• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • venetia
    Themis skrev 2017-05-17 16:40:39 följande:
    Det skrev jag redan i inlägg 70 i tråden..
    Missade det! Skönt att ha en kumpan.
  • Aniiee

ok, jag har en ny..... Att skriva OCH där det ska vara ATT och tvärt om.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Pimpinellan
    Aniiee skrev 2017-05-18 21:15:25 följande:
    ok, jag har en ny..... Att skriva OCH där det ska vara ATT och tvärt om.
    Ja, fy! Såg det nyss i en tråd, jag tappade intresset direkt kände jag.
  • absalon
    EnAnonumius skrev 2017-05-18 10:21:51 följande:
    Nu finns det gott om ord som har "dubbel betydelse".

Som ta ordet "tomt" ett ord man får ta på sammanhang:
    *Det var tomt i lådan.
    *Huset har en stor tomt.

Tomt förekommer även i väletablerad verbform. Man går omkring och tomtar.
  • Astarte

Kul tråd! Jag irriterar mig mest på alla dessa obildade anglifieringar! Det är okej att importera ord för saker eller företeelser till viss del , men vi pratar väl fortfarande svenska?

Att skriva lämna utan objekt är irriterande; "han blev trött och lämnade". Månader och veckodagar med versal är lika illa, samt apostrof vid genitiv-s.

Det är inte vackert!

• nnnnnnnn
    Astarte skrev 2017-05-19 19:46:31 följande:
    Kul tråd! Jag irriterar mig mest på alla dessa obildade anglifieringar! Det är okej att importera ord för saker eller företeelser till viss del , men vi pratar väl fortfarande svenska?

Att skriva lämna utan objekt är irriterande; "han blev trött och lämnade". Månader och veckodagar med versal är lika illa, samt apostrof vid genitiv-s.

Det är inte vackert!
    Oh, ja - "det kom fram en helt random kille..."

Random?

Vad är det för fel på lite trevliga inhemska uttryck?
    Var tog den adekvata inhemska vokabulären vägen?

• Aniiee
    Astarte skrev 2017-05-19 19:46:31 följande:

Jag är SUPERskyldig. När jag inte kommer på vad något heter på svenska så tar jag till engelska istället. Det kan vara tillfälligt hjärnsläpp eller för att jag helt enkelt inte kan de svenska orden eller uttrycken.

Men vad gäller mig så säger jag i alla fall som vanligt: Rätta mig gärna eller kom med förslag, för det finns få saker som är så roliga som att lära sig saker. =)
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Seven Costanza

Stör mig på att det på senare år har blivit mode att säga att någonting "spårar" när man menar att det "spårar ur". Läste t ex att en trådstartare tyckte att hennes tråd hade "spårat rejält"... Förstår inte vem som började med detta - om någonting spårar så går det ju fortfarande så att säga som på räls, så att spåra är ju direkta motsatsen till spåra ur. Låter väldigt korkat enligt mig.

• Astarte

Jag kom på en sak till innan jag ska gå för att sova.

Jag irriterar mig på folk som rättar språk med kommentaren "nej, så heter det inte, det heter så här". Till exempel "det heter inte vattenkoppor, det heter vattkoppor", eller "det heter inte det vart mörkt, det heter det blev mörkt".

Det irriterar ihjäl mig eftersom man inte kan resonera så i språk och inte bör göra det heller. I matte kan man säga att svaret inte kan vara -1 om man själv vet att det istället är 37, men i språk finns synonymer, variantstavningar, olika uttryck och dialektala former.

Visst får man rätta folk som säger fel, men inte med den motiveringen. Det utarmar språket att bara en sak får vara rätt! Kolla upp om den andra varianten också är rätt innan du rättar!

Jag är skribent och jobbar med språk och det känns som om elaka människor tar ifrån mig min fina palett när de säger så. Lite överreaktion kanske, men det irriterar mig.

God natt!

• Dumbledore
    Astarte skrev 2017-05-20 00:08:26 följande:

Jag kom på en sak till innan jag ska gå för att sova.

Jag irriterar mig på folk som rättar språk med kommentaren "nej, så heter det inte, det heter så här". Till exempel "det heter inte vattenkoppor, det heter vattkoppor", eller "det heter inte det vart mörkt, det heter det blev mörkt".

Det irriterar ihjäl mig eftersom man inte kan resonera så i språk och inte bör göra det heller. I matte kan man säga att svaret inte kan vara -1 om man själv vet att det istället är 37, men i språk finns synonymer, variantstavningar, olika uttryck och dialektala former.

Visst får man rätta folk som säger fel, men inte med den motiveringen. Det utarmar språket att bara en sak får vara rätt! Kolla upp om den andra varianten också är rätt innan du rättar!

Jag är skribent och jobbar med språk och det känns som om elaka människor tar ifrån mig min fina palett när de säger så. Lite överreaktion kanske, men det irriterar mig.

God natt!

Varför skulle man inte kunna göra det? Om jag pratar med någon som säger fel, och jag av någon anledning vill rätta hen, så kan jag absolut säga "det heter inte desseutom eller åtminstonde, det heter dessutom och åtminstone". Jag skulle aldrig låta mitt barn gå runt och tro att det heter egenklien, av rädsla för att utarma ungens språk.
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?