Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf juli 2018

Moorii skrev 2018-04-05 07:33:04 följande:

Jag vet inte om min bebis är mer aktiv eller inte egentligen, eftersom jag nu har moderkakan i bakvägg och med sonen var den i framvägg.. Men sonen var lugn i magen, även lugn på utsidan och sov rätt bra på nätterna. Hon i magen lever om mycket mer, både på nätterna och dagarna, men jag hoppas som sagt att det beror på var moderkakan sitter och inte att det kommer ut en vilde ^^

Jag har moderkakan i framvägg denna gång (hade i bakvägg förra gången) och ÄNDÅ känner jag mer rörelser än med sonen :O
  • Iowhannah
    Moorii skrev 2018-04-05 11:20:13 följande:

Där ser man, spännande! Du får återkomma när bebisen är ute och säga om det stämde eller inte :)

Haha ja, återstår att se om jag flyttar XD
  • Iowhannah

Usch. Hela påskhelgen (och lite till) gick till att ta hand om jättesjukt barn och nu när han är frisk så har jag fått den där ont-i-huvudet-/kissa-på-sig-hostan som några av er pratade om ett tag. Jag förstår inte hur det kan vara tillåtet att hosta så här när man är gravid!

• Iowhannah
    Perpen skrev 2018-04-05 21:03:17 följande:

Uscha! Om det inte blir bättre på några dagar/en vecka tycker jag du ska prova hostmedicin. Jag kämpade på länge och retade upp slemhinnorna i halsen nåt så fruktansvärt. Hostan är lindrig nu men halsen har fortfarande inte repat sig helt utan gör ganska ont fortfarande. Hoppas det går över fort för dig.

Jag hoppas också det, det här är vidrigt! Det river i både hals och lungor och så fort jag hostar så gör det ont bakom ögonen :/

Vilken hostmedicin är bra då?
  • Iowhannah
    Perpen skrev 2018-04-06 16:10:33 följande:

Tror man måste prova sig fram. Men dubbelkolla bara så det är en medicin du får äta. Finns ju receptfria på apoteket men de brukar inte funka på mig. Vårdcentralen skrev ut cocillana på recept. Den var bättre och hjälpte lite men det fick inte bort hostan, det dämpade den bara lite så halsen fick vila. Men har hört andra som tycker att den är jättebra.

Jag skickade iväg sambon förut och han kom hem med Nipaxon, vilket tydligen var det enda receptfria jag kunde ta (bortsett från ett par otestade naturläkemedel). Jag tycker nog att det hjälper lite, men det kan lika gärna vara tystnad och vila som ger effekt.
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-04-07 23:45:58 följande:

Det som hänt sista veckorna är att det är mindre karatesparkar och mer bökande. Magen rycker fortfarande till ibland, men allt oftare bular den ut/böljar istället. Ser väldigt alien ut. Ser ut som det är något levande där inne som rör sig. Vilket det också är.

Vad gäller att hon drar med fingrarna liksom killar det lite, prickar eller vad man ska säga.

Nu har jag moderkakan i bakvägg och väldigt lite ?stoppning? så tror det syns väldigt tydligt på mig. Har en väninna som har moderkakan i framvägg och hon känner inte så mkt säger hon. Jag har ju en hel del problem med att få sova pga all aktivitet. Hon rör sig nästan hela tiden, oavsett om jag rör mig eller sover. Och jag vaknar till varje gång hon rör sig. Fast det är kul att ligga och titta på magen. :)

Jag har moderkakan i framvägg och känner precis som du. Har också problemet med sömnen, hon är fullt upptagen hela tiden (hon tycks sova typ 05-08). Vi får nog ställa in oss på att vara vakna överdrivet mycket sen >.<

Min bebis kan få såna ryck och göra en hel massa saker på en gång, det både känns och ser ut som om hela magen vibrerar då.

Undrar hur det ska gå med en 2,5-åring och världens mest aktiva bebis...
  • Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-04-08 19:56:03 följande:

Vill tacka er som skrev och lugnande mig gällande Hr jag mådde i veckan. Jag kontaktade min mvc i torsdags som bad mig komma in för att lämna nytt urinprov och som de även skulle kunna skicka på odling. Denna gången var de ingen äggvita i urinet. Blodtrycket var inte högt men högre än jag hade vecka innan. Veckan innan låg jag på 120/58 men i torsdags låg jag 129/79 vilket var okej men som sagt högre för mig. Ligger ganska lågt. Men bm trodde inte jag behövde oroa mig. Utan de ville att jag skulle komma mest för att utesluta att mitt mående berodde på gravidteten. De tror mer på att de är migrän. Så skulle ta maxdos av alvedon hjälpte inte de kontakta vc för hjälp. Och blir de akut akut så är de ju förlossningen annars så kan jag alltid ringa dem. Kändes så skönt och lugnande men var orolig innan och varit så galet trött efteråt.

Men jag mår lite bättre. Inte haft de där hygge. I underlivet eller pixlarna som blinkar framför ögonen. Men vilat massor och försökt tänka på hur jag framförallt dricker men även mat. Huvudvärken är kvar men inte liks skarp så ändå lite bättre. Men foglossningen har varit hemsk och jag har brutit ihop pga smärtan flera gånger i veckan och frustrerad över att jag vill så mycket men kroppen skriker bokstavligt talat nej!! Stopp!! Så ja inte mycket och göra. Illamåendet är kvar men kunnat gå från 3 tabletter om dagen till 2. Alltid något. Mår illa men kan hantera det ändå. Dock märkt att jag mår mer illa och hungrig på morgonen så bebis kanske växer mycket nu. Sen halsbränna har kommit. Inte så adligt att de bränner i bröstkorgen eller så mer att de ligger oh gror där pch framförallt i halsen vilket mest är irriterande men går ändå. Så skall inte klaga över det.

Imorgon är det dags för aurora bm att ringa mig. Myxket tankar och känslor blandad. Nervös,orolig,spänd och glad. Nyfiken på vad bm sagt och vad läkaren sagt och kommit fram till. Få mer info och detaljer kring hur de tänker just kring vår sittuation så ja. Hoppas allt går bra.

Hur mår ni andra och välkommna alla nya så roligt :)

Jag läste, så sent som i dag faktiskt, att det vården ser som högt blodtryck är 140/90 och du har ju en bit dit. Vad brukar du ha som icke-gravid? Mitt brukar ligga runt 95/60 normalt och som gravid 120/65.

Halsbränna är vidrigt! Jag vaknar av det nästan varje natt runt klockan 02 >.< Har Novalucol i nattduksbordet just in case.

Jag har fått tid till Aurorasamtal i slutet av månaden nu. Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av det men jag hoppas ändå att jag går därifrån nöjd. Jag antar att vi kommer prata om förra förlossningen och vad jag inte vill ska upprepas.
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-04-08 17:48:03 följande:

Ja, exakt! Tidig morgon och förmiddag är det lite lugnare. Och någon timme emellanåt på dagen. Har läst någonstans att bebisarna rör sig i sömnen också, så är nog därför våra verkar vara vakna jämt. Blir spännande att se om hon blir lika livlig utanför magen med. Har som tur var bara henne att hålla koll på då. Fast samtidigt är du mer förberedd än mig. Jag vet ingenting hur det kommer att bli, bara att väldigt mycket kommer att bli annorlunda. :D

Lite mer förberedd är jag kanske men jag tror att det ändå kommer bli en tvåbarnschock. Alla stora förändringar är ju rätt omtumlande.

Vi ska vara lediga tillsammans t o m sista september så förhoppningsvis hinner vi få in nån rutin innan en av oss ska jobba igen. Plus att det nog blir lättare för sonen att vänja sig vid lillasyster också.
  • Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-04-08 20:34:38 följande:

Ja sköterskan som tog mitt blodtryck sa också de först över 140 men någon sa att de är värst om undertrycket är för högt. Jag har dålig koll på vad jag ligger som icke gravid faktiskt men jag skulle tror att jag ligger ca som dig kanske. Är ganska låg normalt och med min som så låg jag runt 115-120 hela tiden men en gång hade jag 135 tror jag och då skickade bm mig till förlossningen. Inte bara den anledningen men en av dem. Får se hur de ser ut vid nästa besök i slutet av april. Bm sa att jag kunde ha lite högre sist pga att jag hade ont men har ju alltid ont pga foglossningen men blir ju extra med huvudvärken också.

Åh fy din stackare!! Så illa är inte min tack och lov något som jag inte får max av som gravid. Hade med med sonen än med dottern och nu ligger jag väl mitt i mellan men som sagt inte sä farligt än. Testat Novalucol men väldigt svårt med mitt illamående kändes bara som de växte i munnen. Tagit samarin om jag måste och funkar ändå för mig. Sägs ju att har man mycket halsbränna så födds bebis med myclet hår. Min son hade mer hår en sin syster och som sagt hade ju mer halsbränna med honom. Så spännande och se hur de blir denna gången. :)

Åh vad bra och skönt. Ta de som det kommer bara :) De är så vana och kunnig. Våran är så bra och jag var väldigt nervös men kände mig sp lugn och avslappnad och hon lyssnade verkligen. Så du skall se att de kommer gå bra och kännas bra efteråt :) Hade du en dramatisk förlossning sist? Om de är okej att jag frågar,annars behöver du inte alls svara :)

Ja, jag har också förstått att undertrycket är det allvarligaste. Känns skönt att ha lågt blodtryck normalt sett, man slipper oroa sig över att det ökar när man är gravid :)

Åh. Förra förlossningen var rätt dramatisk tycker jag. Dels så hade vi ju ingen aning om vad vi kunde förvänta oss, och dels var vi inte ett dugg förberedda (vi hade packat väskan men det var typ allt). Förlossningen blev utdragen, de var tvungna att sätta värkstimulerande dropp (hatar?t) och till slut var sonen sjuk när han väl föddes. Han låg på mitt bröst i kanske 5-10 minuter innan uskan upptäckte att nåt verkade konstigt med hans andning, sen gick det snabbt att få dit läkare och få ungen till neo. Sambon följde med ner medan jag blev sydd och när bm var klar så lämnades jag helt ensam. Började storgråta ganska direkt och efter 20 minuter ringde jag på klockan för att få sällskap av vem som helst. Min underbara uska kom in, satte sig och höll om mig och ringde barnläkaren som skickade upp min sambo (som för övrigt var ett känslomässigt vrak vid det laget) igen.

Sonen föddes sent på kvällen och vi låg två nätter på BB (enda paret utan bebis) innan vi fick familjerum på neo. Fem nätter till där innan vi fick åka hem. Exakt sju dygn efter inskrivning på förlossningen blev vi utskrivna från neo. Så det var en riktigt jobbig start.

Den här gången ska min mamma vara med också, allt för att undvika att jag blir ensam, hon blev lite rädd när jag frågade men några timmar senare fick jag ett sms där hon skrev att hon tyckte att det skulle bli kul :)
  • Iowhannah

Jag börjar känna av magen rejält nu. Det känns att jag snart går in i tredje trimestern, kan jag säga! Magen börjar vara ivägen, jag har slagit den i skåpsdörrar och allt möjligt på sistone. Kroppen är ständigt stel, känns det som, ryggen knakar varje natt och vaderna känns som de ska sprängas när jag promenerar. Dessutom har jag redan slagit nytt viktrekord och är snart uppe på tresiffrigt :/ Och då är det tre månader kvar! :O

Svar på tråden Bf juli 2018