• ivfbebis

IVF start sommar 2017

Mm79 skrev 2017-08-10 22:14:38 följande:

Hallå, här är en ny i tråden.

Gick utredningen i våras och nu i augusti kommer börja med ivf via landstinget (första gången). Fick bli korta protokollet med sprutor mensdag 1 eller så. Valde Stockholm IVF som verkar en del andra gjort också (dels att det ligger geografiskt bättre till, och dels för professorn Mats). Snacka hur glad man blev för att få veta att det är han som vi skulle träffa vid första besöket ????

Hämtat ut idag en del av mediciner, och då börjar allt bli verkligare... känns lite läskigt. Oro över hur kroppen kommer reagera på massa hormoner och hur det kommer kännas efter äggplocket.

Känns bra att kunna bolla lite frågor och funderingar med andra här som är i liknande sits.

Jag är 37, och både jag och sambon har var sitt barn sedan tidigare. Inga problem med ägg eller mannens simmare, för att tillägga.

Välkommen hit! Kul att fler hittar hit.
  • ivfbebis
    frikenfröken skrev 2017-08-11 19:37:14 följande:

Tack!

Okej, för mig var tanken också först nässpray men efter undersökning valde vi att köra korta protokollet även fast vi har över 13 mil enkel resa. Vet du anledningen till att ni fick köra nässpray eller bor ni en bit bort? Så intressant att följa någon som också ska köra ICSI.

Som jag förstod det så får jag köra nässprayen för att man får bättre kontroll över äggen och hela processen. Vi bor kanske 20 min från kliniken så det är inte långt. Hoppas att dom här dagarna går fort. Nervös inför UL, så man fått bra ägg.
  • ivfbebis
    frikenfröken skrev 2017-08-11 21:10:41 följande:

Jaha okej :) förstod inte riktigt varför min läkare ville byta mig till sprutor. Men han kan ju o sprutor känns bra för mig. Skönt att ha nära till kliniken :)

Ja men verkligen, håller med där!

Dom tittar ju på helhetsbilden så man får lita på att dom tar rätt beslut. Jag får ganska hög dos av menopur. Vilka sprutor ska du ta?
  • ivfbebis
    frikenfröken skrev 2017-08-11 21:25:03 följande:

Jo men eller hur, har inga problem med vilket och detta har funkat så bra för mig än så länge i alla fall. Jag kör gonal f och börjar med orgalutran idag för att inte få ägglossning.

Jag har ingen koll på alla dessa olika sprutor och grejer. Haha.
  • ivfbebis
    Hoppfullhet skrev 2017-08-11 22:08:56 följande:

Hej

Tänkte fråga om de går bra... hur hög dos får du? Hade du gjort ivf innan? Tänkte på hur många ägg "du fick då"?

Inte så lätt att hålla koll på alla här inne!

Min dos på menopur är 412,5. Som jag förstod det så är 450 maxdos. Men det har jag läst mig till, inget som läkaren sagt. Än så länge känns allt som vanligt men har bara tagit sprutan ett par dagar.
  • ivfbebis
    frikenfröken skrev 2017-08-11 22:13:09 följande:

De har verkligen inte jag heller. Googlade lite om den som du tar och de var väl typ antingen eller mellan den sprutan och den som jag tar. Läste något om att man får mer ägg av gonal f men finare ägg med menopur men vad vet jag :p vet inte ens om de stämmer :p

Okej.. ja vi får väl se vad resultatet blir :P haha!
  • ivfbebis
    Hoppfullhet skrev 2017-08-12 08:13:11 följande:

Ok. Jag fick börja på 300, men de öka till 375 efter första VUL, till andra VUL hade det kommit igång lite bättre så det kändes bra, ny koll nästa vecka.

Lycka till nu o håller tummarna för bra resultat :)

Okej. Ja denna väntan är ju värst. Man väntar på att starta med behandlingen, sen väntar man för att se om behandlingen fungerar, sen väntar man på gravtest... Tiden går så sakta!
  • ivfbebis
    FruPäron skrev 2017-08-12 20:28:42 följande:

Nu har jag avverkat min 4e spruta och imorgon är det dags för att lägga till orgalutan (?).

Första VUL på måndag, hur mycket kan mina äggblåsor vuxit då? Tycker det känns så kort att komma på en koll efter bara 5 sprutor???

Hur har ni andra blivit kollade i början av era sprut-perioder??

Ingen koll alls förrän UL på dag 9. Tagit min tredje spruta idag och nu gör det ont :( Det svider när jag tagit den, en lång stund. Så ikväll bröt jag ihop. Hoppas att det inte ska vara så här varje kväll.
  • ivfbebis
    FruPäron skrev 2017-08-12 21:41:28 följande:

Stackare som har så ont! Undra om det påverkas av hur hög dos man tar? Jag känner inte speciellt mycket av sprutan men desto mer några timmar senare när jag ska sova. Tarmar och mage ömmar men brukar vara rätt mild värk.

Var tar du för sprutor?

Hoppas det går över och lugnar sig lite!!

Jag tar Menopur. Har googlat och det verkar vara "vanligt" att det svider och gör ont.
  • ivfbebis
    FruPäron skrev 2017-08-14 09:25:28 följande:

Nu är mitt ul gjort!! Jag är på behandlings dag 6 och hon kunde se följande:

Slemhinnan i livmodern 6-7 mm tjock (?).

Hade 4 folliklar (ingen aning om vad det heter eller hur det stavas) på höger sida runt 8-11 mm. På vänster var det 8 stycker(!!) på 11 mm.

Jag ska fortsätta med mina sprutor tills torsdag - sen nytt ul på fredag. Troligtvis kommer mina ägg plockas nästa måndag!!

Så bara fortsätta ikväll med sprutorna.

Hur går det för alla andra i tråden???

Vad kul!! Jag är på dag 5 och har inte UL förrän på fredag som blir dag 9. Hoppas på äggplock efter helgen. Jobbigast är att inte veta hur det går, om man har några ägg. Jag känner mig uppblåst och svullen över magen, öm där jag tagit sprutan (som ett blåmärke). Har en hel del flytningar oxå tycker jag. Hoppas att det inte blir värre! Haha.
Svar på tråden IVF start sommar 2017