• kattnos

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Emsoff skrev 2018-02-13 06:39:48 följande:

Hallå! Länge sen. Jag går in i v23 på fredag. Har känt bebisen sen v14. Har moderkakan bak. Och det är mitt andra barn. Så jag visste vilket pirr det var jag väntade på. Frågade barnmorskan hur jag kunde känna så tidigt. Och hon sa att det kunde bero på att min livmoder varit med om en hel del vilket gjort den lite extra känslig. Vet inte belägget i det. Nu ser man också utanpå min mage. Och storasyster fick en rejäl puff på kinden när hon ville lyssna om det var någon där inne. Hon blev lite förnärmad :)

Åh så härligt, över halvvägs :) Och vad häftigt med puff på kinden :) jag känner mer och mer, inte varje dag men det känns som att bebisen har blivit större för det är mer buffar än kurr nu.. Inga puffar som syns utifrån än dock. Bara sex dagar till RUL nu <3
  • kattnos
    Milla8101 skrev 2018-02-13 21:31:32 följande:

Hej

Ni som har gjort Kub test, hur var det tycker ni? Har inte riktigt koll på vad som är bra och inte bra heller. Vad fick ni för värden?

Tog blodprovet idag och ska göra ul nästa vecka.

Jag fick också 1:20000 för trisomi 13 och 18, och typ 1:2500 för downs.. vilket kändes bra tycker jag eftersom om man tittar enbart på ålder så är risken 1:600 för mig. Vilket ju i sig är en ganska låg risk, procentuellt sett.

Det häftigaste med kub-testet var ju dock såklart att få se bebisen igen :)
  • kattnos
    Tiinuli skrev 2018-02-13 10:06:00 följande:

Hej!

Har precis plussat efter våran andra ivf försök i höstas och är nu i v.5

Det verkar inte hinnas så många andra trådar för ivf graviditeter så tänkte kolla om får hänga här? Ni verkar vara ett härligt gäng och känner igen några av er sen hösten (namn) :)

Finns det någon Fb grupp för oss som blivit gravida via ivf?

Klart du får hänga här, grattis till graviditeten! Hoppas allt går bra nu :)
  • kattnos
    Tiinuli skrev 2018-02-14 22:25:27 följande:

Jag har fått tid till vul nu den 26.2, kommer vara i vecka 7 då. Är inte det lite förtidigt? Kommer man se nånting då överhuvudtaget ? Runsten finns att ser inte hjärtat än?

När har ni gjort tidig vul?

Man borde kunna se hjärtat då, enligt preglifes app iaf :) står att det börjar slå i v 5. Men man kommer väl inte se så mycket mer än en liten klump med hjärtslag, hinnsäcken och sådant. Jag gjorde ul i v 9 och visst såg man lite mer men mest såg det ut som en liten alien där inne :)
  • kattnos

Såg på Instagram idag att en gammal klasskompis väntar barn någon månad efter mig - kände att jag för första gången på mycket länge kan glädjas åt att någon annan är gravid! Jag vill inte vara missunnsam men fan vilken resa det har varit för att komma hit - äntligen RUL på måndag så hoppas att allt fortfarande ser bra ut med vårt lilla hjärta.

• kattnos
    Milla8101 skrev 2018-02-15 21:02:18 följande:

Tycker detta med värdena är jättesvårt, hur räknar dom med våran ålder?

Jag fick ett extra ul idag, min läkare ville det eftersom det är 2 st där inne. Det var riktigt kul att se dom igen, den ena låg så avslappnad med armarna bakom huvudet och benen isär????

Jag vet faktiskt inte hur de räknar, hon visade mig en tabell bara... men jag tänker som så att även om jag inte fick 1:20000 på downs så är ju risken vääldigt liten ändå. Sen hade väl fostret knappast klarat sig om det hade blivit dåligt resultat på någon av de andra trisomierna och det är ju skönt att veta att händer det något så beror det iaf inte på det :)
  • kattnos

Då var RUL avklarat! Vi fick se en lugn liten krabat med båda händerna ovanför/vid ansiktet nästan hela tiden! Liten var samarbetsvillig hela tiden utom på slutet när bm skulle mäta ryggen, då tryckte hon lite på nedre delen av min mage och genast försvann bebis från skärmen! Haha så en liten buse är det nog där inne! Vi valde att inte få veta könet men vi tyckte nog båda att det såg ut som en liten pung i de nedre regionerna.. men vi får se om vi har rätt! Jag har nog tänkt tjej från början men när jag känt små rörelser har jag fått för mig att det är en liten pojk :) Ska bli spännande att få veta sen.

Känner mig lugnare nu - har varit rädd att bebis inte skulle ha hjärtslag vid kontrollen men det slog så fint och alla kamrarna var på sin plats. Så det verkar fortfarande som att vi ska ha bebis i juli - helt fantastiskt. <3

• kattnos
    Elise39 skrev 2018-02-21 15:23:00 följande:

Kikar in ibland för att se hur det går. Magens storlek skiljer otroligt mycket mellan olika kroppar. Jag var inte alls stor med mina 2 pojkar.

Var själv på VUL idag och tyvärr så kunde de inte något hjärtljud. MA nr2. :(

Nej vad tråkigt! Jag lider med dig... :(
  • kattnos
    Hey.orange skrev 2018-02-21 17:45:03 följande:

Vad härligt!

Vi skulle på rul nu på fredag, men bm är sjuk så det blir på tisdag. Attans! Är ju så nyfiken!

Men känner bebisen varje dag nu. Hen bultar på :)

Men typiskt! Förstår att du är nyfiken, vi var båda även ganska nervösa har vi insett efteråt. Vad härligt! Jag känner också mer och mer fastän jag har moderkakan i framvägg. Inte som sparkar än men massa buffar :) fast lugnare vissa dagar och lättast att känna när jag ligger på mage :)

Skulle ni kolla kön?
  • kattnos
    pigan86 skrev 2018-02-28 20:19:31 följande:

Känns just nu som att hela jag är i en tillväxtfas i graviditeten. Magen har skjutit iväg i storlek under dem senaste dagarna, börjar känna mig stor och otymplig men jag älskar det. Jag känner mig kanske inte så jätte bekväm då alla mina kläder jag tidigare trivts i känns trånga men jag känner mig för första gången gravid på riktigt.

Imorgon väntar glykosbelastning nr 2 vilket känns hemskt. Men längtar till nästa besök hos bm som är nästa vecka. Få lyssna på bejbisens hjärta och förhoppningsvis ser allt bra ut. Är lite orolig att mitt järnvärde gått ner ännu mer, låg på gränsen sist och min trötthet har även ökat. Har nog problem med min mage som de är så järntabletter känns inte de minsta lockande.

Har någon här inrett babyrummet än? Har ni shoppat mkt till era små än??

Jag fick börja med järntabletter reda efter första provtagningen och jag blev mycket piggare ganska fort! Sen är det ju jobbigt om man har problem med magen för man blir ju lite hårdare av tabletterna även om det inte utgjort något problem i sig för mig.

Vi bor i hus men har inte heller något eget rum till bebis utan gör ett hörn i vårt sovrum. Får väl se om vi isolerar en av våra sidovindar i framtiden men man måste ju inte ha ett eget rum första tiden :) Än så länge har vi bara köpt bebis första klädesplagg och ska ta över spälsåbg från en vän men snart är det dags att börja kika på de större sakerna som vagn och så. Men jag tycker verkligen att det är en djungel med funktioner, finesser, tillbehör och Gud vet allt så det känns nästan lite jobbigt. Jag vill liksom inte köpa en vagn som ?har allt? om jag inte behöver hälften av grejerna eller om de inte passar just våra behov.

Hur vanligt är det för övrigt med s.k ?död mans grepp? på barnvagnar? Maken tyckte att det verkar vara en bra grej men jag har inte hittat några vagnar som jag förstått haft den funktionen.
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017