• Wonderfluff

IVF sommar/höst 2018

Hoppomliv skrev 2018-09-13 06:56:00 följande:

Fast samma gällde med tampong och det har ju inget med flerbörd att göra...

Ok, ja det är ju konstigt att läkarna säger olika. I alla fall hade jag oskyddat sex samtidigt som det fortfarande kom lite rött från ÄP och jag har inte fått någon infektion eller komplikation.
  • Wonderfluff
    Ellencassandra skrev 2018-09-13 09:50:27 följande:

På dom flesta kliniker säger dom att man ska vänta med samlag å att bada i allafall en vecka efter äggplock i och med stor risk för infektion! Men skönt att du slapp infektion å att det gick bra :)

Haha jag har badat oxå ^^. Enligt den (danske) läkarn var det bara nonsens att det skulle va nån infektionsrisk. Det var ju även en annan läkare på samma klinik som sa att det räckte att ta det lugnt ett par dar, sen kunde jag träna som vanligt igen. Märkligt att det skiljer så.
  • Wonderfluff
    Ellencassandra skrev 2018-09-13 09:58:08 följande:

Jaså! :) ja verkligen! Mycket olika rutiner på klinik till klinik! Svårt å veta vad som är rätt å fel! :P

ja.. skumt
  • Wonderfluff
    Mjbo skrev 2018-09-13 07:23:09 följande:

Ruvardag 3 idag :) känns inge annorlunda alls.. tiden går sakta:(

Men, åker iväg på semester idag och kommer hem söndag kväll, ska bli skönt att få annat att tänka på ett par dagar:)

Lycka till alla!

Lycka till själv! Ruvardag 4 idag. Känner mig inte alla gravid. Hur känner du dig? Satte de in tre eller femdagars? Hur många? Kul att följas åt :).
  • Wonderfluff
    LillaAw skrev 2018-09-13 11:25:59 följande:

Ruvardag 5 för mig. Känner inte så mycket heller.. vi satte dock in en tvådagars.

ok 2-dagars? Aldrig hört det förut :). Ja då borde ju vi va på ungefär samma stadie då?
  • Wonderfluff
    Percafluviatilis skrev 2018-09-13 13:45:21 följande:

Ägguttag idag. Rekord på fem ägg! Sugen slutade fungera efter första ägget och det blev lite panik men läkarteamet löste det efter några minuter. Man fick byta både slang, nål och pump. Läskigt som sjutton. Nu börjar oron över att inget av dem ska klara sig till lördag.

hjälp vilken dramatik! tur att det löste sig! grattis till många ägg :).
  • Wonderfluff
    mammsen79 skrev 2018-09-13 14:34:53 följande:

Jag är på ruv 6 skrev fel, jag fick 2 3 dagars. När fäster embroy i livmodern? Är det på tuv 7?

Jag tror det fäster typ mellan dag 5-10, men jag kanske har fel.
  • Wonderfluff
    Wonderfluff skrev 2018-09-13 15:20:04 följande:

Jag tror det fäster typ mellan dag 5-10, men jag kanske har fel.

menar alltså äggets ålder, inte ruvardag :).
  • Wonderfluff

Är det nån som vet varför man ibland sätter tillbaks tredagars, och ibland femdagars ägg? Varför har tredagars på något sätt större chanser att fortsätta dela sig i livmodern än utanför? Om inte vore det väl bättre att alltid bara sätta tillbaks femdagars?

• Wonderfluff
    Ellencassandra skrev 2018-09-13 16:58:42 följande:

Jag har fått tillbaka både 2dagars, 3dagars å 5dagars!

Vissa kliniker har som rutin å sätta in på dag 2 eller 3. De odlar vidare till dag 5-6 men då för att frysa ner ev bra embryon. Vissa får ut för få för att odla vidare till dag 5. Tror det är att man ska ha fler än 5 befruktade ägg för att de ska odlas vidare. Det faller bort en del embryon under odlingen och de säger att livmodern alltid är den bästa platsen för ett embryo. Den mår inte bättre av att vara på ett labb. Ibland vill de inte riskera att inga embryo klarar att bli blastocyster utan tycker det då är bättre att sätta in på dag 2 i dess naturliga miljö. Svårt å förklara. Men det är så jag läst till mig :)

Tack för svar, det gjorde att det klarnade :). De sa nämligen till mig att det var extremt liten chans att utplockade ägg överlevde till blastocyster. Det fastnade lite i skallen på mig och tänkte att det då kanske är samma om de satts tillbaks före dag fem. Var ju bra att det inte var så då :)
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018