Gravid Bf Oktober 2017
Skönt att läsa att det är fler som funderar över det här med könet på barnet och känner en liten besvikelse över att det inte är det som de hoppats på.
Vi fick inte veta könet på vår bebis på ultraljudet då hen låg med benen i kors och jag hade verkligen velat veta. Dels för att kunna sluta säga "den" eller "hen" men också för att jag så himla gärna vill ha en liten tjej.
Som det ser ut nu så kommer det här bli mitt enda barn. Är ju 40 nu och min sambo har redan nu sagt att han inte tycker vi ska skaffa fler pga vår ålder. Vi har fått hjälp med IVF också så det var ju inte helt enkelt att få det här lilla barnet.
Självklart kommer jag bli glad över en liten pojke också men oroar mig lite över att jag ska bli lite besviken och ledsen sen på förlossningen om det visar sig vara en pojke. Tänkte att det skulle vara bra att veta innan så jag får landa i det och sluta hoppas på en tjej.
Det känns så förbjudet att ens tänka tanken och jag har inte vågat säga till någon att jag tänker som jag gör.
Som sagt, jag kommer bli glad oavsett vad det blir men kan inte sluta drömma om en liten tjej.
Man kan såklart aldrig veta, oavsett ålder, om man kan få fler barn men faktum är ju att chanserna minskar med åldern.
Vet inte om din sambo har barn sen tidigare men det är lite synd att säga att ni inte ska ha fler redan nu. Om allt funkar som det ska och det visar sig att skaffa barn var det bästa i världen för er, då kan ni ju överväga ett syskon :)
Jag tror det var bra att få reda på könet innan så jag fick lov att vara lite besviken nu och inte när vår son kommer. Det tog ca 1,5 dygn för mig innan det vände. Jag tillät mig sörja den dotter jag sett i alla mina fantasier sen långt tillbaka, men efter det började jag leta efter en massa positiva texter och tankar på nätet om att få och ha en son. Jag skrev till nära vänner som fött söner och frågade vad det bästa med att få en son är. Detta styrde in mig på rätt spår och nu pratar jag med honom, planerar för honom och är redan förälskad i honom :)
Även om vi skulle få ett barn till kan det ju bli en son till, och det som ställer till det för oss som blir besvikna är våra förväntningar. Utan dem, ingen besvikelse.
Har ni råd och möjlighet hade jag nog gått på ett ultraljud till privat för att ta reda på könet. För precis som du tyckte jag att det jobbigaste var att vara orolig för att bli besviken och skammen över det. På så sätt kan du hantera de känslorna redan nu och vara redo för den lill* när hen kommer :)
Lycka till och framförallt grattis till ett friskt barn!