstår precis vad du menar.. ;)

Ja det där med fler krämpor känner jag igen.. man känner sig bra gnällig ibland. Varit i London ett par dagar och yrseln jag fick där. Knappt kunnat röra mig på morgnarna. Men idag har den varit under kontroll så jag hoppas den ger med sig. ;)

Men eller hur, visst tänker man att man inbillar sig ibland? Ser fram emot att man börjar känna lite livstecken där inne. Barnmorskan sa dock att moderkakan ligger i framkant så jag är beredd på att få vänta ett tag till. Mysigt att det börjar synas på dig! :) Jag tycker att det syns ibland, mest på kvällarna. Klarar dock inte av att ha mina jeans längre, tacka vet jag leggins å tunikor!

Gick det bra för er å berätta för alla? :) BF är 19 oktober här. :) har berättat för de flesta i släkten, jag ska ta det med chefen nästa vecka å sen är väl tanken att vi gör det offentligt på Facebook. ???? när har ni Bf?

Usch så jobbigt med sån yrsel! Hur mår du nu?

Jag mår bra nu, har bara en väldigt uppsvälld mage. Det ser ut som jag är i sjätte månaden..tror det kan bero på att jag dels är ganska svankig och dels kanske har framåt-tippad livmoder. Märker också att det beror lite på vad jag äter, mycket gluten gör det värre. Dricker jag väldigt mycket vatten blir jag som en enda stor vattenballong.. gött. Haha!

Det är svårt att hitta det där riktiga lugnet att allt är bra där inne. När man inte känner så mycket och det är så långt mellan ultraljuden får man ju bara hoppas, tro och försöka lita på att allt är som det ska.

Jag längtar också jättemycket efter att få känna små livstecken. Jag vet inte hur min moderkaka ligger, BM sa inget på KUB-ultraljudet. Var det då ni fick reda på att din ligger i framkant?

Ja gravidkläder är bästa grejen! Fick låna tre påsar av min kusin och jag börjar fundera på att aldrig gå tillbaka till vanliga byxor, haha! Tror jag kan ha gått upp ca fem kilo nu. Har du gått upp nåt?

Vi har BF 16/10 så det är nära ert :)

Det gick bra att berätta, alla blev så himla glada och det har kommit en hel del glädjetårar på senaste tiden :)

Nu är det bara kollegorna på jobbet kvar, chefen vet redan. Jag tycker fortfarande att det är läskigt att berätta för de lite utanför släkten. Jag tänker på hur det skulle kännas om det sen inte går vägen och alla vet det. Att det skulle bli jobbigare då. Men å andra sidan får man väl tänka att det då finns mer förståelse för hur man mår och att vi faktiskt inte kan hjälpa om det inte går vägen. Dessutom är det i princip omöjligt att dölja nu och jag tycker redan att folk sneglar på min mage. Kan iofs va inbillning ;)

Hur reagerade er släkt? Är det ert första barn? :)
  • FiaW
    Linnnn skrev 2017-04-22 16:36:07 följande:

FiaW: Jag tänker också köra på att det är mysigt med gravidkläder! Efter min första graviditet klämde jag mig ner i mina vanliga brallor efter 6 v och ville absolut inte ha några gravidbyxor. Andra gången fattade jag inte alls varför jag skulle stressa med det när mina gravidjeans var så oändligt mycket skönare och vet att jag hade favoritbyxorna flera månader efter förlossningen Den här gången kommer det nog tyvärr ta mycket längre tid att bli av med magen också, så vi får se om jag någonsin återgår till vanliga byxor...

Haha, ja man inser väl med åldern att bekvämlighet går före allt annat :)

Det finns ju supersnygga gravidkläder nu också, skönt det.
  • FiaW
    Jolly23 skrev 2017-04-23 15:24:35 följande:

Någon mer som mår så bra och inte känner av alls att ni är gravida? Jag har mage som syns och har gjort det länge. Men känner ingenting annat. Har varit på ultraljud i v 13 och är nu i v 17. Känns lite läskigt?

Jag går in i vecka 16 imorgon och känner igen mig nästan precis. Mår väldigt sällan illa, har nästan ingen "mensvärk" längre och mår i princip som vanligt.

Har ganska stor mage men har haft det länge och egentligen känner jag mig bara lite tröttare och irriterad ibland, annars inget.

Alla säger att jag ska njuta av att jag mår så pass bra men jag tycker också det är läskigt. Skulle gärna vilja ha något livstecken nu :)

Nästa ultraljud är inte förrän om en månad..
  • FiaW
    Linnnn skrev 2017-04-24 13:08:27 följande:

Tack! Kändes bättre än jag trodde även om det inte blev mycket gjort idag. Alla verkade också ha förväntat sig att jag skulle ha varit ett vandrande skett... Även om jag gick ner 6-7 kg i början är jag tillbaka på startvikt (som innan jag blev gravid) nu och dessutom har jag en ganska stor mage så jag ser ju inte direkt svältfödd ut trots dagliga kräkningar i 6 v...

Glömmer hela tiden att brio numera heter britax... Men bra att höra att ni gillade vagnen. Eftersom det blir höst/vinter när liggdelen ska användas vill jag gärna ha en stor som passar länge. Båda mina barn har vägt nästan 4,5 kg vid födsel och nr 2 var dessutom 55 cm lång och dessutom ökade de väldigt snabbt i vikt de första månaderna.

Skönt att allt gick bra! :)
  • FiaW

Ser att det är fler än jag som oroar sig för att man känner för lite och för att den lill* inte ska leva längre.

Ni som inte är lika oroliga för detta, hur tänker ni för att hålla er lugna? "Förutsätter" ni att allt ska gå bra, funderar ni inte så mycket över det eller har ni nåt annat knep?

Tar tacksamt emot era bästa tips :)

Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017