• Missmli

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej ! Jag slutade med mina mini piller (ceracette) den 13 april och har aktivt försökt vli gravid sen dess . Jag fick min första ägglossning den 27 april (positivt ägglossningstest) och min första mens efter pillerstopp den 8 maj. Sen är jag osäker på om jag haft någon mer ägglossning då alla test Visat negativt och jag inte känt av någon ägglossning :( fick min andra mens idag 7 juni. Att bli gravid känns så långt bort just nu, de känns som de aldrig kommer . Har två barn sen tidigare och har en förlossningskada efter sista barnet. Går massa tankar i huvudet om jag kanske inte kan bli gravid efter skadan eller om de kommer ta super lång tid efter mini pillren. Tänkte kanske att de är fler som försöker bli gravida så kan vi följas åt och stötta varandra ! Jag hoppas så att jag kommer ha en normal ägglossning nästa månad och ha tur att bli gravid med mitt 3 och såna fall sista barn .

• Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp
  • MizzMariah
    oshark skrev 2018-09-28 16:26:13 följande:

Ni som har haft mer än tre cykler efter ert pillerstopp, hur har de "betett sig"?

Min första cykel (om man räknar sista dagen med piller som CD1 vilket NC gjorde) hade jag ÄL på CD27. Cykeln blev sedan 33 dagar, vilket innebar en lutealfas på bara 7 dagar. 

Är nu inne i min andra cykel och är i princip säker på att jag hade ÄL i onsdags, alltså CD20 (positivt ÄL-test tisdag, ÄL-känningar, livmoderhalspositionen och tempökning till CL igår ioch 0.22 grader över CL idag). Hoppas på att min cykel ska ligga kvar på 30+ dagar så att jag inte får en lutealfas på under 10 dagar.

Innan jag började med p-piller när jag var tonåring hade jag väldigt oregelbunden mens och väldigt långa cykler. Efter ca 5-6 år hade jag ett uppehåll där jag hade ganska regelbundna cykler men fortfarande långa, ca 5-6 veckor. 

Det jag funderar på är om kroppen håller på och "regulerar" sig, dvs om jag nästa cykel kanske kommer få ÄL ännu tidigare och om min lutealfas kommer bli bättre (dvs längre än 7 dagar). Jag funderar nämligen lite på om man ska beställa hem rosenrot och/eller munkpeppar så att man har det hemma när mensen drar igång igen, ifall att min lutealfas håller sig kort..

Vad har ni andra för erfarenheter? 

Hej! Jag slutade med cerazette i april och fick första ägglossning och mens i maj så är på 5 e försöket nu. Har haft en cykel på mellan 28 och 33 dagar. Så vad det verkar som så återställde kroppen sig fort. Jag har ju ändå ätit piller utan uppehåll i 15 år.. inget plus ännu men igår kväll fick jag positivt på ägglossningstestet och det är rejält med molvärk så förhoppningsvis ägglossning på g idag. Det enda konstiga jag märkt sen stoppet är att jag har så lite mens. Blöder bara i två dagar och det tycker jag är konstigt.. någon med erfarenhet av det?
  • WanderChild
    MizzMariah skrev 2018-09-29 05:10:37 följande:

Hej! Jag slutade med cerazette i april och fick första ägglossning och mens i maj så är på 5 e försöket nu. Har haft en cykel på mellan 28 och 33 dagar. Så vad det verkar som så återställde kroppen sig fort. Jag har ju ändå ätit piller utan uppehåll i 15 år.. inget plus ännu men igår kväll fick jag positivt på ägglossningstestet och det är rejält med molvärk så förhoppningsvis ägglossning på g idag. Det enda konstiga jag märkt sen stoppet är att jag har så lite mens. Blöder bara i två dagar och det tycker jag är konstigt.. någon med erfarenhet av det?

Samma här! Haft normal mens 2 ggr sen pillerstopp och hade förr mens i 7 dagar, nu efter har det bara varit 3-4 dagar. Hur lång lutealfas har du? För egen del är jag rätt säker på att det är där problemet ligger. Min lutealfas har bara varit 6 resp 8 dagar lång med spottings i 1-2 dagar innan. Så slemhinnan har med andra ord inte hunnit bygga upp sig lika mkt som den gjort förr innan allt sköljs ut. Denna cykel kör jag bla munkpeppar och ska sen använda progesterall för att försöka förlänga lutealfasen. Inget ägg hinner ju heller fästa på så kort tid liksom...
  • Arpe86

Jag hann få mens 1 ggr efter pillerstoppet (dröjde ca 32 dagar). Hade inte någon blödning alls under de 4 år jag åt Cerazette och innan dess åt jag Yasmin i 8 år så tot 12 år med piller.

Efter pillerstoppet blödde jag lite i ca 3 dagar . Reagerade också på det. Hade ytterst lite mensvärk dag 1. Skönt!

När jag åt Yasmin blödde jag betydligt mer ca 2-3 dagar som avtog 2-3 dagar + värk minst 2 dagar.
  • oshark

WanderChild skrev 2018-09-29 07:34:23 följande:

Samma här! Haft normal mens 2 ggr sen pillerstopp och hade förr mens i 7 dagar, nu efter har det bara varit 3-4 dagar. Hur lång lutealfas har du? För egen del är jag rätt säker på att det är där problemet ligger. Min lutealfas har bara varit 6 resp 8 dagar lång med spottings i 1-2 dagar innan. Så slemhinnan har med andra ord inte hunnit bygga upp sig lika mkt som den gjort förr innan allt sköljs ut. Denna cykel kör jag bla munkpeppar och ska sen använda progesterall för att försöka förlänga lutealfasen. Inget ägg hinner ju heller fästa på så kort tid liksom...

Arpe86 skrev 2018-09-29 08:15:27 följande:

Jag hann få mens 1 ggr efter pillerstoppet (dröjde ca 32 dagar). Hade inte någon blödning alls under de 4 år jag åt Cerazette och innan dess åt jag Yasmin i 8 år så tot 12 år med piller.

Efter pillerstoppet blödde jag lite i ca 3 dagar . Reagerade också på det. Hade ytterst lite mensvärk dag 1. Skönt!

När jag åt Yasmin blödde jag betydligt mer ca 2-3 dagar som avtog 2-3 dagar + värk minst 2 dagar.

Har era lutealfaser hållit sig lika långa som första gången ni fick ÄL och mens efter pillerstippet då?
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-09-29 19:34:53 följande:

Har era lutealfaser hållit sig lika långa som första gången ni fick ÄL och mens efter pillerstippet då?

Haft äl 2 ggr sen pillerstopp bara o den första va lutealfasen 8 dagar, andra 6... Nästa äl är förväntad nästa vecka...
  • JenniB

Idag på BIM+1 gjorde jag även ett digitalt test och lyckan går verkligen inte att beskriva! Tänk att vi lyckades på 4:e försöket! <3

• Teresee

Hänger på här! Är på 2:a försöket efter pillerstopp. Hittills har ÄL och mens varit "normal" i cykeln. Hoppas på utebliven mens nu mot mitten av oktober efter att ha prickat ÄL. Men orolig för att det ska dröja för oss..

/Terese

• Arpe86
    JenniB skrev 2018-09-30 07:30:22 följande:

Idag på BIM+1 gjorde jag även ett digitalt test och lyckan går verkligen inte att beskriva! Tänk att vi lyckades på 4:e försöket! <3

Stort Grattis vad roligt!!!
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-09-30 00:11:56 följande:

Haft äl 2 ggr sen pillerstopp bara o den första va lutealfasen 8 dagar, andra 6... Nästa äl är förväntad nästa vecka...

Ok. Då håller vi tummarna att den dyker upp då
  • MizzMariah
    oshark skrev 2018-09-29 19:34:53 följande:

Ja min lutealfas verkar hålla sig på 15-16 dagar hittills i alla fall. Däremot va cykeln längre först för mig. Den va på 33 dagar. Men med rosenrot och apiforce blev den 28 dagar vilket känns bra :) hade ÄL fredag/lördag nu helgen som varit så bara att hålla tummarna nu..
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp