• Ellencassandra

IVF sommar/höst 2018

Fick hem brev om frysförvaring idag. 2 st 2dagars är nedfrysta så känns bra. Men så låg det ett litet kuvert i brevlådan också å då är det ifrån en kompis med inbjudan till dop. Deras andra barn som de har hunnit få medans man försökt. Då känns det bara förjävligt. Jag är så trött på å gå på dop. Har tvingat mig till det men den här gången orkar jag bara inte. Känner mig så deppig idag. Hur lätt mina vänner har blivit gravida å trots att de vet vad jag går igenom så har dom typ kläckt ur sig vad jobbigt det är å försöka bli med barn (de hade försökt i tre månader å blev gravid månaden därpå) vet att dom kanske inte tänker sig för å klart dom också kan få tycka att saker å ting är jobbiga men känns bara som de kunde låtit bli å prata med mig om det. Min allra bästa vän har precis fått tillbaka sin mens efter amning av sitt andra barn å jag är typ LIVRÄDD å stressad att hon ska komma igen å säga att hon e gravid. Vet inte hur jag reagerar då.. förlåt för rambling men behövde skriva av mig! ;P

• Ellencassandra
    Percafluviatilis skrev 2018-09-19 17:18:59 följande:

Usch, man vill ju verkligen inte vara van vid att ruva :/ Hoppas detta är sista gången för er åtminstone med första barnet (ifall ni önskar fler).

Nej, första gången på Sahlgrenska körde vi långt på menopur och lite gonal f. Denna gången korta med gonal f och lite menopur. Hos privata kliniken har vi kört något lägre dos med endast gonal f. Äggreserven kan ju ändras men jag är bara 28 och har svårt att tro att den ändrats så fort eller att kvaliteten sjunkit så mycket. Kan ju bero på mycket och tänker att sista landstingsfinansierade försöket kanske kommer visa en trend i sådana fall. Kanske skiljer sig hanteringen av ägg och spermier mellan kliniker också? Men jag tror mest det beror på medicineringen faktiskt. Nästa gång ska jag be om att få göra exakt samma protokoll som hos den privata kliniken. Hos den privata har vi fått två återföringar (ett tvådagars och ett tredagars) samt två blastocyster och en tredagars till frys. Detta på två behandlingar där de fick ut 6 mogna ägg. Alltså 5 av 6 överlevande embryon (de två återförda tog ju sig dock inte)! På Sahlgrenska har vi fått ut sju ägg men bara två av dessa befruktades och återfördes. Sorry för rörigt inlägg... :)

Tack ja det hoppas jag med :)

Jaha! Men då är det nog som du säger själva medicineringen. Det lät ju jättebra resultat med blastocyst osv i frysen. Så det verkar som den privata kliniken ordna rätt dos å protokoll till dig. Sahlgrenska borde väl ha kollat journalen om dina resultat på tidigare klinik å sett att det funkat bra för dig? Eller så trodde dom kanske att deras sätt skulle va bättre. Men då vet ni ju till nästa gång ifall det skulle bli så. Hoppas inte :)

Jag har hoppet på den här lilla fröt i magen å annars har jag två i frysen sen blir det å betala privat.. då ska vi välja nån annan klinik tror jag. E nöjd med den jag går till men vill ha en klink som kan sätta tillbaka på dag 5 också. Denna klinik sätter alltid tillbaka på dag 2.
  • Ellencassandra
    170909 skrev 2018-09-20 07:48:32 följande:

Just det ja, jag hoppas ju så kart att du slipper leta och betala privat så klart. Jag hoppas att det går vägen men både ett och två barn för dig nu med dem du har i kroppen och frysen

Haha tack :) har hört bra om CvL eller vad dom heter :) så kanske dom eller ivf kliniken Falun. Elle Sophia hemmet. Men aa hoppas jag slipper. Fick ju två 2 dagars i frysen hade ju hellre velat ha en 5dagars för det känns säkrare på nåt sätt? Men nån av dom kanske skulle klarat sig till dag 5 det vet man ju inte :)
  • Ellencassandra
    170909 skrev 2018-09-20 07:47:26 följande:

Jag vet inte var i landet du bor men Carl Von Linne i Uppsala har jag gått hos och kommer nog gå hos fortsättningsvis. Det verkar vara många som gillar CvL. Jag bor inte i närheten utan gör UL på hemorten och sen reser dit ca tre timmar i bil i vardera riktning men det är det värt.

Jag har ju fått plus med syskon men så har vi ju eskimåer i frysen så vi har inte pratat om nåt, Men efter alla hormoner och sprutor och grejer så vill jag nog prova eskimåerna också i framtiden. 

Grattis till plus förresten :) :) härligt!
  • Ellencassandra
    mammsen79 skrev 2018-09-21 10:58:42 följande:

Ligger här o gråter över oro.

Förstår att du är orolig :( men det kan ju blöda som många brukar säga ändå trots att man e gravid. Sen kan det ju va så att du e gravid med tvillingar å den ena tyvärr inte klara sig. Än är det inte kört! Håller tummarna för dig.

Jag grät hela kvällen igår för var så trött på å ruva å all den här ivf skiten :( idag slutade brösten ömma så äl sprutan är ute ur kroppen.
  • Ellencassandra
    mammsen79 skrev 2018-09-21 11:35:04 följande:

Tack det värmer >3 förstår dig denna eviga väntan o alla sprutor o skit. Blöder man som en vanlig mens då om man förlora den ena? Är inte risken stor man förlorar båda? Jag har inga symtom mer än att kroppstempen är upp o ner o det brukar vara så innan mensen ska komma o magen svullen som den var igår kväll och så har jag fått hemorrojder och det brukar jag få i samband med graviditet.

Jag vet faktiskt inte, men har läst om de som trott att mensen kommit men att det visa sig att ena embryot inte klarade sig men den andra gjorde det. Tror inte risken är stor att förlora båda. Hoppas din blödning beror på nåt sånt eller känsliga slemhinnor :)

Men det låter ju lovande att du fått hemorrojder, inte för att det är så roligt men hoppas det beror på grav!

Jag ska ev testa i helgen om jag vågar.. brukar fega ur.
  • Ellencassandra
    mammsen79 skrev 2018-09-21 15:02:24 följande:

Tycker det är dåligt att de inte kan göra en udersökning istället får man vara orolig 1 v till. Suck

Förstår det. Men det är inte så mycket dom kan se. Alldeles för tidigt för å se om det finns nåt foster. Så antingen beror det på att mensen är på g, eller känsliga slemhinnor av lutinus, missfall av kanske en tvilling eller så. Det är tyvärr bara å vänta :( den eviga väntan..
  • Ellencassandra
    mammsen79 skrev 2018-09-21 15:32:17 följande:

Ja mens eller om en klarar sig bara vänta o se, börjat blöda mer med suck är så trött. Ligger i soffan som en Padda.

Ta inte ut nåt i förskott. Det behöver inte vara kört! Vilken ruvardag var du på?
  • Ellencassandra
    mammsen79 skrev 2018-09-21 16:31:37 följande:

Tack gulliga det värmer, kom tjockare slemigare blod förrut. Är på ruv 11 är jag på. Kan man få mens även om man är gravid?

Ja man kan blöda under graviditeten. Har läst väldigt mycket om det. Å du tar väl lutinus också? Så kan bero på det också. Vi får hålla tummarna att det inte är mensen som är på g!!
  • Ellencassandra
    mammsen79 skrev 2018-09-22 10:32:43 följande:

Jaha okej. Min kropp fungerar med men något verkar gå fel när ägget ska fästa sig. Eftersom vi inte behöver betala så gör vi nog 3 försök.

Men det här var ditt första försök va? Det behöver inte alls va nåt fel på när det ska fästa sig. För mig tog det tre insättningar innan jag blev gravid. Det måste va rätt ägg å rätt spermier :) det kommer gå!! Du behöver bara det där guldägget! :)
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018