• Ellifant

IVF våren 2018

Hej!

Jag påbörja min första ivf nu i november men vi var tvungna att avbryta pga för få blåsor!

Nu blir det en vilomånad och förhoppningsvis startar vi i januari 2018. Jag tycker att det är så jobbigt att läsa om alla som är i gång!

Så nu startar jag en ny grupp för oss som ska starta ivf i början av nästa år. Även för er som har gjort fler ivf försök men inte lyckats och hoppas på att 2018 är ert år!

Vi kan ju hjälpas åt att få tiden att gå! :)

• Svar på tråden IVF våren 2018
  • Sosarora
    Lamwa skrev 2018-01-06 15:22:50 följande:

Vi går i Stockholm. Ni?

Sahlgrenska i Göteborg :)
  • Azerp

Hej! Har följt tråden av och till och nu vill jag gärna hoppa in och följas åt!

Vi gjorde våran första IVF i november, korta protokollet. Fick ut 15 ägg på äggplocket, 5 av dom var mogna och endast 1 blev befruktat. Skulle få sätta in detta på dag 3 men kliniken ringde samma morgon och berättade att det inte delat sig som det skulle så det blev ingen återföring.

Detta var såklart ett jättetugnt besked och något som jag deppat mycket över på senaste tiden.

Den gången räknades inte som ett försök iaf som tur är, och efter julstängt osv så är det nu äntligen Januari och en ny omgång som väntar. Håller verkligen tummarna nu för oss alla att 2018 är vårat år!

Väntar nu på mensen som ska börja 15/1, ska ringa kliniken imorgon och höra hur dom kommer lägga upp denna omgång med sprutor osv.

• 8992
    Azerp skrev 2018-01-07 14:11:30 följande:

Hej! Har följt tråden av och till och nu vill jag gärna hoppa in och följas åt!

Vi gjorde våran första IVF i november, korta protokollet. Fick ut 15 ägg på äggplocket, 5 av dom var mogna och endast 1 blev befruktat. Skulle få sätta in detta på dag 3 men kliniken ringde samma morgon och berättade att det inte delat sig som det skulle så det blev ingen återföring.

Detta var såklart ett jättetugnt besked och något som jag deppat mycket över på senaste tiden.

Den gången räknades inte som ett försök iaf som tur är, och efter julstängt osv så är det nu äntligen Januari och en ny omgång som väntar. Håller verkligen tummarna nu för oss alla att 2018 är vårat år!

Väntar nu på mensen som ska börja 15/1, ska ringa kliniken imorgon och höra hur dom kommer lägga upp denna omgång med sprutor osv.

Välkommen :)

Tråkigt att det blev som det blev, men tur i oturen att det inte räknades som ett försök! Vilken klinik går ni till?
  • Azerp
    8992 skrev 2018-01-07 14:14:53 följande:

Välkommen :)

Tråkigt att det blev som det blev, men tur i oturen att det inte räknades som ett försök! Vilken klinik går ni till?

Tack! Ja man får se det så, även fast det såklart var ett tungt försök för oss. Vi går i Falun, själv?
  • 8992
    Azerp skrev 2018-01-07 14:17:11 följande:

Tack! Ja man får se det så, även fast det såklart var ett tungt försök för oss. Vi går i Falun, själv?

Linköping :) har första besöket 1/2 och hoppas på att få sätta igång veckan efter det. Har försökt läsa runt lite om korta protokollet, verkar som det är vanligast att man börjar med sprutorna andra mensdagen, va det så för dig?
  • Azerp
    8992 skrev 2018-01-07 14:34:53 följande:

Linköping :) har första besöket 1/2 och hoppas på att få sätta igång veckan efter det. Har försökt läsa runt lite om korta protokollet, verkar som det är vanligast att man börjar med sprutorna andra mensdagen, va det så för dig?

Ja jag började med sprutorna på andra mensdagen, tror att det är standard :)
  • Tiinuli

Hej.

Mår och har mått så fruktansvärd dåligt nästan hela förra året känns det som pga MA och misslyckade ivf och har nu i längre period haft jätte svårt att hitta glädjen i nånting eller tänka positivt även om vill och försöker anstränga mig :( detta påverkar ju även förhållandet nu.

Frågan är vad kan man göra? Kan man börja tex. äta antidepressiva under pågående ivf eller måste man lägga alllting på hyllan tills mår bättre? Grejen är också att har ont om tid eftersom är äldre och får panik bara av tanken att måste pausa.

Vad gör man? Känner skam också pga att mår så dåligt och kan inte rycka upp mig själv :(

• LilV
    Tiinuli skrev 2018-01-07 16:06:08 följande:

Hej.

Mår och har mått så fruktansvärd dåligt nästan hela förra året känns det som pga MA och misslyckade ivf och har nu i längre period haft jätte svårt att hitta glädjen i nånting eller tänka positivt även om vill och försöker anstränga mig :( detta påverkar ju även förhållandet nu.

Frågan är vad kan man göra? Kan man börja tex. äta antidepressiva under pågående ivf eller måste man lägga alllting på hyllan tills mår bättre? Grejen är också att har ont om tid eftersom är äldre och får panik bara av tanken att måste pausa.

Vad gör man? Känner skam också pga att mår så dåligt och kan inte rycka upp mig själv :(

Nummer ett - känn absolut ingen skam över att du mår dåligt! Att gå igenom IVF kan vara oerhört påfrestande och all väntan och IVF som inte lyckas är jävligt tungt. Att du sen även gått igenom MA, det är inte konstigt att du mår dåligt.

Sen tycker jag att du direkt ska vända dig till din vårdcentral och till din IVF-klinik, det finns ju absolut samtalsstöd och kanske även antidepressiva du kan ta under behandling.

Har pratat massor med min sambo och pratar nu extra mkt igen inför nästa försök om hur både hormonerna jag tar och själva processen kan påverka och tära på mig. Han kan ju inte helt och hållet förstå vad jag går igenom och kan ha lite svårt att hantera om mitt humör svänger för mkt. Men genom att prata, prata, prata funkar det nu mkt bättre :) Vi pratar bl.a. mkt om hur den här processen påverkar vårt förhållande, vi har lagt till extra dejt-kvällar, gjort lista med mysiga filmer att se när det känns jobbigt, osv.. En sak som hjälper mig är också att han alltid är med på precis alla delar i processen och om jag behöver vara hemma en dag från jobbet supportar han det helt och hållet eller så stannar han hemma med mig. Kan förstå ?ålderspaniken?, vi är 35 och 34 år gamla och känns som att det här året bara ?försvann?.

Hoppas att du kan få känna lite hopp och positivitet snart igen och att 2018 blir ett riktigt bra år!
  • Akira Öken
    Tiinuli skrev 2018-01-07 16:06:08 följande:

Hej.

Jag tycker att LilV har skrivit ett jättefint svar ovan och instämmer helt i det.

Det vi går igenom är för många oerhört påfrestande och det är svårt att förstå för någon som inte är eller har varit där själv. Partnern är nära och ofta högst delaktig. Skillnaden är att allt ska ske med och i ens egen kropp. Ditt mående är en helt normal reaktion på de påfrestningar som du och din kropp utsätts för.

Jag tycket att ni ska se till att få samtalsstöd så fort som möjligt för er båda. Jag tänker även att man på något vis behöver hitta något som gör att resan blir värd målet.
  • Anonym (Våren)

Tredje ivf, korta protokollet gonal f, hoppas på ägguttag vecka 3. Vi får kämpa på tillsammans, har lätt för att fastna i saker under behandlingarna för att slippa tänka eller känna efter. Känner ni igen er? Kram

Svar på tråden IVF våren 2018