Inlägg från: Twoblirthree |Visa alla inlägg
  • Twoblirthree

Bf juli 2018

Fins Mamma skrev 2018-07-17 00:02:03 följande:

42+0

Men två.minutrr efter detta inlägg skrevs så gick vattnet. Så nu är vi i sjukbil på väg till förlossningen. Värkarna känns inte alls dock så vi får se vad och hur länge detta tar.

Va roligt, lycka till! Vi ska oxå bege oss in till förlossningen nu.
  • Twoblirthree

Födde våran tredje flicka kl 11.00 idag efter 14,5 timme efter vattenavgång, kraftiga men knappt onda värkar ganska länge så de trodde knappt att det riktigt va igång. När de väl kollade kl 10 va jag öppen 7 cm o sedan gick det ju rätt fort. 3820 och 49 lång, har ammat och bajsat. :) Är på BB o troligtvis hemgång imorgon. Jag har inte sovit på länge nu så gäller o passa på när bebis gör. Lycka till alla ni andra och hoppas att det drar igång för er som gått över!! Inte kul o bara vänta..

• Twoblirthree

Lycka till alla, så spännande!! Här har vi varit hemma sedan igår eftermiddag och lilltjejjen är mysig och ganska lugn om man jämför med hur de andra barnen var.

Idag har brösten blivit gigantiska och utdrivningsreflexen har kommit igång. Väldigt ont i ena bröstvårtan, tränar på att vänta ut tills hon gapar stort innan hon tar tag.

Lider fortfarande av att det är så varmt. Fötterna är mer svullna nu än de va innan förlossningen. (Som några andra skrev om tidigare oxå).

Men det jobbigaste är nog sömnen ändå. Hon är som sina systrar att hon vill ligga på mej o sova och gärna tutta på brösten för o somna. Testade med napp nu inatt men den klöktes hon jättemycket av...På tre dygn så har jag nog sammanlagt sovit 4-5 timmar och oftast bara en halvtimme i taget. Hon vaknar till efter ca en halvtimme när man har lagt bort henne o så måste hon sövas igen (tutta på brösten o snusa på mej). Kan inte sova med henne på mej tyvärr. Tips?

? BF 10/7 ? föddes 17/7 ? tredje barnet ?
  • Twoblirthree
    Iowhannah skrev 2018-07-19 22:35:52 följande:

17:29 kom vår dotter ut i raketfart! Hon är 53 cm lång och vägde in på 4325 gram. Vi gör inte direkt några små bebisar.

Förlossningen gick superbra! Jag gjorde ett kanonjobb och kände hela tiden att jag var så jävla bra :D Från att de tog hål på hinnorna, till att hon var ute, tog det sex timmar. Vi mår alla oförskämt bra, även om eftervärkarna inte är att leka med, i morgon åker vi hem och träffar storebror :)

Jag fick verkligen den revanschförlossning som jag ville ha, allt gick så himla rätt och personalen var väldigt lyhörd och lät mig bestämma det mesta. Jag är jättenöjd med min upplevelse!

Stort grattis!! Jag fattade inte heller att det kommer komma ut en bebis under förlossningen...tror jag började fatta det igår faktiskt (när babybluesen satte in) att vi har en ny liten sessa.

Här lunkar det på med amning och försök till sömn om vartannat samt sambon försöker sköta allt annat vardagsgörande o de andra barnen. Fick lite bättre sömn inatt när hon fick ligga nära vid min sida med ett av mina finger i munnen. Då lyckades hon sova nån timme i sträck iaf.

Så skönt att man börjar känna sig som sig själv i kroppen igen. Dock har man ju inga vettiga kläder att komma i nu när man ammar oxå...o skorna är för små med. Men men det ska ju försvinna det med...
  • Twoblirthree

Födda: 

28/6 malikan 

29/6 Horisonten 

1/7 Utvandraren2 

1/7 tiiitti 

1/7 Sofiaaa94 

2/7 Anastacia80 

5/7 Moorii 

7/7 Mamma till S 

10/7 mamadada 

17/7 twoblirthree

19/7 Iowhannah

Beräknad Förlossning: 

3 - Hermioney 

5 - Trolliboll 

6 - 13mila 

9 - tellismom 

11 - ritualz 

14 - Åttionio89 

16 - kattnos 

18 - Meeda1 

19 - Fins mamma 

23 - ostbågen 

24 - BlueOrchid 

27 - Sopp, Sissij79, Längtar17 

31 - Perpen

• Twoblirthree
    Sopp skrev 2018-07-21 23:20:46 följande:

Hallå ni som fött, kände ni på er att det va dags på något sätt?

Jag hade en enorm energi precis innan (2-3 tim) innan vattnet gick. Har bara kunnat gå med hunden några meter det sista men då gick jag i ca en och halv timme och tyckte inte alls det va jobbigt. När jag kom hem tog jag en dusch och lagom när jag tog på mig trosorna så så det plask. Inga andra känningar...:)
  • Twoblirthree
    Iowhannah skrev 2018-07-22 09:42:39 följande:

Ni som har fött: hur går det med kisseriet för er? Jag har ganska duktiga problem med knipet och om jag inte går på toa så fort jag känner mig litelite kissnödig så kissar jag på mig :/ Kan inte minnas att det var så här förra gången och det gör mig lite orolig. Tur ändå att förlossningsbindorna är tjocka och suger åt sig det mesta i sin väg!

I övrigt så har jag en del eftervärkar och känner av stygnen en hel del. Öm, är nog ordet som passar bäst här. Jag har nu iaf bajsat för första gången, det gick över förväntan! Förra gången fick jag laxerande på bb men då hade jag också haft både förstoppning och hemorrojder under graviditeten.

Låter som att du får kolla upp det om det inte blir bättre. Kan väl ta några dagar innan det blir som vanligt igen. Jag har dock inte de problemen.
  • Twoblirthree
    Iowhannah skrev 2018-07-22 13:28:35 följande:

Vi sitter på bb nu, för återbesök, om vi får träffa en barnmorska så ska jag ta upp det.

De fick sy lite i nån muskel och jag tänker att det kanske är den som är påverkad och gör att jag har svårt att knipa.

Hur gick det?
  • Twoblirthree

Ville bara uppmuntra er som är så trötta på graviditeten lite... Jag var hur trött och sliten som helst innan jag födde, foglossning och orkade inget mer än o gnälla. Kände att jag aldrig kommer få min bebis (gick över 7 dar).

Så här i efterhand så önskar jag att jag kunde sagt till mig själv, när jag bara väntade på att det skulle starta, att jag har en så himla häftig resa precis framför mej...när som helst händer det. Nu känns det istället lite sorgligt att det är över (kanske låter knäppt) men att få va med om att föda barn är ju så häftigt tycker jag o att få träffa sin underbara bebis för första gången. Nu är ju detta mitt tredje barn och förlossningen gick super bra så kanske därför jag känner så med. Vi ska (troligtvis) inte skaffa fler barn heller så det känns lite sorgligt.

Idag är min flicka redan 1 vecka gammal. Livet rullar på med amning, blöjbyten och lite sämre sovnätter. Hon är så go och mysig min fina tjej o är så glad att hon är här. Känner igen min kropp och mitt psyke igen (på gott och på ont tyvärr).

I vilket fall som helst...att va gravid är ju skittungt det håller jag med om men det är bara i 9 månader sedan är man "bara" sig själv igen el hur man ska säga. Försök njut även om det är svårt (framförallt i värmen) men ni vet att snart så går vattnet el så tar sammandragningarna i lite extra och ni är igång. När som helst händer det...lycka till med era förlossningar!! :)

• Twoblirthree
    Iowhannah skrev 2018-07-24 21:37:18 följande:

Jag kan också känna så ang förlossningen. Vi ska inte ha fler barn men nu när min förlossning blev en så superbra upplevelse så känner jag att jag vill göra det igen. Men bara förlossningen då, inte graviditeten eller bebistiden.

Jag har insett att jag inte är gjord för att ha en bebis. Jag tycker inte att det är kul nånstans och jag måste få sova på nätterna för att fungera på dagarna. Visst, hon är ju såklart söt och gosig men jag hänger hellre med min 2,5-åring än med en nyfödd bebis. Nu har dessutom mjölken runnit till och jag är ultrahormonell och gråter av det mesta :/

Mina två äldre barn har inte varit lätta när de va nyfödda. De va friska o hade inte kolik el nått sånt (jo den ena va lite mjölkproteinkänslig) men de var så aktiva och bestämda (läs extremt tuttiga) redan från födseln så jag höll på att gå under. Va tvungen o sova med dem på mig hela nätterna o massa annat jobbigt. Och då har jag oxå känbt att jag inte är gjord för att ha bebis, bara varit jobbigt typ.

Denna tjejen däremot är ju rena semestern i jämförelse. Hon ammar "lagom" och sover emellan. När hon sover så ligger hon helt själv på sambons sänghalva (sambon har flyttat in i annat rum med 2 åringen). Hon är lite mer aktiv i 2 tim framåt kvällen bara. Igår natt sov hon 4,5 tim i sträck o sedan amnade hon o somnade om. O eftersom hon är så smidig så är hon väldigt behaglig o va med oxå. Jag o sambon är helt förvånade av att ha en sån lugn bebis...Nu har jag skrytit färdigt :).

Hormonell är jag med kan jag säga. Gråter och känner mej nedstämd o sedan full med energi o tacksam om vartannat.
  • Twoblirthree
    Perpen skrev 2018-07-24 22:20:27 följande:

Ja det var bra pepp (Y) :) 

Jag känner mig nog lite oförberedd fortfarande också. Jag har iofs en hel vecka kvar till BF, men man hoppas ju lite ändå att det ska starta.

Men sen ibland när sammandragningarna känns lite extra, eller när det ilar till extra illa långt ner, eller när jag känner mig krasslig/dålig/illamående (så startade förra förelossningen, krasslig/låg i nån timme och sen vattenavgång) så blir jag nervös och tänker herregud inte nu, jag är inte redo! Haha. Är så himla knasigt. 

Haha jag kände mej oförberedd fram till typ 1-2 dagar efter förlossningen. Fattade inte riktigt att det va igång och fattade inte att hon hade kommit när hon väl hade gjort det. Skumt men tror det berodde på att förlossningen gick så bra och smidigt och att bebisen va så lugn o sov hela första dygnet typ...Så känner igen den känslan...hehe
  • Twoblirthree
    Åttionio89 skrev 2018-07-25 03:25:06 följande:

Igår kom vår efterlängtade dotter! På Bf+10. Hade haft förvärkar och väldigt mycket sammandragningar sen lördagen. Detta ändrades på måndagen och gick över i kraftig mensvärk som kom i omgångar (värkar) vilket jag inte fattade haha. Sen kl 01 gick vattnet, det va ljusgrönt så vi skulle komma in med en gång tyckte dom. (Hon hade bajsat i fostervattnet) Var dock ingen fara och det va fullt på förlossningen så vi fick vanka runt i dagrummet från 03-06:30 då vi äntligen fick ett rum! Blev undersökt av BM 7:30, var då öppen 3-4 cm men en timme senare började jag känna lrystvärkar och ut for hon 9.15! Hann inte få nån bedövning alls men det gick ju bra ändå! Lustgasen funkade inte alls för mig denna gång. Nu är vi hemma och gosar! Lycka till all ni som är kvar!

Grattis!! Härligt!!
  • Twoblirthree
    Sopp skrev 2018-08-03 20:44:09 följande:

Grattis till bebisarna! Tredje dagen hemma går mot sitt slut här. Känner mig så himla ledsen! Försöker hålla känslorna i schack och påminna mig själv om att det kommer lätta men fy bubblan vad jag ogillar den här första bebistiden. Förmiddagarna går bra, men ju närmare kvällen man kommer desto mer ångest får jag. Dessutom så smittar ju ångesten av sig så ALLT som känns lite jobbigt i vanliga fall känns 1000 gånger jobbigare med alla hormoner och sömnbrist. Någon som kommer ihåg när man kan lämna hemmet igen utan att behöva amma dygnet runt och sova mer än 2 timmar???

Tyvärr kommer jag inte ihåg (Är tredje barnet nu) men har för mig att det går ganska snabbt ändå. Som det känns nu så går det väldigt fort, min lilla är redan 2,5 vecka o tiden bara swishar förbi. Men där du är nu (3:dje dagen) är ju skitjobbig. Ta en dag i taget o vila så mycket du kan på dagarna o vips så är bebis redan 6 månader ska du se...(så försöker jag tänka själv, men är egentligen skittrött o mår rätt kasst emellanåt med).
  • Twoblirthree
    Sopp skrev 2018-08-04 19:48:11 följande:

Lyckas ni lägga ner era barn när de sover? Hur går det till isf

Ja det går oftast bra. På dagarna sover hon alltid på samma ställe (i sin barnvagnslift). Måste söva henne i famnen först el amma o sedan läggs hon ner antingen på rygg el lite på sidan i liften. De andra två barnen va mycket svårare med det, skulle helst sova på ens bringa o lyssna på hjärtat. :)
  • Twoblirthree
    Moorii skrev 2018-08-05 11:26:18 följande:

En gång är ingen gång brukar man väl säga :P Nä, någon gång ska det väl bli lättare för oss båda. Hoppas jag.

Usch, vad jobbigt :/ vi tjafsar också då och då här hemma. Tycker inte du ska skämmas över det, man tappar humöret ibland, speciellt okonstigt (nej, det är nog inget ord) när du precis fött barn och lider av sömnbrist. Grannarna förstår nog och hemma kommer det snart vara glömt. För någon dag sen behövde mannen åka iväg efter middagen, så var ensam med sonen 2 år och bebisen. Hon skrek, han gnällde och jag blev såklart akut toanödig. Fick muta sonen med en glass och gå på toaletten med skrikande bebisen i famnen.. Tur att ingen var här för att se det spektaklet xD Undrar hur detta kommer gå sen när mannen börjar jobba och jag blir själv med två små, hjälp!

Min börjar jobba imorgon o jag är skapligt nervös. Har en 2 åring oxå samt en 8 åring som jag hoppas ska hjälpa mej en massa. :)
  • Twoblirthree
    Sopp skrev 2018-08-05 11:09:08 följande:

Haha ja jag lyckades lägga ner min bebbe när gan sov och gick på promenad, sen sov han vidare på altanen, jag gick runt och pysslade i trädgården. Tänkte att nu har jag äntligen fått en lätt bebis. Ha.. haha ... har aldrig hänt efter det. Dessutom är han extreeeemt lös i magen, bajsar typ gult vatten. Har börjar ge ersättning som tillägg nu för han äter konstant men blir aldrig nöjd, kanske för att allt rinner rakt igenom

Igårkväll fick jag årets psykbryt. Min man skulle ta lillen så ja kunde kissa och så ska han typ alltid gå efter mig med bebisen skrikandes och då får jag panik och så spillde jag vatten över en skarvsladd varpå min man sa klantskalle. Här följer en enormt oproportionerlig reaktion där jag skriker elaka saker och att han kan ta barnen o sticka härifrån och kastar kuddar (med altandörren öppen) och nu kan jag aldrig visa mig ute på gatan igen. Kan känna att jag bara vill försvinna och att de andra skulle ha det bättre om de inte bodde med mig. Det är svårt med alla hormoner och sömnbrist för även om jag vet att jag reagerar väldigt dåligt psykiskt på båda två så kan jag ju ändå inte ta tillbaka dom saker jag säger och gör, det har ju hänt oavsett förklaring

Psykbryt har jag oxå haft x antal gånger. ;) jag tänker snarare att sambon får anpassa sig o sköta det jag inte orkar el kan, dessutom kräver jag att han ska sköta det någorlunda bra då han inte har sömnbrist el ammar bebis typ jämt. Men blir knäpp på honom ändå ibland då han är väldigt lättstressad o har svårt att hantera att göra flera saker samtidigt etc...

Tycker vi har rätt att vara lite upp o ner. Vi ska va stolta för vad vi gör och har gjort (fött barn). Hoppas du mår bättre snart!!
Svar på tråden Bf juli 2018