• Missmli

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej ! Jag slutade med mina mini piller (ceracette) den 13 april och har aktivt försökt vli gravid sen dess . Jag fick min första ägglossning den 27 april (positivt ägglossningstest) och min första mens efter pillerstopp den 8 maj. Sen är jag osäker på om jag haft någon mer ägglossning då alla test Visat negativt och jag inte känt av någon ägglossning :( fick min andra mens idag 7 juni. Att bli gravid känns så långt bort just nu, de känns som de aldrig kommer . Har två barn sen tidigare och har en förlossningskada efter sista barnet. Går massa tankar i huvudet om jag kanske inte kan bli gravid efter skadan eller om de kommer ta super lång tid efter mini pillren. Tänkte kanske att de är fler som försöker bli gravida så kan vi följas åt och stötta varandra ! Jag hoppas så att jag kommer ha en normal ägglossning nästa månad och ha tur att bli gravid med mitt 3 och såna fall sista barn .

• Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp
  • oshark
    AnnaOctavia skrev 2018-09-20 14:19:03 följande:

Tack för svar!

Alltså CD (cycle day/cykeldag) är från en mens till den andra då? Räknar man så?

Jag använder FLO och tänkte börja tempa med min NC temp samt börja använda ägglossningstester.

Om jag har förstått det rätt så ska man ha lite förhöjd temp vid ÄL?

Alltså, mensen är på g, känner mig så låg och har en massa sjukdomskänslor, hej PMS haha

Exakt - en cykel är från senaste mensens första dag (CD1) till sista dagen innan nya mensen.

Du har förhöjd temp efter ÄL. Så säg att du får ÄL CD 17 sp ska du ha en förhöjd temp från CD 18/19 till mens. För vissa dippar tempen runt CD4/5 för att man får en ökning av östrogen men den brukar i allmänhet ligga över din medellinje (baslinje, CL elller cover line) tills mensen kommer. För vissa dippar temperaturen redan några dagar innan, för andra samma dag och för vissa dagen efter mensen kommer.

För att NC ska sätta ut ÄL krävs att du har en tempökning på minst ca 0.3 grader tre dagar i rad. Då sätts ÄL ut sista dagen med låg temp eftersom tempen ökar efter att ägget har släppt.

ÄL-tester kan alltså genom en stegring i LH-hormon säga att ÄL är på gång och bör ske inom 1-2 dagar efter positivt test, men temphöjningen är det enda sättet (förutom ett besök hos BM) som bekräftar att ägget faktiskt släppt. Ibland (ca 2 ggr per år) har man sk ägglossningslösa cykler då man kan få mens fast man inte haft ägglossning.
  • oshark
    ikkam skrev 2018-09-20 15:14:38 följande:

Slutade med mina vinelle i slutet av juli.. så andra försöket nu och jag kände mig jättekonstig igår kväll så jag testade.. och det var svagt men jag plussade!! 

Tänkte att nej det kan inte stämma, så testade imorse och nu på EM och alla 3 är svaga men det är 2 streck på dom T_T har beställt hem CB så ska testa i helgen med dom.. iiih är så  glad just nu!

Oooh, håller tummarna! Håll oss uppdaterade
  • ikkam
    oshark skrev 2018-09-20 18:37:13 följande:
    Oooh, håller tummarna! Håll oss uppdaterade
    ABsolut! :D
  • Arpe86
    ikkam skrev 2018-09-20 15:14:38 följande:

Slutade med mina vinelle i slutet av juli.. så andra försöket nu och jag kände mig jättekonstig igår kväll så jag testade.. och det var svagt men jag plussade!! 

Tänkte att nej det kan inte stämma, så testade imorse och nu på EM och alla 3 är svaga men det är 2 streck på dom T_T har beställt hem CB så ska testa i helgen med dom.. iiih är så  glad just nu!

Grattis!!
  • AnnaOctavia
    oshark skrev 2018-09-20 18:35:37 följande:

Exakt - en cykel är från senaste mensens första dag (CD1) till sista dagen innan nya mensen.

Du har förhöjd temp efter ÄL. Så säg att du får ÄL CD 17 sp ska du ha en förhöjd temp från CD 18/19 till mens. För vissa dippar tempen runt CD4/5 för att man får en ökning av östrogen men den brukar i allmänhet ligga över din medellinje (baslinje, CL elller cover line) tills mensen kommer. För vissa dippar temperaturen redan några dagar innan, för andra samma dag och för vissa dagen efter mensen kommer.

För att NC ska sätta ut ÄL krävs att du har en tempökning på minst ca 0.3 grader tre dagar i rad. Då sätts ÄL ut sista dagen med låg temp eftersom tempen ökar efter att ägget har släppt.

ÄL-tester kan alltså genom en stegring i LH-hormon säga att ÄL är på gång och bör ske inom 1-2 dagar efter positivt test, men temphöjningen är det enda sättet (förutom ett besök hos BM) som bekräftar att ägget faktiskt släppt. Ibland (ca 2 ggr per år) har man sk ägglossningslösa cykler då man kan få mens fast man inte haft ägglossning.

Åh tusen tack för ditt utförliga svar! Kram
  • WanderChild

Vafan! Idag kom mensen!! Redan på äl+6????!!!!! Förra månaden kom den på äl+8! Har googlat o jag har klockrena symtom på progesteronbrist! (Spottings, sömnproblem, vätskesamling, känner mig nere, tidig mens *duh*) Hade inte såhär innan p-pillerna så verkar som hormonbalansen inte är helt tillbaka än, eller så är det åldern. Är 31 o läste att just prog nivåerna kan börja minska rätt tidigt :(. Ska ta o beställa hem munkpeppar o progesterall för att försöka stärka upp äl o förlänga lutealfasen till nästa försök. Detta är ju inget kul alls! Ägget har ju inte en chans! :(((

• Arpe86
    WanderChild skrev 2018-09-21 09:58:55 följande:

Vafan! Idag kom mensen!! Redan på äl+6????!!!!! Förra månaden kom den på äl+8! Har googlat o jag har klockrena symtom på progesteronbrist! (Spottings, sömnproblem, vätskesamling, känner mig nere, tidig mens *duh*) Hade inte såhär innan p-pillerna så verkar som hormonbalansen inte är helt tillbaka än, eller så är det åldern. Är 31 o läste att just prog nivåerna kan börja minska rätt tidigt :(. Ska ta o beställa hem munkpeppar o progesterall för att försöka stärka upp äl o förlänga lutealfasen till nästa försök. Detta är ju inget kul alls! Ägget har ju inte en chans! :(((

Är tyvärr inte så påläst - men fy vad tråkigt det låter!! Förstås medveten att prog nivåerna Kan börja minska tidigt (visste att det hade kunnat gälla mig med, är ändå 32 år). Håll oss uppdaterade!
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-09-21 09:58:55 följande:

Gud vad tråkigt!

Vad menar du när du säger vätskesamling?
  • oshark
    AnnaOctavia skrev 2018-09-21 09:29:31 följande:
    Åh tusen tack för ditt utförliga svar! Kram
    Inga problem! 
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-09-21 11:08:11 följande:

Gud vad tråkigt!

Vad menar du när du säger vätskesamling?

Känner att kroppen samlat på sig vätska, fingrarna har känts svullna o ringarna går knappt att få av, även magen o smalbenen har känts svullna. :(
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp