• Aniiee

Det heter inte.....

...Orelevant. Det heter IRrelevant.

Så, nu vet ni. Inte för att någon bryr sig, utom jag, kanske....

Fler exempel på liknande?

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Svar på tråden Det heter inte.....
  • Lord Hans
    Grande Rock skrev 2017-11-17 18:33:21 följande:
    Just så, har den gänga är det en skruv.
    Du har fel.

bult,
    substantiv ~en ~ar bult·en
    ?mindre, stångformigt metall­stycke för stabil samman­fogning vanligen av konstruktioner i järn el. trä; vanligen med sex­kantigt huvud och gängor

svenska.se/tre/&pz=1
  • Aniiee
    kottelin skrev 2017-11-17 19:21:05 följande:

Jag stör mig på uttrycket "yadayada".

Utöver det, jag har en bekant som både säger och skriver "imed". Det betyder i och med. Förvånad

Fördomar säkert, men det låter norrbottninskt.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Afterlife
    Lord Hans skrev 2017-11-17 19:29:17 följande:

Du har fel.

bult, substantiv ~en ~ar bult·en

?mindre, stångformigt metall­stycke för stabil samman­fogning vanligen av konstruktioner i järn el. trä; vanligen med sex­kantigt huvud och gängor

svenska.se/tre/&pz=1

Ja, benämningen "bult" i betydelsen utan gängor verkar vara en gammal form. (benämndes som sagt "gammal" redan på 60-talet). Undrar om den användningen kan finnas kvar dialektalt.
  • Virriga Vera
    kottelin skrev 2017-11-17 19:21:05 följande:

Jag stör mig på uttrycket "yadayada".

Utöver det, jag har en bekant som både säger och skriver "imed". Det betyder i och med. Förvånad

Det använder jag ofta, tycker att det är ett så perfekt uttryck för struntprat.
  • kottelin
    Aniiee skrev 2017-11-17 19:31:28 följande:
    Fördomar säkert, men det låter norrbottninskt.....
    Fördomar?
    Ja, typ så...
  • kottelin
    Virriga Vera skrev 2017-11-17 19:56:30 följande:
    Det använder jag ofta, tycker att det är ett så perfekt uttryck för struntprat.
    Usch... jag tycker det är gräsligt!
    Ja, typ så...
  • Åsa
    8airam8 skrev 2017-11-17 18:44:21 följande:

Oxtokig

Kasperina skrev 2017-11-17 19:00:05 följande:
    Nån som hört fel på skogstokig?
    Jag har sett den förklaringsmodellen hos någon språkskribent. Fast skogstokig är tydligen inte skriftligt belagt förrän i slutet av 1997. Oxtokig förekommer i dialektlexikon på 1860-talet.  Henrik Rosenkvist (då docent i svenska, nu professor i detsamma) tror i radioprogrammet Språket tvärtom att det är en felhörning av "oxtokig" som gett upphov till "skogstokig".
    sverigesradio.se/sida/avsnitt/92104
Svar på tråden Det heter inte.....