• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • Themis
    venetia skrev 2017-05-17 13:15:44 följande:
    Man kanske snarare har förverkat sin rätt. 
    Det skrev jag redan i inlägg 70 i tråden..
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Palestrina
    zoolook1 skrev 2017-05-11 09:56:58 följande:

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

Attraktion är ett riktigt ord och inte bara en substantivering av verbet attrahera. Vill du uttrycka någonting om attraktion med språket ser jag det snarare som en tillgång om du kan variera dig mellan att vara attraherad eller att känna eller uppleva attraktion. Det är inte ett språkfel utan en möjlighet.

Att prepositionerna blir rätt är däremot viktigt, därom är vi överens.
  • absalon

Attraktion är en term, med avsevärd social innebörd. Men vad heter motsatsen till attraktion? Repellering hör man alltför sällan talas om.
    Måhända bör kurser hållas i konsten ett repellera?

• nnnnnnnn
    absalon skrev 2017-05-17 19:31:30 följande:
    Attraktion är en term, med avsevärd social innebörd. Men vad heter motsatsen till attraktion? Repellering hör man alltför sällan talas om.
    Måhända bör kurser hållas i konsten ett repellera?
    Aversion?
  • absalon

Ja, det går bra. Men det ordet saknas i verbform. Eller kan man "aversera" någon eller något? Kan man ha kurser i konsten att aversera?

• phantom

Folk som använder -aste som ändelse istället för en korrekt mening. Ex "Länets nöjdaste boende" istället för "Länets mest nöjda boende". För språklig gramatik ska något ha ett motsatsord, I ovanstående förslag mest/minst till exempel.

Annars har du snart "Svenskans korrektaste mening." GAH! Driver mig till vansinne.Skrikandes

• phantom
    nnnnnnnn skrev 2017-05-17 22:07:11 följande:
    Aversion?
    Helt korrekt.
    Tummen upp.

"Ogillande" är också ett motsatsord men har inte samma stycka som Aversion.
  • phantom
    AnnaSthlm skrev 2017-05-16 15:27:42 följande:

"Vart ligger x?" Det heter VAR. Vart anger riktning: Vart ska du gå?

"Dom är så goda" Det heter DE. Dom får man i domstol.

En notis: Det finns faktiskt en diskussion just kring "vart" som korrekt uttryck i fråga om lokalisering. ex "Vart på kartan hittar jag vatten."
    "Var" är det som bildas i sår.
    Dock har jag inte uppdaterat mig för vad som är mest korrekt i dagsläget.

Med "Dom" håller jag helt med om. "De" eller "dem" ska det vara, inget annat. Dock är ju Svenska Akademin rätt så slapphänta när det gäller bevarandet av språkbruk, som accepterar "dom" och "dej" som skrivsätt för talspråk.Gråter
  • EnAnonumius
    AnnaSthlm skrev 2017-05-16 15:27:42 följande:
    "Vart ligger x?" Det heter VAR. Vart anger riktning: Vart ska du gå?
    "Dom är så goda" Det heter DE. Dom får man i domstol.
    Nu finns det gott om ord som har "dubbel betydelse".

Som ta ordet "tomt" ett ord man får ta på sammanhang:
    *Det var tomt i lådan.
    *Huset har en stor tomt.

Det finns flera sådan ord.

Sedan så har vi då det ordet "Dom"

Det är ett litet ord som används på olika sätt så det får man ta på sammanhang.

*Dom ---> Inom arkitektur så är det en rund välvda byggnad.
    *Dom ---> Domstolar slutgiltiga formella beslut
    *Dom ---> Personligt pronomen i talspråk i stället för de/dem.

Det är faktiskt språkligt korrekt att säga "dom är goda". Det är även okey att använda det i skrift med när man inte kan skilja på "de och dem".
    Många kan inte hantera "de och dem" utan skriver enbart uteslutande "dem" även där de skall vara "de" så skriver många "dem" i stället.
    Då är det att föredra att folk skriver "dom" i stället, om man frågar mig.

Så min fråga är; Hur lär de ut i skolorna i dag och hur kan lärarna  godkänna att eleverna inte lär sig korrekt användande av "de och dem"?
    Det är där man skall ställa frågan i stället, med tanke på hur många som använder "dem" uteslutande i text. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?