Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf juli 2018

Hermioney skrev 2018-06-11 09:26:14 följande:

När jag vaknade såg jag en enorm blöt pöl i sängen.

En halv meter!

Jag förstår inte vad det är. Är det svett eller fostervatten?

Jag svettas fruktansvärt varje natt men sängen har aldrig varit blöt.

Nån som vet vad den pölen kan vara?

Igårkväll precis innan läggdags rann en droppe fostervatten längs insidan av mitt ben.

Har du ringt?

Jag tänker att det även kan vara rikliga flytningar. Fortsätter det rinna? Luktar det nåt speciellt?
  • Iowhannah
    Twoblirthree skrev 2018-06-11 12:08:17 följande:

Jag vill oxå boa en massa. Har bäddat en babylift till vagnen som bebis får ha som första säng o sedan har jag vikt alla bebiskläder i ett skåp. Har inhandlat allt som behövs tror jag iaf. Vill få upp vaggan ur källaren men det måste sambon hjälpa mej med. Helst skulle jag vilja ha ett färdigt rum till bebis oxå men sambon måste hjälpa till då. Känns svårt att kunna göra nått själv o dagarna går så himla fort när man har två andra barn med. När jag väntade första barnet så var allt typ färdigt redan i v. 30 haha. Och jag stickade och sydde kläder till henne t.o.m. haha...

Jag med! Med första barnet gick jag på graviditetspenning fr o m v 32 och allt var ju klart efter max två veckor (inklusive bb-väskan). Nu känner jag att förlossningen närmar sig och blir nästan lite stressad över att bb-väskan inte är packad och förlossningsbrevet inte är skrivet (det ska vara klart senast torsdag för då ska jag träffa BM och sammanfatta graviditeten).
  • Iowhannah
    ostbågen skrev 2018-06-12 20:49:53 följande:

Hej alla mamas! 

Kan verkligen inte bestämma mig för vilket spjälskydd vi ska köpa, högt/tjockt osv. Var först inne på att köpa ett "standard" från ikea, men sen har jag börjat vela. 

Ni som har barn sedan innan vad har ni haft? Bra/dåligt?

Ni andra som väntar första, vilket har ni köpt? 

Först hade vi ett tjockt som vi fick från en bekant, nu har vi ett lite tunnare och lite högre. Jag kan inte påstå att jag märkte någon skillnad mellan dem, rent praktiskt alltså, men så är sonen släkt med mig och slår sig ständigt ändå.

Mitt tips är att kolla på Tradera så du inte lägger ut en massa pengar på nåt du kanske ångrar sen. Köp ett tjockt och ett lite tunnare så kan du jämföra.
  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-06-12 21:00:43 följande:

Väntar första. Kommer inte att köpa något spjälskydd. I sängen ska endast finnas madrass med lakan och andningslarm.

Varför inte spjälskydd? Tänk om det fastnar en liten fot :O
  • Iowhannah

Vi har en Coccoonababy så de första 3-4 månaderna kommer spjälskyddet ändå vara rätt överflödigt.

Hoppas att den här bebisen trivs i vaggan, det var lite sådär med sonen om jag minns rätt.

• Iowhannah
    Twoblirthree skrev 2018-06-12 22:25:18 följande:

Vilken cool grej. Har aldrig hört talas om den innan. Vi har faktiskt köpt ett begagnat babynest denna gången och så har vi en fin vagga oxå. Så typ 4 sovplatser för denna bebis...haha lite mycket alltså. (Vagga, spjälsäng, mjuklift, babynest).

Supergrej! Sonen älskade att ligga i Coccoonababyn och han sov väldigt gott i den :) Det enda negativa är att det är ett stort kardborrband över magen, vilket inte var jättepoppis vid nattmatningarna.
  • Iowhannah

Jag var hos bm i dag och bebisen hade sjunkit ner mer men var fortfarande lite ruckbar (nästan fixerad, sa hon). Jag ska tillbaka dit om två veckor och då räknar jag med att bebisen är fixerad.

Börjar känna mig klar med inköp och allt nu. I går städade vi hela huset och köpte nappar till flaskorna och i dag fick jag hem mina förlossningsbindor (sonen bygger torn med dem i detta nu). BB-väskan ska packas klart och sen är det väl bara att vänta, antar jag.

Sambon jobbar nästa vecka också och sen ska vi ha ett par mysiga sista veckor som tre i familjen innan bebisen kommer :)

• Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-06-14 19:22:31 följande:

Hej tjejer. Här har det och är riktigt tufft. Förra veckan var vi 2 vändor till förlossningen då mvc läkaren vill absolut att vi skulle söka pga jag hade förhöjda levervärden och haft ont. Men allt såg bra ut med bebis. Var på sjukhuset i måndags igen för kontroll oh tyvärr jade levervärdet gått upp igen så blev inlagd i måndags och fick först komma hem igår efter MASSA blodprover och ultraljud på mig. Så efter allt så är det troligtvis så att jag drabbats av graviditetsklåda,hepatos eller icp eller vad man vill kalla det. Så mina levervärden är påverkade och även gallsyrorna är förhöjda men ingen fara för bebis än. Blir ny koll på sjukhuset på onsdag.

Men jag håller på att bli tokig!! :?( Det kliar något sådan fruktansvärt och ytligare en sak. Som det inte räckte med hypermesisen som gör mig illamående ännu och jag behöver medicin för,min extrema foglossning som också bara blir värre och så nu klådan med. Alltså mitt psyke orkar verkligen inte mer :?(

Var hos bm idag och blodtrycket och bebis mår bta. Och bebis har fixerat sig och sjunkit ner ganska långt då bm fick leta/känna efter ordentligt ochh långt ner för att känna så. Så se är ju positivt.

Gick in i v 36 idag så nu hoppas jag verkligen de är MAX 2-3 veckor kvar. Har ju tid för bedömning av igångsättning om lite mindre än 2 veckor sen. Hoppas verkligen att kroppen då är redo och mogen och att de vill hjälpa mig och sätta igång för orkar inte mer verkligen

Hur mår ni andra?

Jag hade nåt slags hepatos med sonen och minns att det var vedervärdigt! Jag åt mängder av Tavegyl, tog kalla duschar varje kväll och smörjde hela kroppen med den fetaste krämen på marknaden (typ). Nu har det börjat klia igen, främst på kvällar och morgnar, och jag ska in och lämna gallsyreprov i morgon. Jag tror att det kliar pga att jag är så svullen men min bm tyckte att det var lika bra att utesluta höga levervärden.

I övrigt mår jag rätt okej ändå. Väger asmycket, vilket känns, och är väldigt svullen. Ständigt trött, sover obekvämt och svettas en massa. Men jag börjar ändå se ett slut på det här, nu är det bara tre veckor till bf :)
  • Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-06-15 07:08:27 följande:

Jag hade med min son också men mycket senare man upptäckte det. Ca 1-2 veckor innan han föddes och åt då redan lergigan för illamåendet. Denna gången kom de tidigare och kliar mer för varje dag och stund och börderna är högre. Sen att jag hade ont med Ne det är hemskt. Räckte gott som de var med allt annar jag hR :?(

Åh men bra att de ändå tar prover och kollar upp det så du vet hu de ligger till. Ständigt trött här också. Känns som man aldrig sover. Upp och kissa 1-2 gånger på natten,kan inte somna om för så svårt och vända sig trots glidlakan och så kliandet på de och värmen. Ne nu är de tufft. Jag ser ju inget riktigt slut än,tyvärr...

Jag har fått riktiga problem med sömnen också. Plötsligt så kunde jag inte längre ligga på vänster sida för då får jag nåt slags kramp i höjd med revbenen. Rygg är inte heller optimalt längre, så det är bara höger sida som gäller och jag tycker att det blir så obekvämt att bara ligga på ena sidan hela natten -.-

Jag försöker iaf sova middag när jag har lämnat sonen på förskolan. Dagarna blir lätt frukost, lämna på förskolan, sova, lunch, fundera på att sova lite till, hämta på förskolan, längta till läggdags. Typ så iaf :P
  • Iowhannah
    Perpen skrev 2018-06-15 18:07:07 följande:

Ja det med synstyrkan visste jag om. Men hade inte alls koll på att prickarna kunde ha med det att göra. Man lär sig nåt nytt varje dag. :) Jag brukade oftast få dem i samband med att jag reste mig upp eller vände mig om. Och sen när jag även fick huvudvärk i samma veva trodde jag det berodde på blodtrycket.

Ja, jag får de prickarna i samband med att hela kroppen känns jättetung och trött. Trodde också att det var blodtrycket men varje mätning har varit bra.
Svar på tråden Bf juli 2018