Inlägg från: FiaW |Visa alla inlägg
  • FiaW

Gravid Bf Oktober 2017

glasstoppen skrev 2017-04-29 10:17:18 följande:

Idag är jag inte lika kartig och positiv som jag var häromdagen.. imorsw hade jag rosarödaktigflytning.. livrädd för att det ska vara nått annat, så nu är jag så trött på att dem varit där inne å rotat.. för så orolig jag vart under de här dagarna har jag inte varit under hela graviditeten.

Ja man kan höra av sig till de, många län erbjuder dropin tider, men prata med din barnmorska :)

Så tråkigt med allas kommentarer om magen :/ fascinerande hur olika det är, på en del syns de inget o på andra syns de massor.

Så jobbigt för dig :(

Jag tror inte det är någon fara, slemhinnorna är extra känsliga under graviditeten och kan reagera med en blödning. Det finns ju de tjejer som blöder utan att de varit hos gynekolog/barnmorska och det kan va helt normalt.

Får du mer blödningar eller inte blir av med oron så hade jag ringt barnmorskan för att få lite lugnande ord <3
  • FiaW
    Linnnn skrev 2017-05-02 20:06:43 följande:

Nu när jag äntligen mår bättre tänkte jag försöka börja träna lite försiktigt. Tyvärr finns inte gravidyoga där jag bor, så undrar om någon av er har tips på yoga man kan göra hemma?

Jag har laddat ner en app som heter Preglife. Där finns två gratis gravid-yogapass under fliken "Titta och lyssna på våra filmer och poddar" :)
  • FiaW
    Linnnn skrev 2017-05-03 17:41:00 följande:

Tack för tipsen! Ska kolla in båda Någon som har fler tips på graviditetsappar som är bra?

Jag älskar min graviditetsapp Ovia Pregnancy. Den är förvisso på engelska men där finns en massa artiklar om bäbis och mamma och varje dag får man en liten gullig notis om vad ens bäbis gör/utvecklar just idag.

Där är också söta, tecknade bilder som visar den lill* och varje vecka kommer nya jämförelser på vilken grönsak din bäbis är lika stor som :)

Sen kan man fylla i vikt, symptom, humör, sömn, mat, aktivitet, sparkar och mycket mer varje dag, om man vill :)
  • FiaW
    lisohl skrev 2017-05-06 09:43:41 följande:

Ja jag har tecknat gravidförsäkring extra hos trygg hansa. När man sen tecknar barnförsäkring har man ingen karens- eller kvalificeringstid och eftersom vi har det andra barnets försäkring där kändes det rimligast.

Är det viktigt och väldigt bra att ha en gravidförsäkring? Har inte skaffat nån och har egentligen glömt bort att man kan göra det.
  • FiaW
    lisohl skrev 2017-05-06 21:36:05 följande:

Jag rekommenderar absolut att teckna gravidförsäkring. Du skyddar både dig själv och barnet om något skulle hända under graviditeten eller förlossningen samt om barnet skulle födas med någon sjukdom eller handikapp (en barnförsäkring skulle mest troligt inte täcka medfödda skador och sjukdomar eftersom försäkringen då tecknas efter diagnosen ställts).

Okej, tack! Då ska jag absolut kolla upp detta.
  • FiaW
    glasstoppen skrev 2017-05-06 09:40:07 följande:

Det lugnade ner sig så nu känns det bättre:)

Hur går allt för dig? Känt nått än? :)

Skönt att det lugnade ner sig, då kan du kanske njuta lite mer av graviditeten nu :)

Det går bra för mig, är fortfarande svullen i magen men det är bättre.

Annars tycker jag att jag känt små buffar men jag har ingen aning om det är bäbisen eller nåt i tarmarna. Det kommer ofta när jag sitter framåtlutad i soffan och skulle jag gissa är det liten, för jag känner inte riktigt igen känslan.

I så fall är det ju helt underbart! :D

Har du känt nåt än?
  • FiaW
    Mammamiao skrev 2017-05-07 11:17:29 följande:

Hej alla,

Jag måste fråga för jag mår jättedåligt över detta... jag och min kille hade paus i höstas... jag träffade en annan kille på fyllan (mådde itne alls bra och var riiiktgt full)... vi hade samlag den 15/12... den 19-22/12 fick jag min mens... jag och min kille blev tillsammans igen strax efter jul...sen plussade jag den 20/1 på en CB-veckoindikator som visade 2-3 veckor... vi var på UL i vecka 9 som visade BF 26/9, samma på KUB som visade samma. Nu i vecka 20 (19+0) visade det att BF är 1/10 istället...

kan jag blivit gravid med killen på paus eller är det min kille nu? Han vill göra faderskapstest ich är det inte hans separerar vi... jag mår riktigt dåligt och kan inte riktigt njuta av graviditeten...

någon som kan räkna och se vilken kille det borde vara? Har hört att man kan ha mens trots att man är gravid, och har oregelbunden mens...

Usch, stackars dig!

Jag håller med föregående, det verkar som att det är din kille som är pappa med tanke på de datum du nämner. Lycka till!
  • FiaW
    Lany skrev 2017-05-07 10:30:29 följande:

Tycker att det är en så jobbig period nu. Känner inte direkt av att jag är gravid och det känns så nervöst. Är livrädd för att det ska ha hänt något med bebisen. 

Har tid för RUL på onsdag och räknar i stort sett timmarna tills vi ska vara där.

Allt såg fint ut när vi gjorde KUB för fem veckor sen men jag är ändå rädd att något ska ha hänt sen dess och att vi ska få dåliga besked. 

Försöker att inte oroa mig men det ligger där i bakhuvudet hela tiden. Blev tillfälligt lugnad när jag lästa här för några veckor sen och såg att det var fler som inte direkt kände av att de var gravida.

Fick ett MA i vecka 6 förra gången och det upptäcktes inte förrän v 11 och det gör att det känns extra oroligt.   Har ju gått förbi den mest kritiska punkten den här gången men det är ändå nervöst. 

Jag har också gått igenom lite såna perioder från och till och det är svårt att inte oroa sig.

Jag har också haft två missfall som inte kommit ut förrän flera veckor efter fostret dött men om du fick se ett tickande hjärta för fem veckor sen och då var förbi den mest kritiska perioden så har missfallsrisken minskat drastiskt.

För bäbisens skull får vi försöka känna oss lugna och ha tillit, vi kan ju ändå inte göra något för att påverka.

Skönt att du har Rul så nära, så kan du njuta sen :)
  • FiaW

Två frågor.

Är det fler som har mindre mage nu än för ca tre veckor sen? Jag fotade magen då, när jag var i vecka 14+0, och igår fotade jag igen (16+5) och då var den mindre. Kan det va sån skillnad i hur uppblåst man är och att bäbis ändå växer som den ska?

Sen funderar jag också på hur mkt kläder i stl 50/56 (nyfödd) man behöver? Ni som fått barn innan, ungefär hur många bodys, tajts och pyjamasar behövs för att hålla bäbis ren och nöjd? :)

• FiaW
    lisohl skrev 2017-05-07 17:12:19 följande:

Jag har inget bra svar på din första fråga men tycker absolut att det låter rimligt att magen kan verka mindre. Som du själv säger är man ju mer eller mindre uppblåst, kanske lägger man vissa veckor på sig mer vätska osv.

När det kommer till den minsta storleken på bebiskläder så är mitt råd att inte köpa för mycket! Dels lär ni få en hel del av nära och kära som kommer och hälsar på och sen är det svårt att på förhand veta hur ofta ombyte kommer att krävas. Vårt första barn kräktes tex aldrig men nästan varje gång jag ammade honom bajsade han och det hade en tendens att läka genom blöjan och på bodyn, så det blev ändå rätt många ombyten per dag. En annan faktor är ju hur ni bor, har ni egen tvättmaskin eller tvättstuga i källaren på hyreshuset tex. Ytterligare en faktor är ju att om man får en relativ stor bebis kanske strl 50 är gränsfall till för litet på en gång. Kanske inget bra svar, men återigen köp inte på dig för mycket det är bättre att gå och handla mer efter en vecka eller två om man tycker att det inte är tillräckligt.

Tack, bra tips! Det är ju bara så fruktansvärt svårt att inte köpa på sig en massa gulligt :)

Jag köper i och för sig nästan allt second hand så det blir inte så dyrt, men jag kanske ska lugna mig lite i alla fall då ;)
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017