• Svensksommar83

Hur ofta dricker du alkohol?

Hur ofta super du till/dricker alkohol. Oavsett mängd så Beskriv gärna om det handlar om utgång på krogen eller bara ett glas vin hemma. Anledningen till frågeställningen är att jag får höra att jag är tråkig som aldrig dricker. Jag är nämligen mamma o vill inte dricka med barnen i närheten, men tycker samtidigt inte om att vara ifrån dom mer än nödvändigt vilket resulterar i att jag sällan/aldrig dricker alkohol medan grannen dricker vin o öl varje helg (fredag-söndag) hemma, med barnen närvarande, det är liksom naturligt för dom... Obs. Du som svarar behöver ej vara förälder etc. bara för att jag är det, alla är välkomna att delta. Gärna med tillägg/förklaring typ "Jag lever ensam så jag festar varje helg..." eller jag dricker bara vin till maten men jag dricker varje dag... typ

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta dricker du alkohol?
  • Anonym (inte så mycket nu längre)

I snitt blir det nog en gång var annan vecka och tillfällena är när jag delar en måltid med vänner, antingen på restaurang eller hemma. Efter måltiden händer det att vi fortsätter med lite sällskapsdrickande. 
    Dock är det ytterst sällan jag dricker så att jag upplever mig själv berusad, hur andra upplever mig vid dylika tillfällen vet jag inget om.
    I min bekantskapskrets är jag den som är minst benägen att "festa" så om det krävs biltransport för sammankomsten är det i 95% av fallen jag som är chaufför och dricker kaffe när de andra ölar.

Under mina år på universitet (12-15 år sedan) var det dock fest varje helg, ofta både fredag och lördag.

• volvo142

Förstår verkligen inte grejen med att dricka varje dag om man inte är alkis enligt mig..

• Anonym (Malin)

Tog varje dag för det stämde bäst in. Skulle tro det är ca fyra ggr veckan. Snitt. Aldrig mer än sju flaskor vin per vecka. Oftast ca 3-4 flaskor. Ibland ett par glas vin till maten och ibland mer.

• Anonym (1-2/v)
    volvo142 skrev 2017-03-29 00:01:20 följande:

Förstår verkligen inte grejen med att dricka varje dag om man inte är alkis enligt mig..

Förstår verkligen inte grejen med att äta god mat varje dag om man inte är matmissbrukare. Enligt mig.
  • volvo142
    Anonym (1-2/v) skrev 2017-03-29 00:19:19 följande:
    Förstår verkligen inte grejen med att äta god mat varje dag om man inte är matmissbrukare. Enligt mig.
    Ett dåligt argument alkohol är inte gott om det inte smakar saft typ, det är bara gott om man lär sig att dricka det och blir lite beroende exakt som att tobak inte är gott vid första ögonblicket . Men visst lev för dina 3 öl om dagen som så småningom blir mer.
  • Anonym (1-2/v)
    volvo142 skrev 2017-03-29 00:22:12 följande:

Ett dåligt argument alkohol är inte gott om det inte smakar saft typ, det är bara gott om man lär sig att dricka det och blir lite beroende exakt som att tobak inte är gott vid första ögonblicket . Men visst lev för dina 3 öl om dagen som så småningom blir mer.

Nej, det är en bra liknelse och ett bra argument. Du kan inte ta dina egna smaklökar som sanning. Att du tycker saft är godare än något med alkohol igör det inte till något allmängiltigt. Ingen tvingar dig att överge Bobs lättdryck, mamma scans köttbullar och hushållsost, men låt gärna bli att stämpla oss med mer utvecklade smaklökar som imbecilla missbrukare. Med ett snitt på 1-2 glas oftast finare vin 1-2 gånger per vecka i snart 15 år så ser jag inte att det plötsligt skulle öka. NÄR kommer det där snart du pratar om?
  • Stårschan
    volvo142 skrev 2017-03-29 00:22:12 följande:
    Eh... Hur ofta hör man talas om folk som dricker 3 öl om dagen med motiveringen att det höjer upplevelsen av måltiden? Just det. Aldrig. Du får nog vidga dina vyer angående vilka olika mönster för alkoholintag som finns här i världen.
  • Kjell2
    Kjell2 skrev 2017-03-28 12:51:46 följande:

4-5 dagar i veckan. I huvudsak hemma. Oftast i form av ett glas vin till maten. På helgerna kan det bli mera, två till tre glas vin.

En del svar här fick mig att fundera lite. Jag dricker nog betydlig mindre alkohol per år numera än för 20 år sedan. Därmot vid flera tillfällen och betydligt dyrare.

Istället för att ägna helgerna åt AW, förfesta, krog, efterfest, stora fester, middagar med mycket alkohol mm som jag gjorde som ung vuxen är det numera väldigt sällan jag dricker stor mängder.

Nu kan vi korka upp en flaska vin på tisdagen, ta ett glas var och sen fortsätta på onsdag och torsdag med samma flaska. En glas var per gång. Helgerna blir det lite mer men vanligtvis är det kvar i vinflaskan som vi öppnar till middagen.

Kan också gå ut och äta med kollegor när jag reser, ta en öl och nöja mig med det.

• Duckan

1-2 ggr i veckan snittar det nog. Mängde varierar på tillfället. Middag med vänner blir det ett gäng glas, en onsdag till pastan kanske två glas.

• ostpaj
    Anonym (1-2/v) skrev 2017-03-29 00:19:19 följande:

Kroppen behöver vitaminer, näring, fibrer, energi osv, i form av mat. Vad har alkohol som kroppen behöver varje dag, tycker du?
Svar på tråden Hur ofta dricker du alkohol?