• Missmli

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej ! Jag slutade med mina mini piller (ceracette) den 13 april och har aktivt försökt vli gravid sen dess . Jag fick min första ägglossning den 27 april (positivt ägglossningstest) och min första mens efter pillerstopp den 8 maj. Sen är jag osäker på om jag haft någon mer ägglossning då alla test Visat negativt och jag inte känt av någon ägglossning :( fick min andra mens idag 7 juni. Att bli gravid känns så långt bort just nu, de känns som de aldrig kommer . Har två barn sen tidigare och har en förlossningskada efter sista barnet. Går massa tankar i huvudet om jag kanske inte kan bli gravid efter skadan eller om de kommer ta super lång tid efter mini pillren. Tänkte kanske att de är fler som försöker bli gravida så kan vi följas åt och stötta varandra ! Jag hoppas så att jag kommer ha en normal ägglossning nästa månad och ha tur att bli gravid med mitt 3 och såna fall sista barn .

• Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp
  • MizzMariah
    Heilena skrev 2018-08-25 02:47:48 följande:

Usch vad jobbigt! Har femte dagen i pillermensen nu och det har lugnat ner sig nu. Mensen är sparsam och det gör inte ont längre.. puh!!! Nu längtar jag nästan till nästa mens som kommer vara den riktiga så man vet att allt är som det ska! :)

Okej ja då får vi följas åt och håller tummarna! :)
  • WanderChild
    MizzMariah skrev 2018-08-25 02:12:40 följande:

Okej intressant har funderat på att börja tempa mig. Om inte annat för att lära känna min kropp. Var ju 14 år när jag började gå på p piller och är 30 år nu och har aldrig haft några uppehåll eller varit gravid. Gällande smärta vid ägglossning vid mage och ändtarm så har mamma haft likadant. Inga diagnoser på det har vi fått.. ska sätta mig in lite i det där med att tempa ????

Samma här, va också 14 när jag började med piller o är 31 nu, inga uppehåll eller något under alla år. Principen bakom att tempa är rätt enkelt egentligen, samma tid varje morgon innan man kliver ur sängen helt enkelt. I praktiken kan det dock va lite svårare, man går kanske inte upp samma tid alltid, är sjuk ibland, sover dåligt ibland osv. Så man får titta på helheten och inte hänga upp sig på enstaka upp/nedgångar i temp. Bäst är att använda en termometer med två decimaler, jag kör dock på en med en decimal än så länge o tycker det funkar bra. Tycker jag känner av vad som händer i kroppen också så känner inget behov av att veta tempen på den detaljerade nivån.
  • Sirest01

Hej. Jag slutade med p-piller den 5/8, fick piller-mensen den 8/8. Hur lång tid tog det för ägglossning att komma igång för er efter pillerstopp? 

Igår och idag har jag haft lite "mensvärk" till och från under dagen, känner av det när jag sitter/ligger ner men inte så mkt när jag står eller rör på mig. Kan detta va tecken på att ägglossning är på gång? Är på cd18, har tagit äl-test sedan cd9. Inget positivt test ännu, har fått svag/ljusa streck alla dagar fram till idag då det var lite starkare, dock inte lika stark som kontrollstrecket. 
    Men vi hade lite myspys idag iaf, men efteråt när jag gick på toa, så var det blod (ljust blod) på pappret. Har läst att man kan få en liten blödning runt ägglossning. Har aldrig fått blod efter sex innan. (sorry för alla info, men vill vara tydlig bara :p) 

Kan ägglossning vara på g om nån/några dagar tros? 

Lägger till en bild på gårdagens 24/8 (underst) och dagens 25/8 (överst) test. Svårt att få rättvis bild men man ser en skillnad iaf.

• WanderChild
    Sirest01 skrev 2018-08-25 21:32:12 följande:

Hej. Jag slutade med p-piller den 5/8, fick piller-mensen den 8/8. Hur lång tid tog det för ägglossning att komma igång för er efter pillerstopp? 

Igår och idag har jag haft lite "mensvärk" till och från under dagen, känner av det när jag sitter/ligger ner men inte så mkt när jag står eller rör på mig. Kan detta va tecken på att ägglossning är på gång? Är på cd18, har tagit äl-test sedan cd9. Inget positivt test ännu, har fått svag/ljusa streck alla dagar fram till idag då det var lite starkare, dock inte lika stark som kontrollstrecket. 

Men vi hade lite myspys idag iaf, men efteråt när jag gick på toa, så var det blod (ljust blod) på pappret. Har läst att man kan få en liten blödning runt ägglossning. Har aldrig fått blod efter sex innan. (sorry för alla info, men vill vara tydlig bara :p) 

Kan ägglossning vara på g om nån/några dagar tros? 

Lägger till en bild på gårdagens 24/8 (underst) och dagens 25/8 (överst) test. Svårt att få rättvis bild men man ser en skillnad iaf.

Det verkar va extremt stor skillnad hur lång tid det tar efter pillerstopp. Vissa får äl direkt o för andra tar der flera månader. För mig tog det 2 månader (tror jag) innan första äl, testade med stickor från ca 1 mån efter pillerstopp o fick lite olika styrka på strecken men alla ganska svaga. Ibland tyckte jag det ökade lite precis som dina så trodde ngt va på gång men så minskade det igen efter en/ett par dagar... Hade även lite känningar i sidan till o från under tiden - särskilt i början, som att kroppen testkörde något. Men så nu i tisdags gjorde det mkt mer ont så tog ett test o det va väldigt starkt o även onsdagens streck va nästan som kontrollstrecket kombinerat med extrem smärta på höger sida. Skrev (tror jag) ovan då jag ännu ej fått bekräftat att jag faktiskt haft äl, det borde morgondagens temp visa...

Rekommenderar dig att fortsätta testa så ser du hur det utvecklas. Tempa är även bra att kombinera men för att bekräfta att äl faktiskt skett. Bara för att testet visar positivt så betyder det inte att äl faktiskt kommer ske, utan bara att hormonell förutsättning för det finns.
  • Sirest01
    WanderChild skrev 2018-08-26 00:17:19 följande:
    Det verkar va extremt stor skillnad hur lång tid det tar efter pillerstopp. Vissa får äl direkt o för andra tar der flera månader. För mig tog det 2 månader (tror jag) innan första äl, testade med stickor från ca 1 mån efter pillerstopp o fick lite olika styrka på strecken men alla ganska svaga. Ibland tyckte jag det ökade lite precis som dina så trodde ngt va på gång men så minskade det igen efter en/ett par dagar... Hade även lite känningar i sidan till o från under tiden - särskilt i början, som att kroppen testkörde något. Men så nu i tisdags gjorde det mkt mer ont så tog ett test o det va väldigt starkt o även onsdagens streck va nästan som kontrollstrecket kombinerat med extrem smärta på höger sida. Skrev (tror jag) ovan då jag ännu ej fått bekräftat att jag faktiskt haft äl, det borde morgondagens temp visa...

Rekommenderar dig att fortsätta testa så ser du hur det utvecklas. Tempa är även bra att kombinera men för att bekräfta att äl faktiskt skett. Bara för att testet visar positivt så betyder det inte att äl faktiskt kommer ske, utan bara att hormonell förutsättning för det finns.
    Okej, tack för svar. Det är väl bara att fortsätta testa och hoppas det sker nån gång. Man är ju lite otålig även om jag inte har så bråttom :p Tempa är något som jag inte känner för att göra, inte just nu iaf. 
  • WanderChild

Ok, nu är det lite spännande.... Var halvvägs genom ett inlägg igår om att jag liksom haft lite känningar i livmodertrakterna till o från under dagen men postade inte eftersom jag tänkte att det säkert inte betydde något. Men! Nu i morse efter morgonens träningspass så hade jag fått en brun flytning :O. Minns ej om jag hade mellanblödningar innan jag började med p-piller men tror inte det. De första många åren på piller hade jag dock ofta bruna flytningar/mellanblödningar, ända tills jag bytte till zoely. Tempen håller sig stabil sedan uppgången i fredags på 36,6-36,7 sex dagar i rad nu. Vill inte hoppas för mycket men man funderar ju!

• EnBlivandeWestring
    WanderChild skrev 2018-08-29 09:46:40 följande:

Ok, nu är det lite spännande.... Var halvvägs genom ett inlägg igår om att jag liksom haft lite känningar i livmodertrakterna till o från under dagen men postade inte eftersom jag tänkte att det säkert inte betydde något. Men! Nu i morse efter morgonens träningspass så hade jag fått en brun flytning :O. Minns ej om jag hade mellanblödningar innan jag började med p-piller men tror inte det. De första många åren på piller hade jag dock ofta bruna flytningar/mellanblödningar, ända tills jag bytte till zoely. Tempen håller sig stabil sedan uppgången i fredags på 36,6-36,7 sex dagar i rad nu. Vill inte hoppas för mycket men man funderar ju!

Åh så kul :D Håller tummarna för att det var en liten nidblödning då ju :D

Jag är på äl+4-5 (antagligen äl+5) och har ett väldigt tryck i äggstockarna/äggledarna/livmodern. Ingen brun flytning men dem har ändrat karaktär till lite vattnigare (från lotion) och jag är så fruktansvärt trött. Dock vet jag inte om det brukade vara såhär innan mens tidigare :/ Kan ju inte tänka mig att jag blir gravid på första försöket igen liksom

Kärlek till er
  • WanderChild
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-29 10:20:31 följande:

Jag är på äl+4-5 (antagligen äl+5) och har ett väldigt tryck i äggstockarna/äggledarna/livmodern. Ingen brun flytning men dem har ändrat karaktär till lite vattnigare (från lotion) och jag är så fruktansvärt trött. Dock vet jag inte om det brukade vara såhär innan mens tidigare :/ Kan ju inte tänka mig att jag blir gravid på första försöket igen liksom

Haha nä jag tycker också det känns extremt osannolikt att det skulle ta sig direkt! Så jag tror på mellanblödning, eller nåt tills motsatsen är bevisad ;). I övrigt har jag inte känt/märkt något. Kanske lite dragande känsla i magen idag också men det är nog bara inbillning.
  • Arpe86
    WanderChild skrev 2018-08-29 09:46:40 följande:

Oj vad spännande låter lovande med tanke på tempen!

När jag började tempa var jag ju uppenbarligen redan gravid, men det höll sig mellan 36,6-36,9.

Lite off topic men har försökt justera min historik i NC appen, den vill bestämt ha det till att befruktning skedde i juni (började tempa då) fast jag inte fick positivt LH test....
  • Arpe86
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-29 10:20:31 följande:

Precis man tror ju absolut inte det tar direkt....men ja, man vet ju aldrig. Jag var så inställd på det också, så även om symptom fanns så kände jag "inget".
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp