Inlägg från: evve88 |Visa alla inlägg
  • evve88

Bf juni 2018

Elvipe skrev 2017-12-14 23:02:08 följande:

Du ser till att ta nässpray för gravida va? För visst ska man väl inte använda vänlig nässpray?

Man ska inte använda mentol och comp vad jag hört. Men vanlig nässpray funkar, det är ingen fara för barnet men de är ju ens egna slemhinnor som blir kassa...
  • evve88
    Marian03 skrev 2017-12-15 09:08:33 följande:

Jag har varit beroende av nässpray i omgångar innan men lyckats sluta. Helt hopplöst det där :)

Min ångest just nu ligger i viktuppgången.

3,5 kg upp redan, det är mycket för mig som är liten och kort så rädd att bli som en köttbulle snart eller få komplikationer som kan komma med extra vikten. Förra graviditeten tog det mycket längre tid innan jag gick upp, och då blev det 15 kg tror jag. Kanske inte låter jättemycket, men med mina 151 cm är det RÄTT mycket ;)

Så jobbigt de där med vikten :/ har gått upp 2 kilo men de känns som 35 redan, för brösten är ju typ 3 ggr så stora. Kan inte använda nån gammal bh, och då ser man automatiskt så stor ut.. men snart kommer ju de lite "skönare" veckorna när man kanske inte mår så illa och har lite mer energi så då orkar man säkert promenera och så mer! Tror inte du behöver nojja dig alls :)

Jag ska börja äta blodförtunnande, för att jag hade Havandeskapsförgiftning i min förra grav, tydligen nya riktlinjer. Känns läskigt!!
  • evve88
    Krocki1 skrev 2017-12-17 16:40:27 följande:

Ska du äta trombyl? De åt jag förra graviditeten och även denna. Det är en blodförtunnande medicin. :)

Japp det är de jag ska äta! Får man fråga varför du äter det? Har du känt av några biverkningar? Är lite nojjig men de blir säkert bra :) vill verkligen inte ha havandeskapsförgiftning igen heller så äter ju hellre dem :)
  • evve88
    kindofnothing skrev 2017-12-17 20:23:42 följande:

Jag äter också trombyl efter hf i förra graviditeten.

Känner igen mig i vikten också. Har gått upp 3 kg nu i v 14 men med sonen hade jag gått upp 2 kg i v. 20. Gick ändå upp 20 totalt då så funderar på vart detta ska sluta... men hoppas också på lite mer träning nu när måendet vänt:)

Har du börjat äta? Min bm skulle skicka remiss till läkaren förra veckan.. hur funkar tabletterna? Är väl relativt låg dos man äter?

Haha ja vi får hålla tummarna för det :)
  • evve88
    kindofnothing skrev 2017-12-18 07:09:21 följande:

Jag fick det i v 7 efter första samtalet med mvc o ska ta den t.o.m v 36. Glömmer ta den ibland bara.. får ta den vid middagen annars känns det lite surt, nästan halsbränna. 160 mg står det på mina. När fick du hf? Hur märktes det?

Jag fick högt blodtryck v 37 men inga direkta symptom mer än flimmer för ögonen någon gång. V 40+3 fick jag tid för igångsättning trots att jag inte ville.. som tur var gick vattnet i 40+1 o förlossningen blev ganska bra. Men Hellp nämns i min journal (utvecklades aldrig till det som tur var) o levern o trombocyterna var påverkade även efter förlossningen så denna gång kmr jag vara betydligt mer observant. Och lite orolig "/

Kan tänka mig att det är svårt att komma ihåg!! Får nästan ställa larm på klockan..

Mitt blodtryck började gå upp i v 33 nånting, hade konstant huvudvärk men till en början inget protein i urinen, sen åkte jag in varannan dag på koll och tillslut var blodtrycket 160/110 och hemsk huvudvärk så blev igångsatt på direkten, vill verkligen inte bli igångsatt denna gången då förlossningen blev väldigt snabb och traumatisk. Men ska få samtal till en aurora denna gången, är redan super orolig över förlossningen trots att jag bara är i v 15 :p

Gick ditt blodtryck ner sen mellan graviditeterna?
  • evve88
    kindofnothing skrev 2017-12-18 07:09:21 följande:

Jag fick det i v 7 efter första samtalet med mvc o ska ta den t.o.m v 36. Glömmer ta den ibland bara.. får ta den vid middagen annars känns det lite surt, nästan halsbränna. 160 mg står det på mina. När fick du hf? Hur märktes det?

Jag fick högt blodtryck v 37 men inga direkta symptom mer än flimmer för ögonen någon gång. V 40+3 fick jag tid för igångsättning trots att jag inte ville.. som tur var gick vattnet i 40+1 o förlossningen blev ganska bra. Men Hellp nämns i min journal (utvecklades aldrig till det som tur var) o levern o trombocyterna var påverkade även efter förlossningen så denna gång kmr jag vara betydligt mer observant. Och lite orolig "/

Glömde skriva att ha blev igångsatt 39+1 !
  • evve88
    Marian03 skrev 2017-12-18 06:38:27 följande:

Ja det är inget vidare. Men det är sant, snart lättar det så man blir mer aktiv :)

Haha ja det känner jag igen, inte för att jag har så stora så det blir problem så, har min favvo-bh i stl större sen förra graviditeten så den åkte fram nu. Men man vill egentligen ha nån mys-topp istället :)

Ajdå, fick du det i slutet av graviditeten då?

Skönt att de har koll på dig lite extra nu då :)

Ja de började i v 33, men ja de vore skönt att slippa så de är nog värt att äta :)

Syns de mkt på din mage? :)
  • evve88
    kindofnothing skrev 2017-12-19 07:18:35 följande:

Ja har också ställt alarm nu.. mkt bättre :) usch va jobbigt att bli igångsatt, förstår att du behöver stöttning inför denna. Det är tur att andra nästan aldrig blir som första. Ja blodtrycket gick ner efter 2 dagar. Levern var påverkad i 6 v sen slapp jag fler kontroller.

Skönt att det blev bra mellan <3 håller tummarna att vi mår bättre denna graviditeten :)
  • evve88
    Marian03 skrev 2017-12-27 15:27:34 följande:

Ursäkta tok-sent svar. Jo det tycker jag verkligen att det gör. Har du fått mage?

Lugnt! :)

Haha ja ibland känns den enorm!? Nästan så Man får dra in den :p känns mer ok när man är i v 20 nånting :p haha! Vilken vecka för dig nu?
  • evve88
    Marian03 skrev 2017-12-27 16:52:56 följande:

Jag är i vecka 15 :) ser ut som typ vecka 20 (om jag jämför med förra graviditeten ;)

Vet att jag kände fosterrörelser i vecka 16-17 nåt sist. Det ser jag så mycket fram emot! Vilken vecka var du i?

Hahah samma här!! Nån kommenterade "vad stor mage du har redan" vet inte riktigt vad man förväntas svara på det!? Eller "tjockis" har jag REDAN fått höra.. gått upp 3kg men de ser man ju knappast tjock ut av utan dom menar magen men blir ändå så provocerad.

Jag har moderkakan i framvägg precis som med sonen, kände inget förrän v 19 med honom men har känt lite lite fladder nu! V 16 idag :) ja visst ser man fram emot rörelser!! Man bara går och väntar på de känns de som, är ju så underbart <3
Svar på tråden Bf juni 2018