• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • Palestrina

Jag irriterar mig jättemycket på när folk tar bort småord som är helt okej, som "att", och istället lägger till onödiga småord, som "så", i skriven text. Det är kanske inte alltid per definition fel, men det blir sämre.

• Astarte
    Dumbledore skrev 2017-05-21 21:33:45 följande:
    Varför skulle man inte kunna göra det? Om jag pratar med någon som säger fel, och jag av någon anledning vill rätta hen, så kan jag absolut säga "det heter inte desseutom eller åtminstonde, det heter dessutom och åtminstone". Jag skulle aldrig låta mitt barn gå runt och tro att det heter egenklien, av rädsla för att utarma ungens språk.
    Det jag menar är att det irriterar mig att så många "rättar" utan att veta om det den andre säger / skriver också är korrekt eller inte. Ungefär som i de exempel jag gav där båda är rätt. Det finns många sådana exempel i svenskan, jag tog två som jag kom på spontant.

Personen som rättar känner till en variant av ordet eller uttrycket och tror felaktigt att alla andra varianter av samma ord / stavning / uttryck är fel och börjar rätta. Det är jag emot och det är faktiskt inte ovanligt!

Har man kollat upp det är det så klart en annan sak.
  • Dumbledore
    Astarte skrev 2017-05-21 22:12:04 följande:

Det jag menar är att det irriterar mig att så många "rättar" utan att veta om det den andre säger / skriver också är korrekt eller inte. Ungefär som i de exempel jag gav där båda är rätt. Det finns många sådana exempel i svenskan, jag tog två som jag kom på spontant.

Personen som rättar känner till en variant av ordet eller uttrycket och tror felaktigt att alla andra varianter av samma ord / stavning / uttryck är fel och börjar rätta. Det är jag emot och det är faktiskt inte ovanligt!

Har man kollat upp det är det så klart en annan sak.

Ah, du menar de som rättar fel! Då förstår jag dig, och håller helt med!
  • Astarte
    Dumbledore skrev 2017-05-21 22:22:42 följande:
    Ah, du menar de som rättar fel! Då förstår jag dig, och håller helt med!
    Ja, precis! Jag var väl otydlig, jag var ganska trött i lilla huvudet där på kvällen.
  • Dumbledore
    Astarte skrev 2017-05-21 22:23:59 följande:

Ja, precis! Jag var väl otydlig, jag var ganska trött i lilla huvudet där på kvällen.

Eller så läste jag lite snett. Det är på sätt och vis lite underhållande med de som ska slå någon annan på fingrarna och har helt fel.
  • Astarte
    Dumbledore skrev 2017-05-21 22:26:58 följande:
    Eller så läste jag lite snett. Det är på sätt och vis lite underhållande med de som ska slå någon annan på fingrarna och har helt fel.
    Jo, precis!

När jag tänker vidare så är det här kanske ett resultat av att vi idag pratar med varandra över länsgränserna på ett sätt som vi aldrig gjort förut. I och med Internet pratar hela Sverige och svenskspråkiga Finland hela tiden.

Om en norrlänning kommer in och skriver "jag är oäten och grinig" kan man ge sig den på att det inte tar många minuter innan någon "rättar" och skriver "det heter inte oäten, det heter hungrig". Det är det jag är emot och det är det jag menar utarmar språket.

Kolla upp om det är rätt och det är du själv som har en kunskapslucka innan du rättar. Vi ska ta efter andras uttryck, inte tvinga bort dem!
  • Dumbledore
    Astarte skrev 2017-05-21 22:35:31 följande:

Jo, precis!

När jag tänker vidare så är det här kanske ett resultat av att vi idag pratar med varandra över länsgränserna på ett sätt som vi aldrig gjort förut. I och med Internet pratar hela Sverige och svenskspråkiga Finland hela tiden.

Om en norrlänning kommer in och skriver "jag är oäten och grinig" kan man ge sig den på att det inte tar många minuter innan någon "rättar" och skriver "det heter inte oäten, det heter hungrig". Det är det jag är emot och det är det jag menar utarmar språket.

Kolla upp om det är rätt och det är du själv som har en kunskapslucka innan du rättar. Vi ska ta efter andras uttryck, inte tvinga bort dem!

Dialekter ska självklart bevaras!
  • Bestemor
    Dumbledore skrev 2017-05-21 21:33:45 följande:

Varför skulle man inte kunna göra det? Om jag pratar med någon som säger fel, och jag av någon anledning vill rätta hen, så kan jag absolut säga "det heter inte desseutom eller åtminstonde, det heter dessutom och åtminstone". Jag skulle aldrig låta mitt barn gå runt och tro att det heter egenklien, av rädsla för att utarma ungens språk.

I fallet vattenkoppor och vattkoppor så är båda orden godkända. Ändå finns det folk som ska poängtera vilket som är rätt.
  • Dumbledore
    Bestemor skrev 2017-05-24 21:25:45 följande:

I fallet vattenkoppor och vattkoppor så är båda orden godkända. Ändå finns det folk som ska poängtera vilket som är rätt.

Ja?
  • Tamla

Solklart de som inte kan skilja på vart och var, med de/dem som god tvåa.

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?