• Svensksommar83

Hur ofta dricker du alkohol?

Hur ofta super du till/dricker alkohol. Oavsett mängd så Beskriv gärna om det handlar om utgång på krogen eller bara ett glas vin hemma. Anledningen till frågeställningen är att jag får höra att jag är tråkig som aldrig dricker. Jag är nämligen mamma o vill inte dricka med barnen i närheten, men tycker samtidigt inte om att vara ifrån dom mer än nödvändigt vilket resulterar i att jag sällan/aldrig dricker alkohol medan grannen dricker vin o öl varje helg (fredag-söndag) hemma, med barnen närvarande, det är liksom naturligt för dom... Obs. Du som svarar behöver ej vara förälder etc. bara för att jag är det, alla är välkomna att delta. Gärna med tillägg/förklaring typ "Jag lever ensam så jag festar varje helg..." eller jag dricker bara vin till maten men jag dricker varje dag... typ

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta dricker du alkohol?
  • Loffes långtradare

Dricker ett par ggr/år. En öl oftast. Super aldrig till, det har aldrig lockat mig. Fram till jag var 25 ungefär tjatade folk på mig att jag skulle dricka, sen var väl medelåldern bland vänner och bekanta så pass hög att de förstod bättre.

• Mandel
    Loffes långtradare skrev 2017-03-28 18:06:19 följande:

Dricker ett par ggr/år. En öl oftast. Super aldrig till, det har aldrig lockat mig. Fram till jag var 25 ungefär tjatade folk på mig att jag skulle dricka, sen var väl medelåldern bland vänner och bekanta så pass hög att de förstod bättre.

För min del krävdes det att en karl i kompiskretsen slutade dricka för att folk skulle sluta tjata på mig varenda gång vi träffades och det serverades någon form av alkohol.
    Och han slutade bara för något år sedan och vi är 40+...
    Och det roliga är att han var en av de som "tjatade" mest!

Kanske ska tillägga att han slutade pga sjukdom och inte för att han hade problem med alkoholen i sig -alltså inte alkoholist.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • fluu

Jag började som sagt aldrig dricka och en intressant grej är att jag aldrig, aldrig har utsatts för grupptryck från jämnåriga. Många i min ålder drack inte under tonåren och dricker inte heller som vuxna och de som drack brydde sig inte ett skit om andras eventuella drickande. Men från vuxna fick jag ofta kommentarer, erbjudanden och rent tryck och tjat om att dricka alkohol även innan jag blev 18.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dr Nail

Jag har slutat småsupa. Jag vill antingen vara råpackad eller spiknykter, vilket resulterar i att jag dricker mer sällan, fast större mängder. Det blir oftast max 2 ggr/vecka. Annars får man inget gjort.

• ostpaj

En gång varannan månad/var tredje månad blir jag sugen på en öl/ett glas vin, bara för att det är gott. Det går oftast över efter ett glas. Är ensamstående, därav ganska sällan och kammat ;)

• MAN78

Ca 5 dagar/vecka så blir det något. På veckodagar ofta bara en öl och kanske en liten wirre. På helgerna ca tre öl plus kanske något glas vin utöver den obligatoriska wirren. Strax över gränsen för "riskbruk".

• Lena

I snitt 1-2 glas vin per vecka när det inte är semester. Under semester blir det det dubbla.

• volvo142

en gång i månaden varannan kanske ibland hemmafest utgång 8-10 öl. :) till maten fruktansvärt sällan skulle va en drink var tredje månad när man äter ute eller en cider till grillat.

• volvo142
    volvo142 skrev 2017-03-28 23:41:03 följande:
    en gång i månaden varannan kanske ibland hemmafest utgång 8-10 öl. :) till maten fruktansvärt sällan skulle va en drink var tredje månad när man äter ute eller en cider till grillat.
    Sen är det ju nyår, majbrasan, bilfestival i staden.
Svar på tråden Hur ofta dricker du alkohol?