• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Villhabulle
    alade skrev 2017-06-02 13:43:29 följande:

ET idag av ett toppembryo på tre dagar.

Vi plockade 10 ägg, 9 var mogna och var med om ICSI, 6 av dem blev befruktade. Ett är i mig nu, två i frysen och tre odlas vidare till måndag. Eventuella överlevare då hamnar i frysen de med.

Jag är så glad att jag bara gråter hela tiden. Fattar inte hur min kväll på jobbet ska bli med tanke på det

Då ligger du typ en dag före mig :) vi får hålla tummarna för varandra !
  • Jangeles
    Kiim0 skrev 2017-06-03 12:21:47 följande:

Har någon av er som har plussat haft stopp i ena äggledaren?

Jag har inte stopp men rätt trång passage
  • alade
    Villhabulle skrev 2017-06-03 12:55:50 följande:

Då ligger du typ en dag före mig :) vi får hålla tummarna för varandra !

Absolut!
  • Rosenblad

Förra Söndagen den 28e fick jag tillbaka ett 4 cellgift embryo. Då borde jag va på ruvardag 6 idag eller?

Har mensvärk lite då och då varje dag, kommer ibland som hugg men som släpper snabbt, mycket svårt att kissa i Tis-Ons. Sprang flera gånger på toan på natten och försökte men det kom några droppar bara men var jätte kissig. Trodde jag åkt på urinvägsinfektion. Men det släppte som tur var... Kommer att tjuvtesta imorgon. Jag tog Otrivelle sprutan förra Onsdags den 24e 21.00. Och den borde va ute idag efter 10 dagar? Eller är det efter 12 dagar?

• Sophiasophia
    Rosenblad skrev 2017-06-03 19:47:12 följande:

Förra Söndagen den 28e fick jag tillbaka ett 4 cellgift embryo. Då borde jag va på ruvardag 6 idag eller?

Har mensvärk lite då och då varje dag, kommer ibland som hugg men som släpper snabbt, mycket svårt att kissa i Tis-Ons. Sprang flera gånger på toan på natten och försökte men det kom några droppar bara men var jätte kissig. Trodde jag åkt på urinvägsinfektion. Men det släppte som tur var... Kommer att tjuvtesta imorgon. Jag tog Otrivelle sprutan förra Onsdags den 24e 21.00. Och den borde va ute idag efter 10 dagar? Eller är det efter 12 dagar?

Yes, då är du på rd 6 :) Ovitrelle går ur kroppen efter 10 dagar som senast, har varit med om att det gått ur redan på dag 7.

Jag tjuvtestade rd 5, men då var plusset sjuuuuukt svagt. Men vi var 3 som ändå såg det.
    Rd 5 hade jag hemsk mensvärk på kvällen men sen dess har det släppt och har inte direkt kommit tillbaka. Jag har dock varit gravid förut så jag får för mig att min livmoder inte är lika tajt och därför kanske inte smärtar lika mycket som första gången den tänjdes ut. Då hade jag molvärk tidigt.
  • Mjbo
    Jangeles skrev 2017-06-03 09:37:08 följande:

Nu börja nästa väntan Hahah :D

Upplever att jag fått mer molvärk nu i 2-3 dagar, man blir ju så orolig men måste ju vara växtvärk.

Och mina bröstvårtor!!! Känns ibland som om någon tänt eld på dom!

Härligt!! :) så himla roligt! Jag har oxå så himla ont i magen än. Molvärk hela tiden men mest på kvällar och nätter. Brösten uppfattar ja inte som jätte onda, dom är ömma men inte jätte ont :)
  • Mjbo
    Sophiasophia skrev 2017-06-03 07:58:57 följande:

Vad härligt!! Det är ju det officiella på nåt vis! Jag får för mig att man testar "en vecka sent" för att de första kritiska momenten är förbi då, det borde båda väldigt gott ur missfallshänseende.

Nu är nästa mål första ultraljudet va?! Det längtar jag till, för om ett hjärta slår då är tydligen missfallsrisken väldigt liten sen.

Ja nu är nästa mål ultraljud. Ska ringa på måndag till kliniken och meddela positiva svaret och då antar ja att jag får ett besked:)
  • Sophiasophia

Våra graviditeter är väl inte känsligare än "vanliga"?! Jag promenerade en mil idag och började känna mig öm i livmodern (känner inte direkt något alls annars), och nu blir jag nojig över att jag rört mig för mycket. Sköt på min sons cykel i uppförsbackarna och blev rätt trött i kroppen, men jag är van att gå. Man borde väl inte få missfall av motion utan det är väl om det är nåt fel på embryot?!

Tyvärr åt jag massa rödbetor (typ 2 stora hela) i en vegetarisk sallad till lunch så jag kommer ju kissa rosa imorgon och bli jättenojig av det oxå (även om jag ju VET att jag ätit rödbetor nu)

• Mjbo
    Sophiasophia skrev 2017-06-04 14:54:07 följande:

Våra graviditeter är väl inte känsligare än "vanliga"?! Jag promenerade en mil idag och började känna mig öm i livmodern (känner inte direkt något alls annars), och nu blir jag nojig över att jag rört mig för mycket. Sköt på min sons cykel i uppförsbackarna och blev rätt trött i kroppen, men jag är van att gå. Man borde väl inte få missfall av motion utan det är väl om det är nåt fel på embryot?!

Tyvärr åt jag massa rödbetor (typ 2 stora hela) i en vegetarisk sallad till lunch så jag kommer ju kissa rosa imorgon och bli jättenojig av det oxå (även om jag ju VET att jag ätit rödbetor nu)

Kan vara att din kropp bara tycker att du kanske ska ta det lite lugnt ett tag. Motion är bra oavsett gravid eller inte. Så jag tror inte att det är möjligt att få missfall av att gå en mil. Däremot ska man lyssna på kroppen såklart så om du fick ont efter det så kanske du ska ta det lite lugnare. Kortare promenader kanske?:)

Vet faktiskt inte om våra är känsligare än "vanliga" graviditeter. Det borde intr va så, om det inte är nå fel på embryot Då, men de kan de ju va i "vanliga" oxå..

Kram till dig iallafall, och vila lite så blir nog kroppen glad igen :)
  • Hornkatten
    riskakan91 skrev 2017-06-03 12:30:26 följande:

hej!

nu har jag läst igenom alla inlägg i den här tråden!

tänkte att jag hoppar in nu.

jag är 26 år och min man är 36 år och han har en dotter sen tidigare.

jag har haft en väldigt smidig period med första ivfförsöket, gjorde korta programmet. äggplocket gjorde sjukt ont, men dom fick ut 12 st!

ett av dom åkte in i mig igår

så är alltså på ruvdag 1 idag.

är så sjukt rädd att göra något fel, vågar knappt röra på mig

tycker det är jobbigt att jag måste kissa och bajsa haha..

jag har så svårt att se att se mig gravid, har liksom aldrig trott att det är möjligt..

det är det jag och min man bråkar om mest han tycker att jag är negativ för att jag vill förbereda mig på det värsta. och jag känner press för att han är typ stensäker att det kommer gå på första försöket.

jag hoppas att han har rätt!!

det här blev lite babligt, sorry.. vet inte riktigt hur familjeliv fungerar men gör ett försök 

Välkommen!

Va kul att ni har kommit så långt! Men ja det är ju jättejobbigt att man inte riktigt vågar hoppas och med all väntan. Kanske skulle ni må bäst av att försöka hitta på annat som tar upp er tid nu när ni väntar? Inte alls kul med stress och att ni bråkar.

Tycker inte du ska va rädd att de ska gå fel. Man får ju inte missfall för vad som helst. Om man får missfall så är det ju för att man får ett hårt slag mot livmoder eller att det är något fel på embryot. Ni kanske kan försöka lägga mer tid på varandra och se de här som en tid för att ta hand er lilla familj innan den blir större.

Även om man inte lyckas på första försöket så är man ju ändå ett steg närmre barn än man var innan. Kämpa på :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017