• Svensksommar83

Hur ofta dricker du alkohol?

Hur ofta super du till/dricker alkohol. Oavsett mängd så Beskriv gärna om det handlar om utgång på krogen eller bara ett glas vin hemma. Anledningen till frågeställningen är att jag får höra att jag är tråkig som aldrig dricker. Jag är nämligen mamma o vill inte dricka med barnen i närheten, men tycker samtidigt inte om att vara ifrån dom mer än nödvändigt vilket resulterar i att jag sällan/aldrig dricker alkohol medan grannen dricker vin o öl varje helg (fredag-söndag) hemma, med barnen närvarande, det är liksom naturligt för dom... Obs. Du som svarar behöver ej vara förälder etc. bara för att jag är det, alla är välkomna att delta. Gärna med tillägg/förklaring typ "Jag lever ensam så jag festar varje helg..." eller jag dricker bara vin till maten men jag dricker varje dag... typ

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta dricker du alkohol?
  • Svensksommar83
    Svensksommar83 skrev 2017-03-28 12:16:43 följande:

Hur ofta super du till/dricker alkohol. Oavsett mängd så Beskriv gärna om det handlar om utgång på krogen eller bara ett glas vin hemma. Anledningen till frågeställningen är att jag får höra att jag är tråkig som aldrig dricker. Jag är nämligen mamma o vill inte dricka med barnen i närheten, men tycker samtidigt inte om att vara ifrån dom mer än nödvändigt vilket resulterar i att jag sällan/aldrig dricker alkohol medan grannen dricker vin o öl varje helg (fredag-söndag) hemma, med barnen närvarande, det är liksom naturligt för dom... Obs. Du som svarar behöver ej vara förälder etc. bara för att jag är det, alla är välkomna att delta. Gärna med tillägg/förklaring typ "Jag lever ensam så jag festar varje helg..." eller jag dricker bara vin till maten men jag dricker varje dag... typ

Kan tillägga att jag iofs aldrig har varit någon stordrickare.... Har alltid haft svårt för smaken o turkisk pepparshots är i princip det ända som går ner någorlunda. Tog min första fylla som 22-åring o var nykterist innan dess. Festade hårt under ca 1 års tid då jag mådde väldigt dåligt. Missbrukade även sex under denna period :(
    La ner mitt osunda leverne då jag väntade o fick mitt första barn som 24-åring. Drack ett par gånger när första barnet var runt 2 år men blev sen nykterist igen. Har 3 barn nu på snart 4, 7 o 10 år och i somras tog jag min första fylla på 6 år. Känner inget sug alls efter alkohol, mår illa av bara tanken. Så att välja tid med familjen istället för att gå på fest/gå ut på krogen etc. är inget svårt val.
    Tycker att vin, öl och all "gott till -maten" dricka smakar skit, och har alltid tyckt det. Har aldrig druckit ett glas vin eller en öl som sagt så det klarar jag mig lätt utan. Överlag har mina erfarenheter o även min mans tidigare erfarenheter i ung vuxen ålder gjort att alkohol-relaterat ger mig smått ångest och dåliga vibbar...
  • Anonym (Vitt vin)

Inte tillräckligt ofta känns det som ibland

Men kanske 1 gång i månaden. Eller varannan.

• Pentra

Jag köpte 5 st alkoläskar för typ 2 år sedan, och jag har fortfarande en kvar. Har druckit de andra jämt fördelat. Har aldrig någonsin varit full. Var skall jag kryssa i någonstans? ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Sågottsomnykter)
    Svensksommar83 skrev 2017-03-30 11:16:50 följande:

Tack snälla för positiv feedback på mitt inlägg :D

Mina föräldrar drack aldrig när vi barn var närvarande under min uppväxt och drack öht väldigt sällan. Det fanns aldrig alkohol hemma heller under min uppväxt och kanske är det vad som påverkat min inställning till alkohol och alkohol o barn.

Så lite så :)

Och jag har svårt för alkohol just pga mina upplevelser istället. Jag bestämde mig innan jag fick barn för att de aldrig skulle behöva se, och äcklas av, en berusad mamma, och det har de inte gjort heller. :)
  • Anonym (tvåbarnsmamma)

Jag dricker alkohol varje helg, men aldrig att jag "super till". Jag älskar både öl och vin både som smakförstärkare och för känslan av lite alkohol (ett glas vin) i kroppen, men jag ser ingen som helst poäng i att dricka mig onykter hemma och hatar att vara full. Alkoholen liksom att jag satsar mer på maten på helgen, skiljer helgen från vardagen och förhöjer livskänslan. Jag skulle kunna vara utan det men jag vill inte.

• sextiotalist

Jag tar gärna ett glas vin till maten, oavsett veckodag, om det är den typ av mat som passar ihop med vin. Men jag ogillar att vara onykter, därför stannar det ofta vid ett, kanske två glas vin (små glas dessutom).

Öl gillar jag inte, snaps till jul och midsommar, annars ingen starksprit. Drink kan jag ta någon enstaka gång, men väldigt sällan

• Anonym (2barnsmor)

Ibland ett glas rött vin till maten på fredag/lördagsmiddagen. Annars ingen alkohol.

• Aikido
    Anonym (Malin) skrev 2017-03-29 00:17:34 följande:
    Tog varje dag för det stämde bäst in. Skulle tro det är ca fyra ggr veckan. Snitt. Aldrig mer än sju flaskor vin per vecka. Oftast ca 3-4 flaskor. Ibland ett par glas vin till maten och ibland mer.
    Jo jag känner sådana som du. Jobbar som volontär på föreningen ALKIS (Anonyma Levrars Kamp mot socIal miSär). Får dagligen samtal från levrar som gråter i luren när de berättar om sina värdar. Du ska veta att vi räddar så många vi kan.

• Anonym (ölälskare)

Jag gillar öl jättemycket (och rödvin ganska mycket), men gillar inte att vara onykter så jag dricker det några gånger i veckan men oftast bara 1 glas (eller en 33 cl-flaska öl). Åtminstone inte mer än 1 på vardagar, på fredag-lördag kan det blir 2 glas.

Totalt på en vecka brukar det bli ca 5 flaskor öl eller glas vin.

• KyrieEleison

Runt en gång i månaden kanske och då 1-2 glas. Förutom nattvardsvinet då Drack något mer innan vi fick barn, men har aldrig varit särskilt intresserad.

• Kjell2
    Svensksommar83 skrev 2017-03-30 11:33:01 följande:
    Kan tillägga att jag iofs aldrig har varit någon stordrickare.... Har alltid haft svårt för smaken o turkisk pepparshots är i princip det ända som går ner någorlunda. Tog min första fylla som 22-åring o var nykterist innan dess. Festade hårt under ca 1 års tid då jag mådde väldigt dåligt. Missbrukade även sex under denna period :(
    La ner mitt osunda leverne då jag väntade o fick mitt första barn som 24-åring. Drack ett par gånger när första barnet var runt 2 år men blev sen nykterist igen. Har 3 barn nu på snart 4, 7 o 10 år och i somras tog jag min första fylla på 6 år. Känner inget sug alls efter alkohol, mår illa av bara tanken. Så att välja tid med familjen istället för att gå på fest/gå ut på krogen etc. är inget svårt val.
    Tycker att vin, öl och all "gott till -maten" dricka smakar skit, och har alltid tyckt det. Har aldrig druckit ett glas vin eller en öl som sagt så det klarar jag mig lätt utan. Överlag har mina erfarenheter o även min mans tidigare erfarenheter i ung vuxen ålder gjort att alkohol-relaterat ger mig smått ångest och dåliga vibbar...
    Här är nog en skillnad mot en hel del andra. Jag har t ex väldig begränsat med negativa erfarenheter från alkhohol, vare sig från min barndom och som vuxen. Jag ser heller ingen motsatts mellan "tid med familjen" och alkohol. Alkohol är för mig långt ifrån samma sak som att "fest/gå ut på krogen"

Jag tycker även att många typer av alkolhol är gott och ett fint komplement till maten. Jag ser heller inget problem i ett måttligt intag av alkohol tillsammans med barn.

Däremot tycker jag inställningen som du mött "tråkig som aldrig dricker" är både dum och löjligt. Var och en har full rätt att avstå alkohol om det är det man vill.

• Anonym (Mamma)

Röstade varje helg för det är närmast men det är väldigt olika. När jag går ut på restaurang ca 2 ggr/mån så blir det 1-2 glas vin till maten. Har vi barnfritt så 2-3 glas och kanske en drink. Ca en gång varannan månad. Vin till maten hemma kanske totalt 1 gång/ vecka men inte varje vecka och inte specifikt på helgerna. Kanske en tisdag ena veckan, både fredag och söndag nästa och sedan inget i två veckor. Jag festade kanske en gång varannan månad innan senaste barnet kom. Då blev jag rejält full på de festerna. Kommer förmodligen göra det igen när barnet är äldre men mer sällan.

Har många vänner som inte dricker och tycker inte de är tråkiga. Är man ett sällskap där några dricker och några inte är det helt ok. Jag vill dock inte vara den enda som gör det så då skippar jag det. Jag tycker dock det är trist med de som nästan har fobi mot alkohol och inte kan umgås med folk som dricker. Har en bekant som blir jättesur om man tar en folköl till maten även om det stannar där och man inte känner av det det minsta.

• Anonym (För sällan!)

Jag dricker 1-2 gånger per år, och då går jag ut och äter eller går på krogen med kompisarna. Hade gärna gått ut oftare med är ensamstående och svårt och få ihop tiden och barnvakt. Dricker aldrig hemma när jag har mitt barn.

• Jennie med ie

Inget av alternativen stämmer in bra.

De flesta veckor dricker jag alkohol vid något tillfälle men det behöver inte vara på helgen. Det kan också gå veckor och ibland månader som jag inte dricker alls. Andra veckor gör jag det 3-4 gånger. Oerhört varierande alltså, och inte knutet till helgen som sagt. 

• ilovebamse

Innan jag blev gravid. En gång i halvåret ca. Tog kanske ett glas baileys eller dooleys..

Men nu känner jag som ts och lär inte dricka alls förens "bebisen" är 3-4 och sover borta.

Svar på tråden Hur ofta dricker du alkohol?