Inlägg från: Sara2017 |Visa alla inlägg
  • Sara2017

Bf mars 2018 följas åt?

KarinIngrid skrev 2017-12-07 08:58:13 följande:

Här har nedräkningen börjat.

Jag kommer jobba sista dagen 22.a december. sen har jag semester över jul och nyår och sen sjukskriven fram till förlossningen pga extrem foglossning.

Jag hasar mig runt på kryckor och tar mig med nöd och näppe fram o tillbaka till jobbet.

jag är egentligen sjukskriven från oktober men min chef betalar för taxi för att jag ska komma o jobba fram till jul. så nu är det 2,5 vecka kvar o jag håller på att lära upp min vikarire.

Glukostest har vi inte pratat om här men jag ska träffa min bm nästa vecka samt läkaren så vi får väl se vad de säger.

jag går in i v 29 imorgon och har hittills gått upp 8 kg. hur ligger ni till med vikten?

har gått upp mindre med denna än med mitt första barn.

Då är du typ 1,5 vecka innan mig? Men är inte du beräknad i februari då? Jag har BF 5mars...

Ska besluta i mellandagarna hur resten av min sjukskrivning ska se ut, men lutar mot 50% resten av tiden. Samma som idag... min chef är snäll och ger mig bara inne uppgifter, fast i nuläget betyder det att stå upp i 4 h...

Jag tror jag gått upp omkring 10kg. Första barnet. Men lägger inte så stor vikt på det, vill mest bara ha lite koll på att jag växer :)
  • Sara2017
    KarinIngrid skrev 2017-12-08 08:11:10 följande:

Jag har beräknad BF 1:a mars :)

Men min läkare har nu sagt att jag får nog räkna med 2-3 v för tidigt pga den kraftiga foglossningen. Men vi får väl se när mini vill titta ut.

Är som sagt egentligen 100% sjukskriven redan sen oktober men trivs bra med mitt jobb och skulle klättra på väggarna att bara ligga hemma. Så kom överens med chefen om att fortsätta jobba fram till jul så betalar han taxi till o från.

Men nu börjar det bli jobbigt det med så börjar se fram emot att få bara vara hemma efter jul.

Har ju en helvild 2,5 åring därhemma också så helvila är det ju inte :)

Hur kommer det sig? Att du får räkna med 2-3 veckor tidigare? Att de sätter igång dig för att foglossningen är så jobbig?

Ja, skulle också klättra på väggarna! :P trängs på 48 kvm med en sambo som har två halvtidsjobb så han är hemma en hel del, plus att vi jobbar på samma ställe >.< men vi trivs bra som det är :)

Vet inte hur det är, men kan tänka mig att det blir vilt med en 2,5 åring också :)
  • Sara2017
    KarinIngrid skrev 2017-12-08 11:11:59 följande:

Foglossningen är så extremt smärtsam, så fort jag rör mig får jag sammandragningar för det gör så ont. Så läkarn tror att det kommer dra igång tidigare pga att jag får så mycket sammandragningar.

han sa att när man har så kraftig foglossning som jag har så brukar det starta ett par veckor för tidigt.

Jag har kryckor och är långsam som en snigel när jag tar mig fram, trappor är nästan omöljiga och ur i bil och sånt.

tar jag tre steg i en trapp så måste jag stanna o vila för jag får sånna sammandragningar av ansträngningen och smärtan i bäckenet.

Läkarn sa att jag kommer förmodligen bli sängliggande sista veckorna :(

Intressant, det visste jag inte att den kunde vara så kraftig att det kan leda till sammandragningar...

Det låter verkligen som att du kommer föda tidigare... hoppas du inte behöver bli allt för sängliggande :/
  • Sara2017

Tjo! Vi har köpt en Emmaljunga city cross och funderar över babyskydd. Hur ofta sätter man babyskyddet på chassit? Adapter begränsar valet av babyskydd lite... funderar på olika situationer som vi kan behöva använda det. Vad jag förstått det som så ska barnet inte vara i i skyddet mycket längre än 30 min? Vilket betyder att om vi åker iväg för promenad så måste barnet ner i vagnen och inte ligga kvar i skyddet. Då återstår egentligen bara situationer som när man åker och handlar och då kan man sätta babyskyddet i kundvagnen och då slipper man konka vagnen ur bilen. City cross är ju lite som en pansarvagn känns det som :)

Hur tänker ni? Tips?

• Sara2017
    Krusbärskompott skrev 2017-12-10 16:00:14 följande:

Att det inte finns någon som helst evidens bakom rådet om max 30min i babyskyddet. Skulle man då inte få köra bil en timme eller två med bebisen?

Sen ska bebis så klart inte BO i babyskyddet. Så om jag hade kört bil en timme o sen ska vara ute hela dagen så hade jag nog bytt. Men att bebis skulle ta skada av att någon gång då och då ligga ett par timmar i babyskyddet är som sagt hittepå.

Men det måste ju kännas rätt för dig så gör som du vill.

Vi har en vagn från britax o babyskydd likaså så det är bara att klicka överom det behövs. Känns smidigt.

Ja, vi funderade på britax smile 2 (?) men valde en med fyra fasta hjul istället...

Nej, nån gång då och då sitter den mer än 30 min. Vem hinner till Ica och handla på 30 min? Men tänker att barnet också är mer skyddat i liggdelen för väder och vind om man är ute och går. Sen är det inte så lång tid de kan sitta i babyskyddet heller... hmm... tur vi har några månader till att klura :)
  • Sara2017
    Starlights skrev 2017-12-10 22:32:06 följande:

Någon mer som har lågt järnvärde (hb) och lågt blodtryck? Mitt järnvärde hade nu på senaste besöket hos bm sjunkit från 115 till 98, trots två järntabletter per dag. Och mitt undertryck låg först på 44, men hon tog om det tre gånger och fick sedan upp det till strax över 50, fortfarande väldigt lågt..  Själv känner jag mig inte så himla påverkad av det, lite trött och yr ibland men inte värre än vanligt. Men man vill ju inte heller påbörja en förlossning med blodbrist och på gränsen till svimfärdig liksom.. 

Mitt hb låg på 122 sist om jag minns rätt, men nu har det nog sjunkit för de tabletterna jag tar ör slut överallt! :O tar blutsafts tabletter... men beställt hem flytande blutsaft nu trots jag inte tycker om det :P

Blodtrycket va på 56/108 sist också... påverkar inte min vardag, men inte funderat på att det kan påverka förlossningen, kan det de?
  • Sara2017
    Krusbärskompott skrev 2017-12-11 11:32:15 följande:

Du är ju orolig. Ring in till förlossningen och kolla. Hellre ringa o ev åka in tio ggr för mycket än en för lite tänker jag. Förmodligen har bebis bara vänt på sig så rörelserna känns mindre men det kan ju ingen veta till 100%. Tror att man inte "behöver" känna rörelser varje dag i 25+0 men kommer inte ihåg riktigt. Ring in. Det hade jag gjort!

PuLoha skrev 2017-12-11 08:32:03 följande:

Minskade fosterrörelser, när ska man bli riktigt orolig?

Jag har inte känt några ordentliga rörelser sedan lördags morse! Jag kände någon svag buff igår och känt något svagt nu på morgonen. Men inte alls i samma mängd eller styrka som tidigare. Nu måste jag verkligen ligga och känna efter för att känna något, är i vecka 26 (25+0).

Vi har inne på förlossningen förra helgen för att kolla just det. Innan kände jag starka sparkar varje kväll när vi gick och la oss. Sen slutade det (och har inte kommit tillbaka) istället blev det fladdrande rörelser då och då under dagen, ibland en riktig rejäl knuff...

Så jag ringde in och vi var mer än välkomna, jätte snälla och vi låg uppkopplande i ca 30 min kanske. Allt såg bra ut och jag har vant mig vid de nya rörelserna hen gör... så ring!
  • Sara2017
    Krusbärskompott skrev 2017-12-18 19:54:27 följande:

Hehe jag har min 27/12 så jag kommer vara lyckligt ovetande under julhelgen. ;)

Jag mår bra, ska kikhostevaccinera mig imorgon och det känns riktigt bra.

Kikhosta? Det visste jag inte ens fanns vaccin för? Intressant! :)
  • Sara2017
    Krusbärskompott skrev 2017-12-18 20:44:29 följande:

Ej rekommenderat vaccinering av gravida i Sverige men i USA o många andra länder. Enda sättet att ge den nyfödda bebisen ett skydd innan den blivit tillräckligt stor för att få eget vaccin. (Mamman bildar antikroppar som överförs till fostret.) Och det är ju de nyfödda som kan bli dödligt sjuka i kikhosta.

Antalet kikhostefall ökar hela tiden. Vuxna får mest långdragen hosta o fattar inte att det är kikhosta, som tex i detta fallet:

www.sydsvenskan.se/2017-12-15/kikhosta-kan-ha-spridits-pa-barnmottagning-i-lund

Här står mer om amerikanska rek: www.cdc.gov/pertussis/pregnant/mom/get-vaccinated.html

Ah just det!
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?