• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • Vixen90
    Seven Costanza skrev 2017-05-14 21:45:30 följande:

Ett annat fel jag stör mig på här på FL är att en del verkar tro att det heter "alla utan jag" istället för "alla utom jag". Är det dialekt kanske?

Min sambo skriver/tror det heter "sån tur är"....... Jag kokar inombords! ("Som tur är" ska det ju vara.)
  • EnAnonumius
    Octavia skrev 2017-05-13 09:24:06 följande:
    När folk konsekvent skriver "dem", även när det ska vara "de".

Till slut ser jag bara en text där det står dem dem dam-di-dam-di-dum-dem. Oläsligt.
    Håller med dig..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Seven Costanza
    Vixen90 skrev 2017-05-14 22:28:23 följande:

Min sambo skriver/tror det heter "sån tur är"....... Jag kokar inombords! ("Som tur är" ska det ju vara.)

Haha ja det var ju lite samma faktiskt. Min man envisas med att stava trist med två s trots att jag berättat att det är fel. Tror han tänker på triss .
  • Vixen90
    Seven Costanza skrev 2017-05-14 23:01:25 följande:

Haha ja det var ju lite samma faktiskt. Min man envisas med att stava trist med två s trots att jag berättat att det är fel. Tror han tänker på triss .

Usch ja, alla dessa "trisst" och "trotts" och "sattsa" m.fl. Ge mig styrka! För att inte tala om den hiskeliga "våldtäckt". Ryser i kroppen! Och den är tyvärr inte ovanlig.
  • absalon

Som ett kuriosum (något kuriöst) kan nämnas, att somliga tror att en "körsnär" är en extra talangfull chaufför, dvs en mästare på att köra bil.
    Detta retar mig höggradigt!

• nnnnnnnn
    absalon skrev 2017-05-15 00:38:57 följande:
    Som ett kuriosum (något kuriöst) kan nämnas, att somliga tror att en "körsnär" är en extra talangfull chaufför, dvs en mästare på att köra bil.
    Detta retar mig höggradigt!
    Mmmm, det är samma personer som tror att en tapetserare behövs om man ska tapetsera om ett rum...
  • pipon

Folk som budar på lägenheter. Bjuder! Man bjuder på något man ska köpa i budgivning. Man budar paket.

• Bullimor
    pipon skrev 2017-05-16 12:12:54 följande:

Folk som budar på lägenheter. Bjuder! Man bjuder på något man ska köpa i budgivning. Man budar paket.

Nej, det heter buda i det sammanhanget.
  • AnnaSthlm

"Vart ligger x?" Det heter VAR. Vart anger riktning: Vart ska du gå?

"Dom är så goda" Det heter DE. Dom får man i domstol.

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?