• Znickers

IVF start sommar 2017

Milli07 skrev 2017-09-01 15:52:14 följande:

Ja jag kommer hoppas och hålla tummarna till dem är blå! :) Nu börjar istället oron gör äggplocket komma smygandes, att man aldrig bara kan slappna av! Man är ju helt hopplös haha!

Ja, Gud jag hade oro i min kropp i flera veckor i förväg inför plocket. Jag jade målat upp mardrömsscenarion. Jag bad om lugnande väl på plats och man får morfinliknande läkemedele rakt i blodet via kanyl. Och visst, det känns, men inget du inte kan stå ut med. Läkarna var chockade över min reaktion eftersom det första jag sa när de var klara var "va, men ska ni inte tömma andra sidan också?" Varpå de svarar, men det är redan klart.

Summa sumarum, alla upplever der olika och läkarna är så pass rutinerade att det går väldigt snabbt. Jag var mest fascinerad över att få se allt live på skärmen :)

När har du ÄP? :)
  • Znickers
    ijo skrev 2017-09-01 15:00:10 följande:

Tusen tack :) Japp, ringde imorse. Fick tid för VUL 28/9, en evighet dit men hoppas tiden går snabbt och allt fortsätter som det ska :)

När är det du har testdag? :)

Försök må bra till dess, lev som vanligt och unna er härliga dagar oxh kvällar tillsammans oxh fördriv tiden med roligheter :) Gör vardagen extra rolig så tiden går fort. Jag håller alla tummar & tår att ni ska få se en liten fin IVF-bebis då... och eventuellt se/höra hjärtslag. Har hört man kan göra det redan i v.8 :)

Jag har testdag 11/9 så en vecka kvar drygt. Väntan är olidlig.

Kände du av något speciellt under tiden innan du plussade? Man hår ju runt och försöker känna hela tiden.
  • Znickers
    Milli07 skrev 2017-09-01 17:36:27 följande:

Jag har inte fått tid för ÄP än. Ska dit på ett andra VUL på måndag och då lär jag få tid och dag. Tror det blir torsdag eller fredag nästa vecka. Precis som du skriver verkar det vara så völdigt olika hur man upplever det. En del tycker att det gjorde fruktansvärt ont medan andra tycker det var helt okej, medan andra inte kände någonting. Så antar att jag inte direkt kan vänta mig någonting alls utan bara ta det som det kommer. Är väldigt förväntansfull och vill vara ruvare som flera av er här inne :)

Det förstår jag, men snart är det din tur. Därefter kommer den hemska väntan. Jag har testdag om 8 dagar och är såååå nervös. Jag känner INGENTING. Man letar efter tecken oxh man blir helt tokig. Samtidigt försöker man tänka realistisk att 1a försöket ofta kanske inte tar sig :( Vi har ju inga i frysen heller. Hoppas du får ett par fina blastocyster till frysen!! :)
  • Znickers
    FruPäron skrev 2017-09-01 15:50:39 följande:

Hur mycket mensvärk/molvärk förekommer det här i tråden?

Jag har haft mensvärk sedan de plockade mina ägg, dvs snart 2 veckor sedan. Det drar, molar och spänner i livmodern och har inte upphört en endaste stund. Vet inte om det är lutinuset som gör det eller vad??

Mina bröst har ökat två (!!) storlekar också, men det med beror väl också på lutinuset.

Samma här!!! Haft mensvärk och även molande värk på vänstra sidan av min livmoder. Blev mer efter att de satte tillbaka embryot. Skulle vilja tro det är där embryot har fäst sig men alla dessa tecken man letar efter gör en helt tokig :( När har du testdag, är det 9 sep? Håller tummarna för dig!!!! Denna väntan gör mig helt knäpp...
  • Znickers
    FruPäron skrev 2017-09-02 15:16:35 följande:

Man vill ju inte hoppas för mycket för att sedan få en käftsmäll av ett negativt graviditetstest. Kroppen är ju så fullproppad av allt möjligt att den beter sig riktigt märkligt, så vanliga tecken kan man inte gå på. Min livmoder verkar riktigt irriterad att man rotat runt där så mycket så värken kan också vara ren protest från den haha.

Ja, ska testa då  

När ska du testa?

Åh jag testar 11 sep, 2 dagar efter dig!!! Satsar på starkt plus, för oss båda :)
  • Znickers
    Senua skrev 2017-09-03 13:09:48 följande:

Vul nr 2 avklarat! Nu blir det ägglossningsspruta ikväll och utplock på tis. Börjar bli nervös på riktigt nu (sprutorna har man ju mer eller mindre börjat vänja sig vid.. :). Hur mådde ni efter äggplock? Ska man räkna med att få vara hemma dagen efter också? (Jag har inte berättat på jobbet så skulle helst av allt göra detta så obemärkt som möjligt, men det är ju svårt att styra över såklart :)

Åh så spännande. Hoppas ni får fina äggblåsor fyllda med fina ägg. Fixk nu indikation på hur många äggblåsor, mogna dvs?

För mig gick Äggplocket förväntansvärt bra. Jag vet att det är långt ifrån alla som upplevde det som jag. Jag kunde få till jobbet egentligen direkt efter men hade redan sjukskrivit mig den dagen och med tanke på läkemedlen i min kropp tror jag en full dag vila var bra för mig. Däremot hade jag mer molande värk dagarna efter, som mensvärk. Inget man inte står ut med, jag iallafall.

Jag valde att involvera min närmsta chef ganska tidigt, för stödet men även förståelsen inför kommande läkarbesök som sker i sista sekunden. Även enstaka kollegor vet. Om man har bra kollegor och lan anförtro sig så förespråkar jag att man pratar om det. Men självklart om man inte känner att ens anställningsform skulle vara ett hinder, ocj oavsett skulle det vara diskriminering av högsta rank i så fall.

Jag håller tummarna för dig på tisdag!! Lycka till och be om lugnande medel direkt. Det får dig att slappna av. Hjälpte mig mycket!
  • Znickers
    Znickers skrev 2017-09-03 14:20:56 följande:

Åh så spännande. Hoppas ni får fina äggblåsor fyllda med fina ägg. Fixk nu indikation på hur många äggblåsor, mogna dvs?

För mig gick Äggplocket förväntansvärt bra. Jag vet att det är långt ifrån alla som upplevde det som jag. Jag kunde få till jobbet egentligen direkt efter men hade redan sjukskrivit mig den dagen och med tanke på läkemedlen i min kropp tror jag en full dag vila var bra för mig. Däremot hade jag mer molande värk dagarna efter, som mensvärk. Inget man inte står ut med, jag iallafall.

Jag valde att involvera min närmsta chef ganska tidigt, för stödet men även förståelsen inför kommande läkarbesök som sker i sista sekunden. Även enstaka kollegor vet. Om man har bra kollegor och lan anförtro sig så förespråkar jag att man pratar om det. Men självklart om man inte känner att ens anställningsform skulle vara ett hinder, ocj oavsett skulle det vara diskriminering av högsta rank i så fall.

Jag håller tummarna för dig på tisdag!! Lycka till och be om lugnande medel direkt. Det får dig att slappna av. Hjälpte mig mycket!

Skulle stå "förvånansvärt" och inte förväntansvärt bra... hehe.
  • Znickers
    kattnos skrev 2017-09-03 17:14:13 följande:

Men vad skönt! Frågar som Znickers, hur många mogna kunde de se? :)

Jag har idag fått veta att vi fick hela 12 blastocyster i frysen! Känns fantastiskt :) Nu ska jag få min kropp tillbaka till det normala för att vara i god form för att återföra ett av dem, förhoppningsvis i mitten av oktober :)

Wow!! Grattis. 12 blastocyster till frysen är superbra. Önskar vi hafe fått iallafall 1 till frysen Glad jag blir för det, de kommer bli fina syskon senare ;)
  • Znickers
    Milli07 skrev 2017-09-03 19:11:43 följande:

Då hoppas jag att vi har samma fantastiska tur <3

Nervositeten för morgondagens resultat börjar krypa på. Tror att det blir ÄP på onsdag och insättning på fredag. Jobbar bara mån, ons och fredagar och fick ta ledigt i fredags då vi har sex mil till kliniken. Ska tillbaka imorgon och fick be om att arbeta eftermiddag istället för förmiddag. Nu ska jag högst troligt behöva vara ledig onsdag och fredag också, samt försöka övertala chefen att låta mig arbeta tisdag och torsdag istället. Är så nervös och orolig för hur hon ska ta det hela. Har inte berättat om IVFen då jag är relativt ny på jobbet samt har en tidsbegränsad anställning till siste december. Vi ska förhandla nytt anställningsavtal i oktober. Är så rädd för att berätta av rädsla för att inte få förlängt anställningen. Vad hade ni gjort i min sits? Ska jag försöka ta mod till mig och berätta imorgon när jag behöver be om ledigt senare i veckan? Det är väldigt jobbigt att hålla det hemligt och halvt "ljuga" om vad jag ska göra.

Jag som konsultchef skulle faktiskt avråda dig i det här fallet att säga något. Enda anledningen är för att jag upplever att du kanske inte har skapat en god relation till din chef än på den korta tiden du varit där, samt att du är anställd på en tidsbegränsad anställning. Din chef kan (tyvärr) då välja att inte förlänga din anställning eller isåfall bara förlänga en kortare tid. Hade du haft en provanställning skulle det varit skillnad, då hade det varit svårare för din arbetsgivare att motivera varför de inte erbjuder dig tillsvidare. Jag förmodar att du sköter ditt jobb och det finns då ingen rimlig anledning att inte ge dig en tillsvidareanställning. Tyvärr tyvärr finns det alltid kryphål med tidsbegränsade anställningar :( Sorry, kanske inte det du ville höra. Däremot kan du berätta för din chef att du går igenom en medicinsk behandling som kräver täta läkarbesök en tid framöver. Du har alltid rätt till besök hos läkaren. Och om han/hon vill ha intyg lan du be din läkare skriva, men inget detaljerat som avslöjar vad för behandling det är.

Håller tummar o tår nu för dig på Äggplocket! Kommer gå såå bra!!!
  • Znickers
    Milli07 skrev 2017-09-03 20:32:31 följande:

Tack för era kloka ord!

Jag har en sjukdom i grunden som chefen vet om och arbetar därför inte heltid. Har en lönebidragsanställning och hade först praktik från november till juli och blev sedan anställd året ut. Vi ska förhandla förlängning i oktober. Har alltså snart varit på arbetsplatsen i ett år och trivs bra med min chef. Hennes man är själv sjuk så hon vet hur sjukvården fungerar med tider, brister och allt därtill. Vi pratar om det mesta och jag har varit öppen med alla mina tidigare behandlingar och besök, men nu tar det emot då detta är "självmant". Är jag knäpp som tänker så?

Viktigast är att du är ärlig mot dig själv, i slutet av dagen är jobbet bara jobb, du, din hälsa står främst. Gör det som känns rätt gör dig. Tror vi oftast oroar oss för mkt i onödan. Livet ett sig på mystiska sätt där saker och ting i slutändan oftast blir bra. Tar bara tid.
Svar på tråden IVF start sommar 2017