• kattnos

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Hey.orange skrev 2018-01-18 13:29:54 följande:

Jaha, v14 och jag mår illa och har svårt att äta! Neeeeej :(

Hur tänker ni kring kostråden? Eftersom jag mådde lite dåligt igår blev jag orolig om det är något jag ätit! Men ska nog inte oroa mig för det. Har ätit lite lax häromdagen men den var ?upphettad? typ (sushi där laxen var röktgrillad) och så vet jag att jag ätit en oxfilebit som var röd i mitten. Men nötkött är väldigt ovanligt att innehålla toxomoplasma. Gah! Hjälp mig få bort tankarna :)

Jag undviker givetvis ex brie och mögelost som inte tillagats. När det gäller kött så är det ju som sagt ovanligt med toxomoplasma i nötkött, på nyår åt jag mid-rare oxfilé. Min svärmor som fött fyra barn och är sjuksköterska sa också att nöt inte är något konstigt. Och vem äter inte färdigstekt fläskkött liksom? Så jag känner mig ganska lugn gällande det. Större risk för mig att få i mig toxomoplasma då jag rensar kattlådan så det gör jag numera med handskar och tvättar händerna noga efteråt. Då är det nog lugnt.

I övrigt tycker jag att råden generellt verkar rätt föråldrade. Jag skulle exempelvis aldrig få för mig att äta lättmargarin istället för smör för att få ned fetthalten.
  • kattnos

Fantastiskt att läsa om hur barnen rör sig - hoppas att jag också får känna snart! Har moderkakan i framvägg så jag vet att det kan dröja...

Idag berättade jag för mina närmaste kollegor - det kändes lite läskigt faktiskt men det var väldigt skönt när det var gjort! De blev väldigt glada såklart :) Jag har liksom inte vetat när jag ska berätta men så påtalade min chef igår att de snart ska söka efter en ersättare och då kan det ju vara bra att folk vet varför... och det finns ju egentligen ingen anledning att inte berätta, jag är ju iaf i v 16 nu.. men det syns inte på mig än så :)

• kattnos
    hanna8911 skrev 2018-01-29 17:45:09 följande:

Hej alla! Ville höra med er! Har någon av er upplevt att symtomen minskar redan i v 9? Är i 8+3 och tycker brösten inte ömmar lika mycket längre och från livmodern känner jag inget längre! Ingen Molvärk alls. Har varit på vul föd en vecka sedan och då såg allt bra ut men börjar bli lite orolig...

Vet inte hur mycket symptom du hade innan men själv jar jag hela graviditeten haft ganska lite symptom. Mest andfåddhet och lite trött/orkeslös samt någon dag med illamående men mest har jag mått prima.

De senaste veckorna har jag dock börjat känna mig så svullen! Ingen bebismage utan svullen ända från under brösten och ned. Ser inte klokt ut tycker jag.. men det är ju iaf tecken på att det händer något i magen - allt ska visst tryckas upp, haha.
  • kattnos
    Yammamamma skrev 2018-01-30 14:59:36 följande:

Hello allihopa,jag tänkte prova fråga er som har plussat :)

Är det någon av er som haft "double trigger" inför äggplocket? 

I fall så, vet ni länge det tagit att triggern är ut ur systemet? 

Jag har nämligen fått mitt livs första + imorse.

Det är 8 dagar sedan jag hade ET, och undrar om det är triggern eller ...

Tacksam för svar!! 

Har du testat igen och sett om det fortfarande är positivt? Grattis i så fall! :)

Jag TROR att jag har känt bebisen röra sig för första gången! :) Inte helt tydligt men de senaste kvällarna när jag har legat på mage i soffan har det känts små diffusa puffar eller vad man ska säga, nere i magen. Jag får koncentrera mig för att känna och vara stilla men jag tror att detta bara är början :) Det gör mig himla glad!
  • kattnos
    andromedae skrev 2018-02-04 21:18:55 följande:

Vad kul!

Vilken vecka är du i nu?

Jag är i vecka 24 (23+4) och har känt varje dag senaste veckan. Så himla mysigt. Trodde aldrig jag skulle få uppleva detta.

Jag går in i v 18 idag (eller i morgon beroende på hur man räknar - jag går efter vad de sa på ivf-kliniken men det gör inte min bm så hon säger v 16+6 idag) och jag har moderkakan i framvägg så det lär väl dröja tills jag känner starka rörelser men något litet när jag koncentrerar mig är jag jätteglad för så här långt! Trodde inte att jag skulle känna något alls än.

Men visst är det mysigt! Det känns mer på riktigt tycker jag. Nej jag trodde inte heller det - men nu är det sant, äntligen ??
  • kattnos
    kattnos skrev 2018-02-05 06:32:36 följande:

Jag går in i v 18 idag (eller i morgon beroende på hur man räknar - jag går efter vad de sa på ivf-kliniken men det gör inte min bm så hon säger v 16+6 idag) och jag har moderkakan i framvägg så det lär väl dröja tills jag känner starka rörelser men något litet när jag koncentrerar mig är jag jätteglad för så här långt! Trodde inte att jag skulle känna något alls än.

Men visst är det mysigt! Det känns mer på riktigt tycker jag. Nej jag trodde inte heller det - men nu är det sant, äntligen ??

Det sista skulle vara <3
  • kattnos
    Hey.orange skrev 2018-02-05 15:39:09 följande:

Det är så häftigt!

Så enligt ivf är du i 17+0 idag?

Och 16+6 hos mvc?

Precis, jag vet inte varför de räknar olika.. Preglife räknar som mvc så där har jag BF 15/7 - jag har ju fått 16/7 av kliniken men jag tycker att det är smidigt att byta vecka på måndagar så jag har fortsatt med det. En dag spelar ju egentligen ingen roll - jag lär föda i juli, färdigt med det typ!

När vi var på kubtest var jag alltså enl mvc i v 12+0 men enligt bebisens storlek så var det 12+1 så jag tänker fortsätta räkna så! :)
  • kattnos
    Hey.orange skrev 2018-02-05 15:39:09 följande:

Det är så häftigt!

Så enligt ivf är du i 17+0 idag?

Och 16+6 hos mvc?

Men vad jobbigt med kräksjukan, krya på dig!!
  • kattnos
    Hey.orange skrev 2018-02-05 16:18:21 följande:

Jag vet varför! :) det är för att ivfkliniken räknar ditt bf som 40+0. De är de enda som gör det. Appar och mvc räknar 39+6 som bf. Så skriver mvc in samma bf som ivfkliniken så diffar det på en dag. Kolla din remiss från ivf, där står säkert att ni är i x+x och har bf 16/7. Kolla x+x och jämför det med vilken dag i veckan remissen skrevs. Vår skrevs en torsdag, och då var jag i 7+4. Det ger 21/7 som bf v39+6 och 22/7 som bf v40+0

Det är säkert som du säger och bra med en förklaring :) Men jag fortsätter nog räkna som jag gjort ändå så får väl jag om bm vara icke-överens - vi är ju ändå överens om BF :)

Har idag bestämt med min bästa vän som fått två barn att vi ska få deras spälsäng - jag ville betala för den men hon sa att det bara är kul om den kommer till användning. Så en punkt på listan att bocka av :)
  • kattnos
    andromedae skrev 2018-02-08 04:33:19 följande:

Har också moderkakan fram, så börjar fundera på vad det är för vilding vi har därinne, som han röjer 

Hahaha.. ja men full aktivitet låter ju bra :)
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017