• Anonym (Ts)

Till er styvföräldrar som är missnöjda!

Till styvföräldrar som är missnöjda, ni andra kan hålla er härifrån! Pretton och besserwissers, hitta en egen tråd! Här riktar jag mig ENDAST till missnöjda styvföräldrar. Jag vill bolla och dela upplevelser.

Vad är just DU missnöjd med, dela med er. Jag är väldigt missnöjd med min situation iallafall och behöver lite brainstorming.

• Svar på tråden Till er styvföräldrar som är missnöjda!
  • Ess
    Anonym (oj) skrev 2018-09-15 17:31:49 följande:
    de vill väl träffa sin pappa och du har ju skrivit förut att ni inte gör saker eller umgås med andra på varsitt håll så det beror väl på det. eller menar du att de vill träffa bara dig?
    De kan ringa till mig med. Främst så vill de träffa hela familjen.
  • Anonym (oj)
    Ess skrev 2018-09-15 17:39:29 följande:

De kan ringa till mig med. Främst så vill de träffa hela familjen.

mm
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-15 14:17:11 följande:

Fast nånstans måste man ju sätta gränser trots att man är vuxen. Speciellt när det kommer till lite större barn, är det små ja då självklart men stora barn de har kommit till konsekvens tänket, även om framhjärnan inte är mogen än. Men de förstår mycket. Han vet att han har sin pappa runt lillfingret. Han ska se dig med som en förebild.

Mina bonusbarn gillar sin lillebror på sin mammas sida och den pappan där, men verkligen inte här. Nånstans behöver man också tänka att man har en familj minst lika mycket, bara för att jag inte råkade vara först med just den här karlen så har vi ändå en familj. 16 åringen behöver nog lära sig lite gränser hos er och samtidigt få uppmärksamhet, men på lika villkor. Som jag alltid sa till mina bonusbarn och även mina barn "du är viktig, men vi alla är lika viktiga". Mina bonusbarn klarade inte det, den äldsta hon kunde inte följa med nånstans om det var fler barn för hon ville vara ensam, även vid matbordet kunde hon ha svårt med det där. Hon påpekade ibland att hon helst ville vara ensambarn. Vi skulle helst ha avsatt allt vi hade åt bara henne och eftersom vi inte gjorde det men mamman då de är bästa vänner, fick hon ju ångest här. Hos mamman var hon den vuxna och innan jag kom in i bilden var hon kvinnan i pappas hus. Svår omställning för henne och jag godtog den iom hennes ringa ålder, men ju äldre hon blev ju mindre gick att acceptera. Så var det för mig iallafall, jag kände att vi skulle ha skilt oss om jag inte satte ner foten. Jag var den större människan hela tiden med hans ex, men se nu vad mycket hon fick bete sig och hur dåligt jag tillslut mådde. Ångrar att hon fick styra mitt mående på det viset. Att jag inte stog på mig till min man mer än jag gjorde.

Såklart man inte vill gå isär. Kämpa, jag hoppas ni hittar en lösning.

Här har det varit lite upp och ner.

Hans ex har ringt och skrikit på honom att deras barn hade förtjänat att få vara ensambarn på hans sida, han blev ställd av henne och istället för att respondera på ett moget sätt så blev han tyst. Istället fick jag ta den diskussionen när hon kläckte ur sig samma kommentar till mig. Jag sa att klarar du av att älska fyra barn lika mycket så ska du nog se att din fd ska klara av att kunna ge två barn kärlek också. Där föll poletten ner lite hos henne, det argumentet kunde hon köpa och hon kom väl på sig där och då hur ologiskt och egoistiskt hennes tänk var. Där ser jag henne lite som en ?prinsessa?, hon vill gärna leva sitt liv lite hursomhelst men min sambo tillika hennes ex ska ge avkall på sitt helt och hållet.

Men lite så är det här hela tiden. Hon projicerar väldigt mycket ångest över sitt barn tycker jag, men vad har jag för rätt att tycka saker? Som bonusmorsa ska man veta sin plats och hålla sin käft. Jag gör det bra så här har jag inget styvbarn som avskyr mig men jag börjar bli riktigt förbannad på min sambo. Det är han som mesar!

Skillnaden här är att min bonus har kärlek till vår bebis, egentligen visar h*n mer omtanke till denne än till syskonen hos mamman även trots svartsjukan finns där. Jag kan inte föreställa mig hur jobbigt du måste ha det. Känner du att du och din partner är samspelta?
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Klassiker) skrev 2018-09-15 16:31:57 följande:

Jag tror TS  behöver läsa denna skribent, kanske även övriga personer här.

Om ni trycker upp enbart vad TS skriver och läser bara det hon svarat/skrivit så stämmer hon klockrent in i vad den här skribenten skriver om ryggradslösa pappor.

blogg.mama.nu/elaineeksvard/2015/05/24/toffelfarsor-som-blir-tillsammans-med-haxor/

Så slipper TS/ folk undra varför bonus barnen vänt ryggen åt denna familj! samt med all rätt .....

Snacka om att generalisera! Så alla ex fungerar likadant och bonusmorsor är stöpta i samma form också då menar du?

Elaines exempel är en ytterlighet på den mörkare skalan, precis som mycket annat i hennes liv med tanke på allt som hon verkar ha gått igenom. Men incestuösa övergrepp är kanske också något som förekommer i de flesta familjer enligt dig (med tanke på hur du slet alla bonusmorsor över samma kam där)?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Linn) skrev 2018-09-15 18:10:19 följande:

Här har det varit lite upp och ner.

Hans ex har ringt och skrikit på honom att deras barn hade förtjänat att få vara ensambarn på hans sida, han blev ställd av henne och istället för att respondera på ett moget sätt så blev han tyst. Istället fick jag ta den diskussionen när hon kläckte ur sig samma kommentar till mig. Jag sa att klarar du av att älska fyra barn lika mycket så ska du nog se att din fd ska klara av att kunna ge två barn kärlek också. Där föll poletten ner lite hos henne, det argumentet kunde hon köpa och hon kom väl på sig där och då hur ologiskt och egoistiskt hennes tänk var. Där ser jag henne lite som en ?prinsessa?, hon vill gärna leva sitt liv lite hursomhelst men min sambo tillika hennes ex ska ge avkall på sitt helt och hållet.

Men lite så är det här hela tiden. Hon projicerar väldigt mycket ångest över sitt barn tycker jag, men vad har jag för rätt att tycka saker? Som bonusmorsa ska man veta sin plats och hålla sin käft. Jag gör det bra så här har jag inget styvbarn som avskyr mig men jag börjar bli riktigt förbannad på min sambo. Det är han som mesar!

Skillnaden här är att min bonus har kärlek till vår bebis, egentligen visar h*n mer omtanke till denne än till syskonen hos mamman även trots svartsjukan finns där. Jag kan inte föreställa mig hur jobbigt du måste ha det. Känner du att du och din partner är samspelta?

Cred till dig som lyckats med att inte säga nåt. Man ska bara vara styvmorsa och hålla käften som du säger. Jag klarade verkligen inte det.

Vi har blivit mer samspelta med åren, men från början var vi det inte. Hans barn var små prinsessor och kom i princip undan med allt, blev mycket konflikter barnen emellan. Så jag var ju tvungen att öppna käften.

Men jösses vilket ex, det förstår man väl att man inte kan hålla exet kvar i dåtid. Som du säger där, ska på nåt vis vara den enda kvinnan. Helt sjukt.
  • Anonym (Klassiker)
    Anonym (Linn) skrev 2018-09-15 18:32:16 följande:
    Snacka om att generalisera! Så alla ex fungerar likadant och bonusmorsor är stöpta i samma form också då menar du?

Elaines exempel är en ytterlighet på den mörkare skalan, precis som mycket annat i hennes liv med tanke på allt som hon verkar ha gått igenom. Men incestuösa övergrepp är kanske också något som förekommer i de flesta familjer enligt dig (med tanke på hur du slet alla bonusmorsor över samma kam där)?
    Här har du ditt svar !!! Kommer från TS själv ,till dig dessutom .
    Så den här bonusmorsan är stöpt i den formen.
    Handlar inte om ytligheter eller generalisering , handlar om hennes beteende , det hon har skrivit, nu bekräftar hon det själv, inte den vassaste kniven i lådan.

Cred till dig som lyckats med att inte säga nåt. Man ska bara vara styvmorsa och hålla käften som du säger. Jag klarade verkligen inte det. 

Vi har blivit mer samspelta med åren, men från början var vi det inte. Hans barn var små prinsessor och kom i princip undan med allt, blev mycket konflikter barnen emellan. Så jag var ju tvungen att öppna käften. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Klassiker) skrev 2018-09-15 21:39:28 följande:

Handlar inte om ytligheter eller generalisering , handlar om hennes beteende , det hon har skrivit, nu bekräftar hon det själv, inte den vassaste kniven i lådan.

Cred till dig som lyckats med att inte säga nåt. Man ska bara vara styvmorsa och hålla käften som du säger. Jag klarade verkligen inte det. Vi har blivit mer samspelta med åren, men från början var vi det inte. Hans barn var små prinsessor och kom i princip undan med allt, blev mycket konflikter barnen emellan. Så jag var ju tvungen att öppna käften. 

Vissa är dumma i huvudet på riktigt, mer än så säger jag inte. Du har inte ett skit att göra med mitt liv, paddor har mer att göra med mitt liv, inte pedofiler!! Absolut inte pedofiler.
  • Ess
    Anonym (Klassiker) skrev 2018-09-15 21:39:28 följande:

Undrar just vem det verkligen är som inte är den skarpaste kniven i lådan direkt....
    Det är rätt självklart att man inte kan hålla käften hur länge som helst, speciellt inte om det drabbar en själv eller ens barn.
    Jag hade inga barn med mig in i förhållandet, så därför kunde jag luta mig tillbaks och kolla curling cirkusen. Men jag drog mina personliga gränser som innebar att jag inte deltog i den, för två nästan vuxna människor som inte ens kunde ta ett glas dricka själva hade jag ingen lust att serva.
    Hela den här cirkusen har gjort att jag inte är speciellt förtjust i dem idag, men så behöver jag inte va det heller.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-14 21:24:48 följande:
    Ja det stämmer så bra, så betedde sig exet här med som en prinsessa. Hon tålde inte att en ny kvinna kom in och tog över no1 place. Helt sjukt egentligen, för ingen äger ju nån bara för att man har barn ihop. Hon kunde inte ringa min man längre vid minsta bekymmer, fastän att hon hade ny karl och vad tyckte han om det, han lär ju bara ha tyckt det varit smidigt så slapp han själv. Eller vadå. Men hon ville inte ta att jag blev centern i min mans liv. Ja hur länge ska man va den nya egentligen, som här har det gått 8 år så jag definierar mig inte som ny längre, men ändå behandlas jag många gånger som det! Jag tror även min mans ex kände att nu var inte hennes barn no1 längre utan måste dela platsen med nytt barn kommen av den nya hemska kvinna som tog hennes plats. Dubbelt hat. Hon kunde inte bestämma och kontrollera hur som helst, så då började hon definitivt kontrollera barnen istället. Ändå har hon själv nytt barn med ny man, men å andra sidan hade den karln inga barn från förr. Nästan så jag önskade det så hon fattade nåt nån gång!
    Jag anser att detta går åt båda hållen. 

Nu är det enkelt för mig att säga som varken har ett ex i bakgrunden eller upplevt annat än självaste kärnfamiljen - MEN. 

Jag antar att exet har problem med precis samma som ni styvmammor. Exet att hon och barnet numera inte har 100% av mannens resurser i form av kärlek och andra tillgångar då det ska fördelas på ett annat barn och partner också. 

Och en styvmamma som dig kan jag också förstå flippar lite. Ni kommer ju heller aldrig få uppleva det jag upplever -  att vara helt och hållet nummer 1. Ni kommer alltid behöva dela dessa tillgångar och resurser från mannen/pappan till sitt barn med ett annat barn. 

Så jag kan ibland tänka att det kanske är lite biologiskt relaterat att situationen ser ut så med dessa känslor. 

Otroligt intressant tankegång. 
  • Ess
    Anonym (Anna) skrev 2018-09-16 08:36:03 följande:
    Jag anser att detta går åt båda hållen. 

Nu är det enkelt för mig att säga som varken har ett ex i bakgrunden eller upplevt annat än självaste kärnfamiljen - MEN. 

Jag antar att exet har problem med precis samma som ni styvmammor. Exet att hon och barnet numera inte har 100% av mannens resurser i form av kärlek och andra tillgångar då det ska fördelas på ett annat barn och partner också. 

Och en styvmamma som dig kan jag också förstå flippar lite. Ni kommer ju heller aldrig få uppleva det jag upplever -  att vara helt och hållet nummer 1. Ni kommer alltid behöva dela dessa tillgångar och resurser från mannen/pappan till sitt barn med ett annat barn. 

Så jag kan ibland tänka att det kanske är lite biologiskt relaterat att situationen ser ut så med dessa känslor. 

Otroligt intressant tankegång. 
    Vad lägger du för värdering i att va nummer ett?

Jag och maken är/var de vuxna i hushållet och därmed har/hade vi en helt annan ställning än både hans tidigare och våra gemensamma barn.
    Jag och han är nummer ett som partner för varann, och alla barnen är nummer ett för honom, men däremot så är bara mina egna barn nummer ett för mig.
    Ett förhållande kan aldrig fungera om barnen (eller exet) ska diktera villkoren, men det har inget med numrering att göra utan om en dysfunktionell relation både till sina barn och partner.

Svar på tråden Till er styvföräldrar som är missnöjda!