Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf juli 2018

Horisonten skrev 2018-02-18 19:19:19 följande:

Hihi jag förstår. Jag har sparat allt. Så svårt för att slänga sådant. Sen ville jag ju gärna ha en till efter sonen även om mannen var lite mer tveksam i början. Men jag har alltid velat ha många barn. Men varit tveksamma pga hypermesisen som jag får och den fruktansvärt hemska foglossningen. Men en till blev det men detta är vår sista :)

Åh mysigt. Spännande och se vad de säger. Men skönt ich känna ändå :) Okej då kanske inte mitt RUL är så sent som jag tror då. Minns inte vilken vecka jag var i när jag väntade dottern och sonen och gjorde RUL.

Jag trodde att du tyckte att ditt RUL var tidigt. RUL görs väl så långt som fram till v 22+0? Jag var i v 18+5 när vi gjorde RUL.
  • Iowhannah
    3hjärtan skrev 2018-02-18 19:36:13 följande:

18-20 brukar ser göras. Inte efter v20

Aha okej, då mindes jag alltså käpprätt fel :P
  • Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-02-18 19:41:25 följande:

Ne jag tyckte de kändes sent eftersom jag nästan kommer vara i v 19 då och hade för mig just att v 20 var sista veckan som de gjordes. Sådärgör kändes de lite sent liksom. Men jag vet inte sols. Bara min känsla liksom. Men kanske är för man längtar så också till det som gör att det känns sent liksom. Om du förstår hur jag menar :)

Jag förstår. Tiden dit kommer gå snabbt nu, inte alls långt kvar! Gjorde du KUB?
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-02-18 20:31:45 följande:

Har oxå haft hemsk foglossning och var därför jag kände att 2 räckte... nu fyller sista 5 i år så har hunnit glömma ;) lider av för tidiga värkar med så sista graviditeten var riktigt smärtsam!

Denna är jag mest trött på folk, har på nåt vänster lyckats gå upp massor redan vilket leder till att folk slänger ur sig tjockis hela tiden, samt idag fick jag höra att jag borde amma för då går man ner snabbt i vikt. Amning är känsligt för mig samt vikten så blev så himla ledsen

Sånt där är så jävla vidrigt! Folk ska ge blanka fan i andras vikt och ev val att amma! Och varför är det så jävla viktigt att gå ner i vikt snabbt efter en förlossning? Varför får man inte bara vara? Tänk om du inte ens VILL gå ner en massa i vikt sen, det ska inte spela någon roll, speciellt inte för någon annan än dig!

När jag läser om hur en del i tråden blir behandlade pga graviditet och viktuppgång osv så känner jag mig rätt glad över att vara sjukskriven och slippa höra dömande ord (från någon annan än min störda hjärna). Jag lider så med er!
  • Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-02-18 20:54:20 följande:

Men fy vad folk är elaka!! Här säger och bryr sig ingen. Vilket är som bebis inte existerar. Spelar ingen roll att man säger att man skall på ultraljud eller till barnmorskan för ingen kommentarer heller. Det enda är när man säger att man är gravid och folk säger med det syns inte. Är du säker? Kanske bara är lite tjock ha ha. Jättekul eller INTE!!! Eller att man får just det att man kanske åt för mycket vid jul eller har för mycket sug på något så man gått upp i vikt så det inte syns. Spelare ingen roll att man säger att man mått dåligt och legat inlagd för ändå att jag nu tagit igen och ätit upp mig. Hmmm mår dåligt än och har bara gått upp de 3-3,5 kg jag tappade i början. Så bara åå inskrivningsvikten. Men får ändå höra att man ser tjock och degig mage. Att någons vän eller bekant som är gravid har så fin rund mage och att min ser tjock och degig ut. Tack liksom!!! Den sista kommentaren fick jag höra senaste idag....så du är inte ensam

En del tycks ha väldigt svårt att veta när man ska hålla tyst. Det gamla ordspråket ?har du inget snällt att säga, så säg inget alls? har gått dem helt förbi. Hur kan man tro att alla graviditeter är lika, att alla kroppar reagerar likadant på hormonerna? Jag är en sån som blir gravid med hela kroppen, inte bara magen, i vecka 16 hade jag redan gått upp en storlek i byxor. Sen finns det de som kan ha samma storlek i gravidkläder som i vanliga kläder. På mig börjar graviditeten med att höfter och rumpa blir större liksom.
  • Iowhannah
    Tumvante skrev 2018-02-18 22:00:15 följande:

Wow, har inte sett att tråden levt vidare så gott. Själv är jag gravid på nytt... med nya förhoppningar. Hoppas det går bra för er, trots foglossning och symptom.

Vad härligt, grattis! När fick du missfall? Vilken vecka är du i nu?
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-02-19 07:05:00 följande:

Ja det är helt sjukt. Min sambos familj är överlag väldigt viktfokuserade vilket gör att jag inte orkar vara där så mycket. Min syster höll på att gå bort i anorexia för 1.5 år sedan vilket dom vet om, jag har flera gånger påtalat när dom vikthetsar att jag är glad så länge jag KAN äta och får må bra. Senast i förrgår delade jag ett inlägg om vikthets på min fb och bad folk rent ut att hålla käften om allt ang vikt vilket svärmor gillade, och sen igår är det första man hör hej tjockis när man kommer och tips hur jag ska gå ner efter förlossningen.

Åh fy! Jag har en vän vars svärmor är likadan, vilket har resulterat i att min vän inte ens vill att svärmor ska umgås med sina barnbarn. Det förstör relationen något enormt.

Att en graviditet förändrar kroppen borde vara ett allmänt känt faktum, speciellt för någon som fött barn tidigare. Och så undrar jag lite hur din svärfamilj resonerar. Hur tror de att deras kommentarer ska få dig att VILJA hälsa på?
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-02-19 07:05:00 följande:

Ja det är helt sjukt. Min sambos familj är överlag väldigt viktfokuserade vilket gör att jag inte orkar vara där så mycket. Min syster höll på att gå bort i anorexia för 1.5 år sedan vilket dom vet om, jag har flera gånger påtalat när dom vikthetsar att jag är glad så länge jag KAN äta och får må bra. Senast i förrgår delade jag ett inlägg om vikthets på min fb och bad folk rent ut att hålla käften om allt ang vikt vilket svärmor gillade, och sen igår är det första man hör hej tjockis när man kommer och tips hur jag ska gå ner efter förlossningen.

Jag vet inte om det funkar med folk man har såpass nära, men när jag fick kommentarer om mitt utseende och min vikt förra graviditeten så sa jag alltid samma sak tillbaka. Påpekade någon att jag hade blivit stor så svarade jag med ett syrligt tack detsamma. De flesta fick sig nog en liten tankeställare.
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-02-19 07:52:59 följande:

Ja nu känner jag att jag kan inte förtydliga mer att jag inte uppskattar sånt. Min man sa när hon sa hej tjockis att så säger man väl inte, hennes svar blev att hon nu kan säga det med gott samvete. Känner att nästa gång svarar jag med hej knubbis eller nåt tillbaka, orkar inte vara trevlig mer

Men gör det! Och skriv gärna här hur det mottogs :)
  • Iowhannah
    Mamma till S skrev 2018-02-19 11:25:08 följande:

Känner ni av bebis varje dag? När ?måste? man det? Känner av lite svep här o där om jag känner efter men inte så mkt mer än. Åh vill slippa oron över nånting hela tiden.. suck!

Ja drt finns då folk till allt , bara för att man är gravid verkar många människor kunna tro att det är ok att bete sig lite hur som, som typ hej tjockis, eller klämma på magen!! JAG VILL INTE ATT DU TAR MIG PÅ MAGEN UTAN LOV, förstår inte, är det ok annars?? Alltså. Det är i min skalle obegripligt hur man helt plötsligt kan släppa allt för det visar sig att någon är gravid! Hm...

Jag tror att man ska känna bebisen dagligen från vecka 25, så än är det ingen stress. Jag känner dagligen och märker tydligt att bebisen blir stressad när jag mår som sämst :(

Det där med att man blir allmänt villebråd bara för att man är gravid alltså. Så jävla jobbigt! När jag väntade första barnet så blev jag attackerad av flera kollegor som skulle ta på min mage. En av dem (kvinnlig kollega) slängde sig på magen och jag blev så paff att jag inte fick fram ett ord, dock var det en annan (manlig) kollega med och han sa nåt i stil med att ?tycker du det där är jobbigt nu så vänta bara några veckor, det blir värre? och DÅ fattade hon att det inte var okej.

En annan (manlig) kollega tog på min mage och jag sa ifrån (och tog på hans mage) och fick reaktionen ?är du lite kinkig i dag?? PRECIS vad man vill höra som gravid!
Svar på tråden Bf juli 2018