Inlägg från: Sara2017 |Visa alla inlägg
  • Sara2017

Bf mars 2018 följas åt?

Sofiiakarin skrev 2017-12-20 12:10:12 följande:

Sjukskrivning godkänd av försäkringskassan.. Så skönt. Pga foglossning.. Har ett fysiskt jobb så går inte mer. Har även ansökt graviditetspenning.. Hoppas hoppas de går igenom.

Hoppas ni mår bra :)

Woho!!!

Grattis!!!! Du har inte funderat på fortsatt sjukskrivning istället? Jag valde det istället för gravpenning. Har också fysiskt jobb, brevbärare. Men eftersom jag varit sjukskriven för foglossning så pass tidigt så är jag liksom inte hemma pga fysiskt jobb utan sjukdom. Om du förstår hur jag menar? Så resonerad jag och min läkare, plus jag får mer pengar genom sjukskrivning...
  • Sara2017
    Sofiiakarin skrev 2017-12-20 14:10:55 följande:

Tack haha! De känns jätte bra :) jadu.. Vet inte. Har inte ens tänkt tanken. Just nu orkar jag inte tänka på de.. Jag ligger här i sovrummet med rullgardinen nerdragen. Mår illa idag. Ingen aning varför.. Känns typ som de gjorde i vecka 9 typ.. Någon annan som känner så? Känner mig nygravid.. :p

Förstår! Så himla mycket att tänka på... vi har inte ens lämnat in om föräldrardagar... vi vet inte ens hur vi vill göra! :O
  • Sara2017
    Sofiiakarin skrev 2017-12-20 16:26:15 följande:

Ja det är ju det! Vilket datum har du Bf? De har inte vi heller! :)

5/3, du då?

Vårt första barn och när vill man börja lämna på föris? Sånt tycker jag är svårt! Men det kanske man kan ändra på efter hand? Visst kan jag vara ledig längre, men det hänger ju på vår ekonomi... Så svårt!

Har ni några tankar? Någon som har tips?
  • Sara2017
    Krusbärskompott skrev 2017-12-20 20:27:01 följande:

Tror vi kommer sikta på terminsstart ht 19 som förskolestart. Två somrar hemma o sen känns det nog lagom tror vi. Så det är så vi planerar just nu iaf.

Ja, känner att skicka iväg en 1 åring på föris känns lite sådär... men kan ändra sig under tidens gång? Så vi behöver inte bestämma det idag och sen är allt skrivit i sten? Utan vi kan ändra oss med tiden?
  • Sara2017
    Starlights skrev 2017-12-21 18:25:42 följande:

Åh jag tycker det verkar så himla svårt att veta hur man ska planera föräldrapenning. Är ju första barnet så vi har ingen tidigare erfarenhet.. Hade också önskat förskolestart ht-19, så två somrar hemma. Men hur många dagar ska man ta ut? Hade önskat att vara hemma ett år, så om jag tar mars till februari, så kan sambon ta från mars-19 till förskolestarten i september-oktober nån gång.. Men kommer ju behöva snåla på dagarna för det. Mina kompisar som är föräldralediga nu tar 3 eller 4 dagar i veckan. Hur ska ni andra göra?

Ja! Det är ruskigt svårt. Har väl egentligen tänkt ta 5 dagar... men så hör man folk på jobb som har kvar dagar (barnen är från 4 och uppåt) som tar ut dagar nu kring jul för att barnen tex ska slippa hopslagningar på föris... eller så tar de ut dagar bara för att de vill vara lediga typ... hur får de dagarna att räcka till lixom, fattar inte?! Hur kan man leva på 3-4 dagar i veckan?
  • Sara2017
    Linkaa skrev 2017-12-22 09:33:31 följande:

Var till BM igår, är i vecka 28 (27+6) och blev lite orolig... mitt SF mått har inte stigit något sedan vecka 24, låg väldigt högt i kurvan då var precis på gränsen men känns endå lite konstigt att det har stått still... låg nu precis mitt på nu så jag ligger ju perfekt enligt kurvan men undrar fortfarande varför jag stått still :( har sedan sist hos BM tänkt efter betydligt mer på kosten, då jg hade gått upp rätt mycket (12kg) och nu hade jag gått upp 2 kg till..

BM var inte orolig men vad tror ni? Är det normalt att stå still i SF mått? Är första barnet och är orolig för det mesta:(

God jul på er alla blivande mammor!

Tror inte heller du behöver vara orolig, väntar också första... men allt växer ju i olika takt. Hade det varit något hade din bm sagt det...

Dessutom tror jag inte du ska tycka 12 kg är mycket. Ät det du känner för, så nyttigt som möjligt såklart och inte äta för två. Rör på dig, sen går du upp det du går upp... så försöker jag tänka iaf. Finns så många anledningar till att man går upp så det behöver inte va pga kosten... ät, må bra, försök njuta av din graviditet så får vi ta vikten sen :)
  • Sara2017
    Linkaa skrev 2017-12-23 10:13:09 följande:

Ja jag hoppas att hon hade sagt om det va nått man måste vara uppmärksam på nu, varför jag tänkt på vad jag ätit va för att sist hos BM så tyckte hon att jag gått upp nog och borde tänka på att äta bättre fastän jag ha känt att jag ätit bra hela tiden, självklart inte felfritt men inte tryckt onyttigheter hela dagarna iallafall :) nu längtar jag bara till nästa besök hos BM och att magen växt och allt ser bra ut, men 3 veckor kvar drygt tills dess.. hoppas tiden går fort:) tur att bebis sparkar på i magen och håller igång :)

Så olika det kan va, ligger i samma uppgång som dig, runt 12 kg. Startade på 72kg. Men min bm bryr sig inte ens om jag väger mig...
  • Sara2017
    Linkaa skrev 2017-12-23 14:54:25 följande:

Ja det verkar vara väldigt olika, min BM förklarade redan vid inskrivningen att man ska gå upp mellan 6-9 kg vilket jag tyckte va jättelite... jag började på 60 kg vid inskrivningen i vecka 12, har en jätte bra BM men hon pratar varje gång om vikten och jag väger mig varje besök :)

Oj! 6-9 kg är ju ingenting! :O jag väger mig också vid varje tillfälle, men frivilligt. De har vågen på toa... sen frågar hon om jag vägt mig och sen inte mer med det... super skönt! Vikten är ju så individuell och jag tycker det är synd att vissa är så strikta med det. Vikt kan vara så känsligt för många och vi bakar trots allt ett liv i våra magar... tycker man borde prata mer kost, vad man kanske ska äta lite extra av osv...
  • Sara2017
    Krusbärskompott skrev 2017-12-27 10:39:49 följande:

Yes! Godkänd glukosbelastning!

Så jäkla skönt.

Woho! Grattis!! :D
  • Sara2017

Usch! Så hemskt att vara sjuk och gravid... har redan börjat räkna ner dagarna till BF. 66 dagar kvar...

Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?