• Perpen

Bf juli 2018

asterisco skrev 2018-07-22 20:46:30 följande:

Har följt tråden länge men inte skrivit något. BF idag & jag orkar inte vara gravid en dag till, har tillbringat dagen i sängen med tårar.

Hade extrema förvärkar två nätter förra veckan, rejält med sammandragningar men nu har det bara poff försvunnit och jag känner bara bebis puffa &?trycka nedåt. Är spänd ibland men ofta bara en fis :-/ misstänker att slemmisen gått i vattnet då jag kände något ?glida ur mig? och trodde det var fostervatten och har sen dess haft lite slemklumpiga flytningar.

Skulle vilja bli undersökt för & se fall jag mognat något. Kan man be om det? Någon som gjort det?

Kram

Jag har också funderat på om man kan be om det nu när det börjar närma sig så jag undrar också det. Har dock läst om att det verkar vanligt att barnmorskor inte utför sådana undersökningar på mvc.

Är det första barnet? Första för mig gick jag över 10 dagar och med andra 6 dagar. Det är drygt och jobbigt att behöva vänta. Särskilt om man mår dåligt av det. Du får försöka hitta på saker om dagarna så de inte känns lika långa och så du får annat att tänka på.

Idag var jag och familjen iväg på en promenad i ett område vi sällan besöker. Det var mysigt. Min foglossning var rätt så elak mot mig sen på kvällen/em men det var på sätt och vis ändå värt det. Man mår mycket bättre av att få komma ut en stund. :)
  • Perpen

Åh gud! Tvingade ut mig själv och barnen på en promenad i 1.5 timme. Ont överallt nu men ungarna blev trött i alla fall. Och jag med. Den här dagen kan gärna få ta slut nu.

• Perpen
    ostbågen skrev 2018-07-23 19:17:18 följande:

Ja jag började få frågan redan för flera dagar sedan.. tror det är 8 st olika som frågat något nu, redan börjat tröttna haha. Har snart lust att svara något heltokigt bara för att dom ska inse att när det väl är dags/är klart så kommer det ju fram förr eller senare. 

Jag har inte varit på en enda föreläsning pga. framtida ombyggnation vid mitt MVC så hoppade dom över alla "kurser" i år för första gången tydligen och förlossningen fick vi inte heller komma till då de stängde för semester veckan innan vi flyttade hit (1 juni så tycker det var lite väl tidigt). Men jag har läst böcker/bloggar, kollat på youtube och allt vad man kan tänka sig.. vet inte om det är bra eller dåligt. 

Som du skriver så är det ju verkligen helt olika från varje förlossning och person, en del är ju som "gjorda" för att föda och andra tyvärr får det väldigt jobbigt.

Jag försöker göra saker för att få tiden att gå, men tycker det är jobbigt att vara utomhus i denna värme. Just nu har jag tvättid, bokade den för flera dagar sedan mest för att avdramatisera dagens datum haha. 

Hihi vilken bra idé Ang. Datumet! :D Ska nog också ta och planera in något på bf-dagen. :) 8 dagar kvar nu. Ugh! Känns som om alla andras bebisar hinner bli stora innan min behagar att titta ut.
  • Perpen
    ostbågen skrev 2018-07-24 18:32:11 följande:

Ja om jag hade bott ensam så hade jag nog tagit mig ut lite mer. Oftast när mina vänner frågar om vi ska ses handlar det om att sola/bada eller andra saker utomhus. De verkar tyvärr ha missat att jag är höggravid och kan föda när som helst haha (ingen av dem har barn) men man tycker ju ändå att de borde visa lite mer förståelse. 

Nej jag tycker det är jobbigt att inte veta när det drar igång, vilken tid på dygnet, när man är utanför hemmet, kommer man vara utvilad osv. Såklart så kan man inte veta det och i slutändan så kommer det ju gå bra på ett eller annat sätt men ändå... 

Fast det är ju inte så konstigt om vännerna vill bada och sola när det är sån här rekordsommar. :) Jag var iväg till stranden förra veckan med barnen. Det var svalare väder och mulet då så jag passade på. Eftermiddagen var dock en rejäl pärs men såå skönt att komma ut.

Tror det kan vara bra att försöka göra saker i den mån mån man klarar av (men man får ju alltid räkna med lite krämpor). Flera i min omgivning verkar förvänta sig att jag ska linda in mig i bubbelplast och bara invänta förlossningen. Ser inte varför man inte ska kunna göra saker bara för att man är höggravid (förutsatt att man inte mår jättedåligt förstås). Jag funderade på att åka iväg på en marknad i helgen som ligger hyfsat många mil åt fel håll och möttes av förfärade frågor som "Men tänk om förlossningen startar?!". Svarade bara att jag ser ingen anledning i att låsa fast mig hemma bara för att förlossningen kanske startar. Startar den så får man väl helt enkelt bege sig hem (Eller till sjukhuset). :D
  • Perpen
    ostbågen skrev 2018-07-24 19:00:31 följande:
    Det är såklart jättehärligt att ta ett svalkande dopp i denna värmen, har varit med några gånger. Men när det handlar om att ligga och sola i timmar mitt på dagen i 30+ så klarar jag inte av det. 

Har inga problem att göra saker då jag inte har ont eller nåt annat, men värmen tar verkligen kol på mig. Blir sååå varm och det kan droppa svett från mig av att sitta still hemma i soffan, det måste verkligen bero på graviditeten för jag har aldrig svettats såhär i hela livet oavsett aktivitet haha. 

Tror bara att det hade varit lite annorlunda ifall någon av dem hade barn/varit gravid. För det är ju svårt att förstå innan man själv är där. :) 

Nu föreslås det att vi ska ta promenader på mil!?! mitt på dagen i solgasset, att jag ska gå på fest (som är om 2 veckor) osv. Men ja, man får väl vara glad över att man har vänner iaf :D
    Ang att svettas så kan jag bara hålla med dig om att det måste bero på graviditeten. Jag blir också dyblöt utan att göra något speciellt. Typ om jag torkar med handen i pannan så är handen helt blöt sen, full med droppar liksom och kan känna hur det rinner i nacken och runt ansiktet och kroppen. Uscha. Helt galet. 

Haha promenad på en mil lät ju alldeles galet! :O Och i denna värmen så känner man sig ju knappast särskilt festlig heller så då förstår jag om du tycker det känns trist med såna förslag. Jag var ute på "lång" promenad häromdagen, då var vi ute i 1.5 timme men vi gick inte särskilt långt egentligen för jag går ju långsammare än min treåring just nu, och hon är dessutom lat av sig. :S 

Se om du kan få med dem på bio kanske? Det är ju lite stillsammare i alla fall. :) Jag har varit sugen på att gå på bio jättelänge men tror inte jag klarar av att sitta så länge i en enformig position p.g.a. foglossningen.  
  • Perpen

Ja det var bra pepp (Y) :) 
    Jag känner mig nog lite oförberedd fortfarande också. Jag har iofs en hel vecka kvar till BF, men man hoppas ju lite ändå att det ska starta.
    Men sen ibland när sammandragningarna känns lite extra, eller när det ilar till extra illa långt ner, eller när jag känner mig krasslig/dålig/illamående (så startade förra förelossningen, krasslig/låg i nån timme och sen vattenavgång) så blir jag nervös och tänker herregud inte nu, jag är inte redo! Haha. Är så himla knasigt. 

• Perpen

Ja det var bra pepp (Y) :) 
    Jag känner mig nog lite oförberedd fortfarande också. Jag har iofs en hel vecka kvar till BF, men man hoppas ju lite ändå att det ska starta.
    Men sen ibland när sammandragningarna känns lite extra, eller när det ilar till extra illa långt ner, eller när jag känner mig krasslig/dålig/illamående (så startade förra förelossningen, krasslig/låg i nån timme och sen vattenavgång) så blir jag nervös och tänker herregud inte nu, jag är inte redo! Haha. Är så himla knasigt. 

• Perpen

Har nån av er varit inne på kontroll för minskade fosterrörelser nån gång? Har en tid 14.30 men känner mig lite fjantig så vet inte om jag ska ta den eller inte. Är inte jätteorolig men bebisen har rört sig mycket mindre än vanligt det senaste dygnet.

• Perpen
    ostbågen skrev 2018-07-25 13:54:32 följande:

Nej har aldrig ringt in fast nu de senaste dagarna tycker jag att "rörelsemönstret" är lite annorlunda men gissar på att det är trångt. Har iaf fått respons när jag aktivt försökt att känna något, så gissar att allt är som det ska. Hoppas kollen går bra, skriv gärna hur det gick.

Det gick bra. Troligtvis har jag varit extra matt och slö av värmen och kanske därför bebisen också varit så slö. Men ctg såg i alla fall bra ut. :)
    ostbågen skrev 2018-07-25 14:00:20 följande:

Måste fråga hur har ni haft det med besök på mvc såhär på slutet? Jag var där 18/7, fick ny tid 1/8 hos en annan bm då min har semester. Om jag kommer gå på det besöket så är jag i 41+1, ska man verkligen inte kolla något däremellan? Bm har inte ens nämnt hinnsvepning utan sa bara att om jag går till 42+0 ska jag ringa till fl på morgonen för att ev. få tid för igångsättning om kroppen är redo.

I mitt landsting går vi varannan vecka. Jag har ett besök i morgon och sen har jag inget förrän om två veckor, så då kommer jag ha passerat bf med ca en vecka. Tror det kan vara svårt att få tider med kort varsel nu under semestern. Hos mig fanns knappt några tider att få när vi bokade de sista tiderna och då gjorde vi det i april/maj nån gång.
  • Perpen
    ostbågen skrev 2018-07-26 12:11:15 följande:

Kul för er som det händer nåt för!

Ringde mvc imorse för att se om jag kunde få en tidigare tid, det fanns såklart ingen vilket jag iofs nästan kunde gissa. Fick dock till svar (från en bm jag aldrig träffat eller pratat med innan) "ser att det är ett v 41 besök, du vill inte föda barn istället för att komma hit" följt av ett låååångt skratt.. i vanliga fall hade jag inte brytt mig men nu blev jag helt ställd och ville nästan lägga på luren. Hade tänkt att fråga om hinnsvepning bl.a. men kände inte för att prata något mer med människan och efteråt så grät jag en skvätt haha mest pga irritation tror jag men brukar inte gråta mer än åt film i vanliga fall så sambon blev nog chockad.

Är verkligen förvånad över att jag reagerar såhär över att ha passerat bf för jag vet ju att det är vanligt speciellt första gången.

Hmpf, lite märklig fråga ändå. Det är väl klart att man hellre fött barn. Jag är känslig i vanliga fall på hur jag blir bemött av personer men nu är jag extra känslig och hade nog också börjat gråta om det var jag. 

Jag har besök hos bm idag och sen har jag nästa om två veckor. Har alla passerat bf nu utom jag? Haha känner mig såååå efter. Har inga förvärkar heller, eller vanliga värkar. Bara harmlösa sammandragningar. Det enda som hänt är att jag har blivit mystiskt halt på ena benet. Känns inte som när jag hade nerver i kläm utan snarare att jag legat på något konstigt vis. Sitter liksom i lederna på nåt vis men det är inte foglossning heller. Knasigt. Och störigt. 
Svar på tråden Bf juli 2018