Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf juli 2018

De namn vi har haft uppe på tapeten är Ella (efter sambons farmor. Sonen har min morfars namn så det skulle passa) och Alice (vilket låter snarlikt sonens namn. Det var nån som hörde fel och vi båda tyckte att Alice lät fint). Problemet, eller vad man ska säga, är att båda dessa låg på topp 5 förra året. Dvs, hon är definitivt inte ensam om det i sin generation.

Hur har ni andra resonerat runt namnen? Jag är lite emot att ha ett populärt namn men samtidigt kommer våra mor- och farföräldrars namn tillbaka nu och jag tycker att det är ett fint sätt att hedra en äldre (bortgången) släkting som man älskade mycket. I vår by finns sex barn födda -15, vår son och en till har lyckats få samma namn så hans namn är säkert också ett topp-namn.

• Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-02-10 20:14:32 följande:

Åh spännande och se sen vad alla bebisar skall heta och vad de är för små filurer som gömmer sig i våra magar :) <3

Haft en dålig dag och känt mig bara så ledsen och deppig idag. En riktigt tung dag pga många saker och även kommentarer. Ibland känns de inte som min bebis existera i andras ögon,som jag inte är gravid då ingen frågar eller bryr sig om det. Så ja tungt. Känner mig sen igår och hela dagen idag bara tjock. :( Tycker bara att jag ser tjock ut och även fått frågan om jag verkligen är gravid eller om jag ätit för mycket godis/chips. Med ett litet skratt pch blick på magen. Känns så. Jag som inte ens gått upp något än :( Hur blir de sen då? Tappade ju 3 kg och bara de som jag gått upp igen och stannat där.

Någon mer som känner igen sig?

Lägger ändå in en bild på min tjockismage som jag hoppas blir gravid magen framöver. För less på alla blickar,funderingar bakom ryggen. Vet hur de lät med mina 2 tidigare barn när jag väntade dem. Ja ja. Hoppss ni haft en bättre dag än mig.

Men åh. Alla dessa plumpa kommentarer! Att folk inte bara kan hålla käften! De har ingen aning om hur såna kommentarer tas emot! Det måste ändå vara en av de största fördelarna med att vara sjukskriven. Jag minns så väl alla trista kommentarer jag fick när jag väntade första barnet, det är så skönt att slippa höra dem nu.

Jag tycker att din mage ser väldigt mycket ut som en gravidmage, du har ju lagt upp ett par bilder tidigare och det syns att den har växt :)

Vi har ägnat gårdagen och i dag till städning. Det känns rejält i både fötter och rygg, men nu är åtminstone huset någorlunda rent (golven iaf). Smutsen har bidragit till min ångest så det känns skönt att vi äntligen tog tag i det. Nu ska vi bara lyckas hålla nåt slags rutin i det hela också.
  • Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-02-10 21:00:25 följande:

Ja vem har rätten och kommentera andras utseende så?! Som de är mer okej och slänga de i ansiktet på personen bara för man är gravid. Skulle man aldrig få för sig och göra annars. Ja alltså jag är ju ändå sjukskriven men möter folk ibland i affären och vårdcentralen mm.

Åh tack vad gullig du är. :) Min man tycker den växt och tydlig gravidmage men jag kan inte tro honom för han är partisk haha så löjlig man är som mer lyssnar på bekantas kommentarer och så.

Åh förstår,så skönt. Mår också dåligt med allt stök men svårt och göra något hemma då foglossningen är hemsk och även då illamåendet triggas när jag greja för mycket. Svårt för min man att hinna med både jobb,2 barn,handling och hem. Men han gör så gott han kan :) Så röjt och tvättat ich dammsugit idag iallafall så någorlunda här just nu så :)

Ja, min man gör också väldigt mycket. Vi får vara glada att vi har vettiga karlar som verkligen finns där :)

Alltså, jag har svårt att se att min mage är en gravidmage, trots att den växer och syns även när jag ligger på rygg. Jag tror att man helt enkelt blir hemmablind.

Vi har sakta men säkert börjat få sonen att förstå/acceptera att det bor någon i min mage. Vi läser boken Busiga Bebben för honom och då kan han peka på min mage och säga Bebbe. Vet inte om han fattar, men vi har ju ett tag på oss att försöka vänja honom vid tanken.
  • Iowhannah
    Sopp skrev 2018-02-11 09:40:28 följande:

Jag känner mig också bara tjock! Har även gått upp mkt i vikt senaste veckorna. Första 13 veckorna gick jag upp 1 kg men sen har det bara rusat iväg, har gått upp 4 kg på 3,5 vecka, får panik!!!

Det blir nog Axel denna gång. Vi har ju 2 pojkar sen innan så vi har redan använt våra namn,? stackars ? Axel fick killnamnet som blev över från de andra barnen, haha :)

Att det kan vara så olika. Jag går upp mycket i början och slutet, nu i mitten så är vikten rätt stabil. Med sonen gick jag upp typ 27 kilo och nu har jag än så länge bara ökat 8 kilo så jag hoppas att det håller en lugn takt. Jag hade förvisso 8 kilo mer i startvikt den här gången också.
  • Iowhannah
    tiiitti skrev 2018-02-11 19:18:17 följande:

RUL imorgon :) börjar bli nervös..eller mest spänd kanske..

Spännande! Känner du bebisen än? Så du vet att den lever, menar jag.
  • Iowhannah
    tiiitti skrev 2018-02-11 19:55:05 följande:

Ja jag känner den sprattla flera ggr per dag, så det vet jag att den gör :) så nu hoppas man bara att allt ser bra ut med :)

Känner du din?

Ja, jag har känt sedan vecka 16 (gick in i vecka 20 i dag) men eftersom moderkakan sitter i framvägg så kan tyvärr inte resten av familjen känna nåt än.
  • Iowhannah
    Anastacia80 skrev 2018-02-12 17:23:53 följande:

Idag har vi varit på RUL, allt såg bra ut. Så roligt att se lillasyster. BF blev 7/7 istället för 11/7.

Vad kul! Då har du samma datum som jag :D
  • Iowhannah
    Mamma till S skrev 2018-02-12 19:53:54 följande:

Suck. Fick brev från FK idag!

Har ju varit sjukskriven sen 21 dec, tom 21 januari. Ja.

Den 22 provade jag o jobba men gick inte alls, fick en fortsatt sjukskrivning till 28 feb, MEN fick nu ett brev då att läkaren inte skrivit utförligt varför jag inte kan jobbs trots illamående o kräkningar. Alltså. Samma handläggare, samma ?sjukdom? jag är hemma för. Stod att har inte läkaren svarat innan den 19e så kommer det beslutas från förra perioden. Men alltså, åh. Det gör mig så stressad! Man måste va frisk för o vara sjuk!

Läkaren är på plats 1 gång i veckan på denna mottagning.

Ska ringa bm imorn o höra såklart men åh...

Inte undra på att de flesta (alla?) läkare avskyr F-kassan. Enligt både min chef och min läkare så har de dessutom blivit hårdare med reglerna kring både sjukskrivning och graviditetspenning.

Förstår att du blir stressad! Det är ju inte ditt fel ifall läkaren ev missat nåt. Hoppas verkligen att de har kontaktat henom också!
  • Iowhannah
    polf skrev 2018-02-13 08:37:03 följande:

Jag är i v19 (18+4) jag kanskeee har känt en gång. Annat inget. Jag är så nervös inför rul. Känns inte alls bra. :(

Jag känner fortfarande mest små buffar (vecka 19+2), men så sitter moderkakan i framvägg också. Sambon längtar tills det går att känna nåt på utsidan, men jag tror att det än är ett tag kvar.
  • Iowhannah

Är det någon annan som är helt kass i magen? Jag har inte ont eller så, men mina pruttar har de senaste 3-4 dagarna luktat död! Knappt att jag vill vara i samma rum som mig själv!

Svar på tråden Bf juli 2018