• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • Themis
    huskur skrev 2017-05-29 08:10:45 följande:
    Skräckexempel som jag läste någostans: "Han är den ända som tänt min innersta glöd."
    Men det kan ju teoretiskt vara sant i alla fall.

Värre: Det fanns en ända bulle till frukost.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • huskur
    Themis skrev 2017-06-02 00:19:42 följande:
    Men det kan ju teoretiskt vara sant i alla fall.

Värre: Det fanns en ända bulle till frukost.
    Ja, den frukostbullen avstår jag!Skrattande
  • mindless
    absalon skrev 2017-05-28 13:26:37 följande:

En bra regel är att preposition (till, från, med, av, mot etc) kräver objektsformen "dem" i skriftspråk. Exempel:
    -De, som saknar kylskåp, måste köpa konserver.
    men:
    -Till (preposition) dem, som saknar kylskåp, riktar jag uppmaningen att köpa konserver.  

Det är riktigt att prepositioner i allmänhet kräver objektsformen "dem", men just i det exemplet du kommer med går det faktiskt lika bra med "de". Detta eftersom man kan tänkte sig ett underförstått subjekt i satsen: "Till de (personer) som saknar..."
  • mindless
    myskmalva skrev 2017-05-16 17:39:03 följande:

Jag kom på en till: när folk skriver "ett par" trots att de menar betydligt fler än två. Jag såg nyss en som skrev att deras tiomånaders kommer att vara 1,5 år om ett par månader. Mina händer har nu krosskador för att jag suttit så hårt på dem (sedan kom jag på att det var helt i onödan, för jag kunde ju komma hit och skriva av mig).

Lustigt, för jag å min sida stör mig på dem som med envishet menar att "ett par" alltid måste vara exakt två. Menar man exakt två kan man ju kosta på sig att säga just två. 
  • Astarte

Jag skrev ju här i tråden om hur jag retar mig på anglifieringar, och idag fick jag en ny anledning till halv hjärtinfarkt. Det kom ett brev från Coop idag som inleddes med följande mening:

"För din information vill vi meddela att poängsystemet hos Coop är ändrat".

För din information. . . ?

Snälla sluta! Jag får spader, krupp och klåda här!!!

• Butterscotch
    myskmalva skrev 2017-05-16 17:39:03 följande:

Jag kom på en till: när folk skriver "ett par" trots att de menar betydligt fler än två. Jag såg nyss en som skrev att deras tiomånaders kommer att vara 1,5 år om ett par månader. Mina händer har nu krosskador för att jag suttit så hårt på dem (sedan kom jag på att det var helt i onödan, för jag kunde ju komma hit och skriva av mig).

Jag håller med dig. Ett par är två - menar man fler än så kan man använda "några" istället. 

I fallet i ditt exempel är det ju helt galet att använda "ett par", där avses ju tydligen hela 8 månader.
  • John22
    mindless skrev 2017-06-10 22:37:37 följande:
    Lustigt, för jag å min sida stör mig på dem som med envishet menar att "ett par" alltid måste vara exakt två. Menar man exakt två kan man ju kosta på sig att säga just två. 
    Ett par är alltid exakt två. Menar man något annat kan man kosta på sig att säga några eller ett fåtal.
  • mindless
    John22 skrev 2017-06-19 12:09:14 följande:
    Ett par är alltid exakt två. Menar man något annat kan man kosta på sig att säga några eller ett fåtal.
    Det kan man så klart göra. Å andra sidan är ett par i betydelsen litet antal / några få etablerad i språket sedan i alla fall ett par(!) hundra år, allmänt vedertagen bland (gissar jag) de flesta språkbrukare samt upptagen i ordböckerna. Men naturligtvis, om den grupp som fått för sig att det måste betyda exakt två växer i storlek, så kommer kanske språket förändras med dem. Tills dess kommer jag dock fortsätta be om "ett par potatisar" i trygg förvissning om att jag blir förstådd.
  • redbullmedvodka

Jag har märkt att en del säger "fråga frågor" istället för "ställ frågor". Tycker att det låter lite märkligt...

• Morkullan

Många använder uttrycket "Det ska börjas i tid" trots att det heter "Det ska böjas i tid, som krokigt ska bli". 

Likaså säger många att "dra alla över samma kant" när det egentligen ska vara "dra alla över samma kam".

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?