Inlägg från: FiaW |Visa alla inlägg
  • FiaW

Gravid Bf Oktober 2017

Lany skrev 2017-05-25 20:39:42 följande:

Skönt att läsa att det är fler som funderar över det här med könet på barnet och känner en liten besvikelse över att det inte är det som de hoppats på.

Vi fick inte veta könet på vår bebis på ultraljudet då hen låg med benen i kors och jag hade verkligen velat veta. Dels för att kunna sluta säga "den" eller "hen" men också för att jag så himla gärna vill ha en liten tjej.

Som det ser ut nu så kommer det här bli mitt enda barn. Är ju 40 nu och min sambo har redan nu sagt att han inte tycker vi ska skaffa fler pga vår ålder. Vi har fått hjälp med IVF också så det var ju inte helt enkelt att få det här lilla barnet.

Självklart kommer jag bli glad över en liten pojke också men oroar mig lite över att jag ska bli lite besviken och ledsen sen på förlossningen om det visar sig vara en pojke. Tänkte att det skulle vara bra att veta innan så jag får landa i det och sluta hoppas på en tjej.

Det känns så förbjudet att ens tänka tanken och jag har inte vågat säga till någon att jag tänker som jag gör. 

Som sagt, jag kommer bli glad oavsett vad det blir men kan inte sluta drömma om en liten tjej. 

Jag förstår dig, jag tror att det hänger mycket på åldern. Jag fyller själv 39 år i år och det har tagit lång tid även för oss att få till vår lilla krabat. Detta är mitt första barn och sambons tredje.

Man kan såklart aldrig veta, oavsett ålder, om man kan få fler barn men faktum är ju att chanserna minskar med åldern.

Vet inte om din sambo har barn sen tidigare men det är lite synd att säga att ni inte ska ha fler redan nu. Om allt funkar som det ska och det visar sig att skaffa barn var det bästa i världen för er, då kan ni ju överväga ett syskon :)

Jag tror det var bra att få reda på könet innan så jag fick lov att vara lite besviken nu och inte när vår son kommer. Det tog ca 1,5 dygn för mig innan det vände. Jag tillät mig sörja den dotter jag sett i alla mina fantasier sen långt tillbaka, men efter det började jag leta efter en massa positiva texter och tankar på nätet om att få och ha en son. Jag skrev till nära vänner som fött söner och frågade vad det bästa med att få en son är. Detta styrde in mig på rätt spår och nu pratar jag med honom, planerar för honom och är redan förälskad i honom :)

Även om vi skulle få ett barn till kan det ju bli en son till, och det som ställer till det för oss som blir besvikna är våra förväntningar. Utan dem, ingen besvikelse.

Har ni råd och möjlighet hade jag nog gått på ett ultraljud till privat för att ta reda på könet. För precis som du tyckte jag att det jobbigaste var att vara orolig för att bli besviken och skammen över det. På så sätt kan du hantera de känslorna redan nu och vara redo för den lill* när hen kommer :)

Lycka till och framförallt grattis till ett friskt barn!
  • FiaW
    Linnnn skrev 2017-05-29 16:43:26 följande:

Äntligen har jag också varit på rul! Det såg fint ut och stortjejerna (snart 7 och 9 år) kommer att få en liten lillebror precis som de önskar. Jag är väldigt lättad att det såg bra ut och i viss chock över att vi ska få en son. Tjejer vet jag ju liksom hur man gör med, så det här blir en ny erfarenhet Och på något sätt blev hela graviditeten mer verklig nu när jag vet att det ligger en liten kille där inne.

Så skönt att allt ser bra ut! Grattis till lill-killen! Spännande för systrarna att det blir en lillebror :)
  • FiaW

Jag förstår att det här är väldigt individuellt men jag är bara nyfiken :)

Ni som har minst två barn sen tidigare och erfarenhet av att ha två små samtidigt, vilket är det tidigaste ni skulle kunna tänka er att skaffa nummer två efter barn nummer ett? Nu med facit i hand :)

Det kanske är en luddig fråga som är svår att svara på men egentligen kommer den ifrån att sambon och jag satt och pratade om vår ålder och om vi skulle försöka få ett barn till innan vi blir för gamla, hur tidigt hade vi i så fall kunnat tänka oss att försöka igen efter att lill-killen föds i oktober.

• FiaW
    Sarasvarar skrev 2017-05-31 17:14:55 följande:

Tack för ditt svar! Så fint skrivet och så skönt att få prata med någon som förstår hur jag känner. Jag vågar inte ta upp det med någon annan eftersom jag skäms så mycket över att jag känner som jag gör.

Samtidigt så kan man ju inte rå för att man känner som man känner. Man kan inte stänga av känslorna bara för att det är fel.

Men en stor anledning till att jag ville ha en flicka är för att alla barn i vår familj är pojkar. Nu när det är min tur att få barn är det ingen som bryr sig, i stället tycker folk att det är synd att det är en pojke. Känns som att de hade reagerat mer om det var en flicka. Min syster har dessutom sagt "är det en pojke så får du ingen hjälp av mig" och liksom satt press på mig att det ska vara en flicka. Och det är så otroligt jäkla tråkigt, att det känns som att ingen bryr sig om mitt barn! :(

Så tråkigt att höra att din familj inte stöttar dig och är glada för din skull. Att få sitt första barn är en gigantiskt stor upplevelse och man behöver allt stöd och all pepp och kärlek man kan få från nära och kära.

Har du ingen annan att prata med som faktiskt är glad för din skull, eller någon annan som är gravid, som du kan dela dina upplevelser med?

Och vad gäller de "förbjudna" känslorna så tycker jag du ska tillåta dig att vara besviken och ledsen. Det kommer att gå över när du träffar din son och det är bättre att du sörjer nu än efter förlossningen.

Jag läste om en tjej som hade känt precis så där. Hon blev så himla besviken när hon fick reda på att hon väntade en pojke, men hon skrev att efter han var född ändrades allt och nu kunde hon bara skratta åt att hon trodde att hon skulle älskat en flicka mer.

Så försök att inte ha dåligt samvete, läs på nätet om det bästa med att få pojkar och om tjejer i samma situation som du, och se om du kan hitta någon att umgås med som faktiskt är glad för din skull.
  • FiaW

Måste bara fråga.

Har era bäbisar lugna dagar? Det är full fart på lille killen flera dagar i rad och så plötsligt blir han väldigt lugn och stilla. Sen kan det va lugnt i ett par dagar.

Detta gör mig orolig att något ska va fel.

När jag försökte googla för att hitta lugnande och tryggande ord om detta, kommer det bara upp texter om hur barn kan dö i magen i slutet av graviditeten. Och så blir jag skräckslagen istället för trygg.

Har ni någon erfarenhet av detta och kan dela lite tryggande och kloka ord?

• FiaW
    Glad81 skrev 2017-06-10 07:19:25 följande:

Jag har haft det så alla mina graviditer, och även denna gången. Men jag blir också nojig när det är en dag som man inte känner så mycket. Men ofta är det när jag haft fullt upp hela dagen. När man sen sätter sig på kvällen eller går och lägger sig så känner man buffarna igen. Det är nog vanligt att det är så att bebis har sina vilodagar, kanske ligger på annat sätt så man inte känner lika väl. Och om man själv håller igång känner man inte lika väl heller. Detta är min fjärde graviditet och ändå blir jag orolig ibland. Men jag får säga till mig själv att det har varit såhär de andra gångerna också. Men blir du för orolig så ska du såklart ringa in till din barnmorska så du får komma in och lyssna på hjärtljudet.

Tack! <3
  • FiaW
    Linnnn skrev 2017-06-14 20:46:43 följande:

Äter ni lika mycket som vanligt? Senaste månaden tycker jag att jag ätit samma mängd som vanligt och inte direkt varit sugen på något särskilt (jo, jordgubbar och vattenmelon men det älskar jag även som icke-gravid, så det är nog mer årstiden), men nu har det sedan några dagar vänt och jag är så hungrig heelaa tiden. Så nu äter och äter jag (annars blir jag inte alls trevlig. Har bebis någon växtperiod nu eller är det bara jag som växer?

Jag tänker att kroppen är så supersmart att den signalera till dig när den behöver mer näring för att bäbis växer :)

Jag åt väldigt mycket i början av graviditeten och det lugnade väl sig lite efter v 12 nån gång.

Jag äter fortfarande mer än vanligt och kan bli vääldigt hungrig kväll och morgon om jag inte äter nåt hyfsat sent på kvällen.

Jag föredrar lagad mat till lunch, känns inte som att en sallad skulle mätta alls just nu. Haha.

Annars har jag, precis som många andra, cravings på färska bär, krispiga äpplen och vattenmelon och det har jag haft hela graviditeten.

Det är roligt att läsa hur olika mycket man går upp i vikt och att allt mer eller mindre är normalt. Jag har gått upp ca 10 kg nu men tycker inte att jag blivit så vääldigt mycket större förutom på den gigantiska magen :) Undrar om jag kommer att gå upp lika mycket till eller det kanske stannar av. Vi får väl se.. ;)
  • FiaW

Hur har ni det med träning? Jag har ofta en god intention på förmiddagen om att jag gå ut och gå eller åka till gymmet på kvällen, men när jag kommer hem från jobbet är jag så avgrunds-trött att jag inte orkar nånting.

Jag tog blodtrycket idag och har tydligen väldigt lågt tryck, 97/63, så det kanske är därför jag känner mig extra trött. Vet inte. Eller så blir man så här trött när man är gravid? :)

Fick också ett smärre vredes-utbrott på jobbet igår (någorlunda befogat) som efteråt resulterade i matthet och yrsel, antar att hormonerna fortfarande är lite labila och att blodtrycket fick sig en omgång då. Haha.

• FiaW

Usch så hemskt att trilla eller bli påkörd! Jag hade nog gjort som ni, instinktivt hållit för magen. Jätteskönt att allt gick bra för er!

Jag undrar om det är fler än jag som är inne i en period där ni inte kan sova?

Jag har oftast inga problem med att somna men när jag vaknar på natten för att gå på toa tex, blir jag jättepigg och har supersvårt att somna om. Igår natt låg jag vaken 04:20-06:20 och just nu har jag varit vaken sen 3:30 (klockan är 04:20).

I normala fall sover jag jättebra och det här är så frustrerande, behöver ju sömnen :(

Tänker att det kanske är vanligt i denna perioden? Jag är i v 23+4 idag, fredag.

Jag är också väldigt allergisk och täppt, näsan rinner och jag behöver andas genom munnen hela tiden och nyser en massa, men om jag förstått det rätt är det inte bra för bäbis att ta allergi-medicin..?

Glad midsommar alla fina tjejer med magar :)

• FiaW
    Linnnn skrev 2017-06-26 17:07:00 följande:

Vilken fin mage Glad81!

En av kollegorna på jobbet berättade idag att hon ska ha barn en månad efter mig. Började nästan gråta då man inte ser att hon är gravid och hon fortfarande har vanliga byxor och jag går runt och blir kallad tjockis Egentligen är det nog mest att jag känner mig så osmidig med den här stora magen och hade jag väldigt liten mage kanske jag vore ledsen för det istället...

Angående järntabletter har jag köpt duroferon idag. Vanligaste biverkningen av dem var visst hård mage, men det kanske är att föredra framför ont i magen och illamående... Återstår att se.

Vilka fina magar ni har! Jag har också en stor mage och folk kommenterar den titt som tätt. Frågor om tvillingar eller om jag ska föda snart är vardagsmat.. (jag är i v. 24+0)

Kommentarerna är lite trista men jag älskar min stora mage! Jag känner mig vacker, stolt och speciell.

De uppskattande smilen jag faktiskt får från vissa människor på stan är underbara :)

Nä, sträck på dig och var stolt över att du är en vacker kvinna som bär på ett av livets absolut största mirakel <3

Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017