Inlägg från: Sara2017 |Visa alla inlägg
  • Sara2017

Bf mars 2018 följas åt?

Du har det ändå värre än mig... kämpa på!! Men gud så tråkigt det är... jag är inte så värst stor heller. Trodde jag skulle vara större och mer orörlig pga magen... men ör bara orörlig pga foglossningen...

• Sara2017
    Vargen070918 skrev 2018-01-15 14:09:45 följande:

Ja v 34 här med och nu börjar det bli ordentligt tungt med krämpor åt höger och vänster. Jag längtar tills det drar igång samtidigt som jag vill njuta av magen eftersom det med största sannolikhet är sista gången jag är gravid. Tudelat.

Åh, det måste vara en speciell känsla... min sambo vill bara ha ett barn, men han ändrar sig nog sen hoppas jag!

Det är väldigt speciellt att gå runt med mage. Det bästa hade varit om man fick göra precis hur man ville. Jobba hur mycket/lite man vill, ligga på soffan när man vill osv... då hade sluttampen känts lite enklare, fysiskt sätt iaf :)
  • Sara2017

Igår va vi på föräldrarskurs och prata förlossning. Inatt drömde jag om att jag åkte in på förlossningen... väldigt konstig förlossning som det alltid är i drömmar. Dock kom jag aldrig så långt, mina värkar stannade av och kl 19,23 (i drömmen) åkte vi hem utan bebis för att vänta in nya värkar...

• Sara2017

Jag ör i 33+2 och min är i stort sätt fixerad om jag förstod det rätt :) tror vi har boat in oss nu :) 2 små saker att köp bara, några babyboxar att hämta ut... sängen är inte bäddad än, madrassen är fortfarande inplastad, hihi :)

• Sara2017

Precis varit hos bm :) magen mäter 32 cm gått upp ca 14 kg och är beräknad 5/3. Barnet ligger med huvudet ned men är inte riktigt fixerad...

Vi har en del namn till både pojke och flicka eftersom vi inte vet kön. Efternamnet får bli efter sambon eftersom vi någon gång ska gifta oss och då blir det hans namn som gäller...

Börjat få mensvärk också :) vill såklart inte föda för tidigt, men det börjar bli tråkigt att vänta :P

• Sara2017
    Sofiamy skrev 2018-01-22 18:37:25 följande:

Då är vi nära varandra är beräknad till 6/3, har med mensvärk men senaste kontrollen (i onsdags) så låg huvudet ner men inte fixerat. Ska på TUL på onsdag då min mage inte hade växt något sedan kontrollen innan, men BM sa att det inte var något att oroa sig för och att det mest troligt berodde på hur bebisen låg. Har hittills gått upp 7 kilo.

Så var det för mig också innan, att magen inte växt som den skulle. Va på extra mätning förra veckan och vi är tillbaka på kurvan :) hon ska också att det kunde bero på att barnet vänt sig med huvudet ned :)

Tänkte då, medans jag väntade på extra mätningen, att så länge barnet inte förändrar sitt rörelsemönster så är allt högst troligt bra :) och det verkar det va för oss :)
  • Sara2017

Jag planerar att jobba in i det sista. Idag är jag sjukskriven 50%. Har en väldigt förstående chef så går mest och pysslar på kontoret och arbetar med förbättringar för kontoret så som stödlistor vid olika sysslor osv... funkar det inte så höjer jag min sjukskrivning i slutet. Men anledningen till att jag funderar på att jobba hela vägen är för att vi bor på 48kvm, jag har knappt 200 m att gå till jobbet. Att bara gå hemma hela dagarna för långt innan skulle jag bara må dåligt av :(

• Sara2017
    efterfest skrev 2018-01-30 11:49:52 följande:

Jag har precis varit hos min barnmorska och konstaterat att våran bebis som väntat fortfarande ligger i säte, är i v 36. Enligt henne är det minimal chans att han ska vända på sig. Valen jag ev har då (ska in på ett till samtal närmare) är att föda honom i säte, eller planlagt kejsarsnitt. Jag mår så dåligt över det här! Det var ju inte såhär jag hade tänkt mig min förlossning.. (jag vet att det inte går att styra men ändå..). Tror inte jag vågar föda i säte iom större risker för syrebrist, och en väninnas barn fick en CP skada pga just det. Samtidigt känns det som jag blir ?snuvad? på förlossningen om jag väljer kejsarsnitt. Detta är mitt första barn.

Har era barn vänt sig, vilken vecka? Någon som har erfarenhet av sätesförlossning eller kejsarsnitt??

Har en väninna som födde i säte för kanske två veckor sedan? Hon kände precis som du att hon skulle bli snuvad på att få föda vaginalt då det var det hon tänkt sig.

Förlossningen gick jätte bra och hon sprack inget, barnet mådde bra och de åkte hem samma dag.

Innan födseln fick hon röntgas för att se så bäcken var tillräckligt stort och det kollades så att barnet låg i bästa position med armar och ben.

Det är inte alla sjukhus som tillåter födsel i säte, hon födde i Helsingborg.

Där fanns extra läkare på plats om det skulle behövas och jag har förstått det som att hon kände sig trygg med tanke på syrebrist.

Läkaren som hon hade va väldigt positiv till att hon skulle föda i säte, han menade på att man i så stor utsträckning som möjligt ska föda vaginalt.

Jag vet inte själv hur jag hade gjort, väntar också första barnet. Men jag hade undersökt och diskuterat med läkare vad en förlossning i säte skulle innebära. Sen skulle jag känna efter utifrån det vilket alternativ jag känt mig mest trygg med.
  • Sara2017
    Krusbärskompott skrev 2018-01-30 16:24:05 följande:

Jag hade aldrig vågat mig på en vaginal förlossning i säte med första barnet.

Ok om man har fött tidigare o haft andra barn som "banat väg". Men huvudet är ju liksom det största på barnet o när kroppen kommit ut (o navelsträngen är klämd) så vill man inte ha problem m att få ut huvudet.

Plus att man på de flesta kliniker inte har så mycket erfarenhet av sätesförlossningar längre, mycket kunskap har gått förlorad eftersom man snittar de flesta.

Jag hade absolut valt snitt. För barnets skull.

Just därför gör de noggranna undersökningar innan födsel, att barnet ligger på bästa sätt och att kvinnans bäcken är tillräckligt stort.

Jag vet inte om jag själv vågat.

Men det är också bara de sjukhus som har kompetens som tillåter vaginal födsel vid säte. Var och en får ju själv välja hur man föder, men jag vet att de sjukhus som tillåter det är tacksamma/glada när man väljer vaginalt just för att de vill bevara kompetensen då vaginal födsel är det bästa biologiskt sätt...

Men det är en stor grej och det är viktigt att man känner sig trygg oavsett vad man väljer...
  • Sara2017
    Nicolina94 skrev 2018-01-30 19:31:34 följande:

Är det någon här som var tvungen att pricka rätt med ägglossningen? 

Jag har haft jättesvårt att bli gravid och jag funderar på att köpa dessa www.provsvaret.se/produkt/agglossningstest-sticka-14pack/ för att försöka pricka rätt dag...

Är väldigt tacksam för tips!

// Hanna 

Vi använde Natural Cycle när vi skulle plussa. Kände att det hjälpte oss väldigt mycket. Hade nog tagit oss längre tid om vi inte visste när vi skulle pricka in...
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?