• kattnos

IVF start sommar 2017

Milli07 skrev 2017-08-30 12:28:48 följande:
    Jag tar Gonal-f 250, så tar relativt hög dos. Känner mig allmänt risig. Väldigt trött, hängig, emotionell, uppsvälld, gasig, smått illamående till och från, samt små öm över magen. Biverkningarna stå med i FASS men tycker det är väldigt tidigt i stimuleringen för att påverkas så mycket. Vågar knappt tänka på hur jag mår om några dagar. Är livrädd för överstimulering. Ska på vul i övermorgon så hoppas på det bästa!
    Hoppas du känner dig bättre snart! Jag började på 125 ie gonal- F och kände massa olika biverkningar men inte hela tiden och bara någon i taget. Värst var faktiskt i början för då hade jag huvudvärk. Sen att man blir lite uppsvälld är nog inte så konstigt fast jag är mer uppsvälld nu efter äp. Min dos blev ju sänkt efter båda mina ul och ändå fick jag ut 40 ägg till slut. Sen finns det de som mår jättedåligt och inte får ut många ägg alls ändå så det verkar vara oerhört individuellt. I mitt fall valde man ju att totalfrysa för att förhindra överstimulering. Och hittills verkar det funka bra även om jag är uppsvälld.
  • kattnos
    hanna8911 skrev 2017-08-30 16:52:03 följande:
    Härligt med så mycket ägg och att du ändå mår bra!! Vet du hur många av dem som blev befruktade och till frysen?
    Ja, det är skönt. Nej, äp gjordes i måndags så vi kommer att bli uppringda på söndag. Hoppas på iaf några bra! :)
  • kattnos
    Znickers skrev 2017-08-30 19:36:13 följande:
    Men varför skulle mängden ägg fortfarande vara avgörande för återföringen. Jag kan inte förstod riktigt, men är det så att när man blir överstimulerad och får ut många ägg att det även påverkar livmodern och därför sätter man inte tillbaka ett färskt ägg? Sorry, men är nyfiken så klart och vill bara se om jag förstod rätt.

Skönt för dig att få tillbaka till jobbet. Förstår att du varit ordentligt svullen med vätska :-/
    Alltså jag är inte riktigt säker själv :) men vad jag förstår så är ju alla äggblåsor fyllda med vätska och ju fler blåsor, ju mer vätska. Och mer vätska är väl risk för för mycket vätska helt enkelt. Sen återfylls blåsorna igen när äggen är plockade, i vanliga fall kommer inte symptomen på överstimulering förrän efter ET och i då jag hade så många äggblåsor ville man inte riskera det. Det är väl främst äggstockarna som blir förstorade men även ovitrellesprutan kan tydligen påverka risken för överstimulering. Om jag fattat rätt!
  • kattnos
    Milli07 skrev 2017-08-30 19:51:19 följande:
    40 ägg är ju helt sanslöst! Har du en bra äggreserv? Fanns det några indikationer tidigare att du kunde bli överstimulerad? Jag vet inte riktigt varför jag ska ta så hög dos, det gör mig lite nojig, men hoppas på det bästa :) När blir det insättning för er nu?
    På mitt prov stod det att jag hade en god äggreserv på 10,5 men det stod inte vilken enhet de räknar i (finns visst två). Men den är inte dålig iaf! Näe inte egentligen, på mitt allra första ul när läkaren räknade på äggblåsor just då (vilket var just när min mens precis hade startat) så sa hon att det fanns många blåsor så att jag borde vara lättstimulerad och min dos var ju rätt låg redan initialt. Men man får ju tro att läkarna vet vad de gör ändå! Jag vet inte alla parametrar de använder sig av... men hoppas det går bra för dig!

Vi ska sätta in efter en mens nu och sen en normal cykel så det blir nog inte förrän i slutet av oktober. Beroende på när jag får mens nu alltså, vilket jag borde få om någon vecka säger de. Blir spännande att höra på söndag hur det har gått!
  • kattnos
    FruPäron skrev 2017-08-30 20:04:16 följande:

Idag fick jag reda på att vi har två fina ägg i frysen! Jätteglad blev jag, i ungefär 5 minuter. Troligtvis en svacka men jag tvivlar på att jag ens är gravid. Känns som att vi kommer få ta av de i frysen direkt... :( blir så trött och frustrerad på denna bergodalbana! Jag som var så lugn igår!

Men det är ju jättekul! Försök slappna av nu och ruva i lugn och ro :) (kan tänka mig att det inte är lätt)
  • kattnos
    1Elle2 skrev 2017-08-30 23:03:06 följande:
    Jag ger mig på ett förklaringsförsök...

Såhär: överstimuleringsyndrom (ohss) innebär att hormonerna lite går bananas och då kan man dels utveckla en massa ägg vilket när man ser det under behandlingen ju blir en indikation på överstimulering, men det blir också en reaktion i kroppen som man inte riktigt vet hur eller varför men nåt men genomsläppligheten i små kärl. Då får man vätska som inte hålls kvar i blodbanan utan läcker ut i buken som då blir utspänd, smärtande och kan påverka andningen (lungorna får inte plats). Även saltbalansen och levern påverkas och man får risk för blodpropp.

Äggstockarna blir också väldigt förstorade och då är risk att de vrider sig så därför får man inte träna utan bara göra saker försiktigt (man kan inte göra nåt annat heller..)

Om många ägg utvecklas under behandling ger det alltså indikation på ohss och om det blir vätska i buken är det också lite varning. Och beroende på när det här utvecklas hos en person så kan de minska doserna i sprutorna, avbryta behandlingen eller om det kommer efter/vid ÄP avstå återföring. Och det är för att risken för överstimulering är som störst kring äggplocket och om man blir gravid. För är man överstimulerad och blir gravid så blir det hormonkaos och då kan det bli livshotande (blodpropp, andningsbesvär, organsvikt osv)

MEN de allra flesta får ju inte det här och det blir mkt sällan allvarligt just eftersom dom har koll och inte sätter tillbaka ägg om det finns risk för överstimulering, och då läker ju kroppen ut själv när hormonnivåerna sjunket undan.

Livmodern i sig påverkas alltså inte

Lite långt... Hoppas alla hängde med...
    Bra förklarat! Jag tror att de flesta som inte drabbas inte läser på så mycket om det heller - jag har iaf inte gjort det. Sen sa de i mitt fall direkt vid andra ul att det blir totalfrys så redan där tyckte de väl att risken var för stor.
  • kattnos
    1Elle2 skrev 2017-08-31 15:33:42 följande:
    Tack! Nåt ska man få sina kunskaper/erfarenheter till ;) Känns ju tryggt att dom tog det beslutet för dig. Har du får veta hur många som blev frys?

Jag hade inte heller läst på, och då kan jag ändå en del om medicin. Men jag tänker att jag/man inte vill veta och inte behöver veta allt som kan gå tokigt. Man mår ju tillräckligt koko som det är =)
    Nej, vi får veta på söndag - känns spännande!

Nej, man får ju sätta sin tillit till de som kan i det läget, även om det kan kännas lite jobbigt :)
  • kattnos
    Milli07 skrev 2017-09-01 12:06:14 följande:

Nu har vi varit på VUL 1. Inte behövde jag vara rädd för överstimulering iaf... 6 ägg, tre på varje sida som mognat på bra. Resten är små och håller sig i bakgrunden. Så nu blev dosen ökad till Gonal-F 300 till på måndag då det är dags för nytt VUL. Lite besviken är jag allt, men det är ju kvalitén och inte kvantiteten som räknas så får hoppas på guldägg :)

Men vad kul! Och det är ju som du säger inte antalen som är det viktiga utan att de är bra! Sen kan det ju bli för dig som det blev för mig att de hittar fler större ägg nästa gång! Jag håller tummarna!

Stort grattis till plusset ijo!!! Så himla roligt :)
  • kattnos
    Mm79 skrev 2017-09-01 12:13:03 följande:

Nu är vi hemma efter äggplocket, som var en riktigt jobbig upplevelse. Trodde att jag inte skulle känna av det så mycket som jag gjorde, undrade till och med om smärtstillande funkade, kändes inte så. Hoppas att slippa göra om det. Men fick ut 11 ägg, så det får man glädjas åt. Kommer få 3 dagars sedan tillbaka på måndag, förhoppningsvis.

Vad skönt att du nu har det avklarat! Jag tyckte inte heller om det så hoppas att jag aldrig mer behöver göra det. Lycka till med återföringen!
  • kattnos

Idag kom min blödning! Ja för er som ruvar hade det ju inte varit kul men jag tycker att det är jättebra! ;) Jag har känt mig rätt uppsvälld hela veckan så förhoppningsvis blir det mindre nu i och med detta. Trodde inte att jag skulle börja blöda så fort men det betyder ju att väntan på att få återföra ett ägg blir lite kortare :)

Svar på tråden IVF start sommar 2017