andromedae skrev 2018-05-12 14:44:40 följande:
Vi åkte in för minskade fosterrörelser. CTG och ultraljud (hans flöden i navelsträng och hjärnartär) visade på anemi så därför fick de akut ta ut honom.
Han hade ett Hb på strax under 40, 120-150 är normalt. Fick ett par blodinfusioner första dygnet.
Jag fick dagen efter lämna blodprov där de såg att mitt blod innehöll antikroppar mot hans blod till stor del.
Jag var rh-positiv i graviditeten, men bebis är negativ.
Oj, tur att det gick bra!
Men det låter konstigt att du skulle ha utvecklat antikroppar mot barnets blod om du är rh+. Det är när mamman är rh- och barnet inte är det som det kan bli problem. Det är samma sak när man lämnar och tar emot blod, är man rh- kan man bara ta emot blod från andra rh- (förutsatt att man har samma blodgrupp i övrigt) men en som är rh+ kan i regel även ta emot samma blodgrupp fast med rh-.
Nube skrev 2018-05-15 07:11:56 följande:
Vad skrämmande.. tur att allt gick bra! Men hade de inte tagit blodprover tidigare och sett att du var positiv och bebis negativ? Jag är själv negativ men enligt blodprovet är min bebis också negativ och då är det lugnt. Annars hade jag behövt göra nåt (kommer inte ihåg vad).
Brukar man kolla barnets blodgrupp? Min bm sa att man kollar under graviditeten att den som är negativ (vilket jag är) inte har utvecklat antikroppar mot barnets blod. Men eg är detta ett större problem om man blir gravid igen, vad jag har förstått och att de antikroppar man bildat under den första graviditeten kan ta sig in i de nya barnets blodcirkulation. Förr i tiden kunde det innebära att barnet fick "byta blodgrupp" för att överleva (vet ej hur det gick till) men idag får mamman en spruta med anti-d för att undvika immunisering (eftersom ett blod som inte har rh-faktorn inte vill blandas med blod som har det)
Jag kan inte jättemycket om detta men min mamma har pratat om det just för att hon är negativ, jag är det men inte min lillasyster. Ganska intressant tycker jag!