Anonym (andra sidan) skrev 2018-09-27 09:09:13 följande:
Jag tror att en "styvhäxa" ofta skapas av mannens beteende:
1. Han ber henne flytta in i ett tidigt skede och lägger smygande på mer och mer jobb på henne både med barnen och i hushållet
och/eller
2. Han sätter barnen på en piedestal och lyder deras minsta vink, han ignorerar flickvännen/frun när barnen är där. Ibland lyder han även exfruns minsta vink.
Självklart leder detta till frustration, men här har styvmamman ett stort ansvar: nämligen att ta upp problemen med mannen och inte ta ut frustrationen på barnen, vilket säkert är lätt hänt.
Du har rätt i att barnen inte ser vad som händer bakom kulisserna, men det kan man inte heller förvänta sig av barn. Och när de är vuxna kommer de bara ihåg vad styvmamman gjorde mot dem.
Saken är ju den, och nu pratar jag utifrån egen erfarenhet, att man försöker ju bespara barnet det som händer bakom kulisserna. Som när hens mamma ville resa iväg, inte vet hen allt som mamman gjorde från det att hon tog upp sin önskan om att lämna till det att hon faktiskt lämnade. Inte heller vet hen hur tungt det blev för oss att ha heltid med allt annat som pågick i våra liv just då. Hur berättar man det för ett barn, liksom. Det är i så fall inte jag som ska försöka berätta det utan pappan som får försöka förklara på ett sätt som inte får barnet att känna sig i vägen. Jag vet inte ens om det är möjligt.
Mamman däremot, hon hade ju jättebra förklaringar på varför hon skulle resa, ja, det var ju till och med synd om henne. Den ingången har hon till barnet, hon kan beklaga sig (eller bearbeta barnet som jag anser att hon gör) medan mina problem så gott som aldrig når barnet.
Stor frustration, ja, verkligen. Och jag har försökt att prata med pappan men det är som att det tar stopp. Det tar inte lång stund förrän han ser det som att jag klagar på hans barn och då kan han inte föreställa sig att han kan göra något, då är det bara min inställning det är fel på. Ibland märker jag ändå att han har lyssnat men det är väldigt mycket frustation däremellan.
Det bästa jag har gjort är att lämna över allt på pappan som har med hans barn att göra. Det har varit enda sättet att få honom att se hur saker verkligen är. Det kan bli lite lustigt ibland när han tror att hans barn har börjat bete sig på ett visst sätt den senaste tiden, fastän jag har påtalat det i flera år. Inte direkt skrattretande lustigt, mer sorgligt att det var så svårt för honom att lyssna när det kom ifrån mig.
Jag fantiserar ofta om att berätta allt för deras barn, allt om hur mamman minsann förväntar sig att vi ska stötta henne om hon vill ha hjälp men hur hon rent av har gått in för att sabotera de få gånger som vi har önskat hjälp av henne. Det är så sjukt, vi har alltså frågat om hon vill hjälpa, aldrig tagit för givet, hon har sagt ja, självklart. Men sen när det kommer till kritan så lägger hon upp sina planer så att vi står där i sista änden och får ta hand om henne i stället. Hon gör det så subtilt också, eller blånekar om att vi kommit överens. Sen kan hon ändå med att begära att vi ska ta över hennes del av ansvaret för barnet under långa perioder när hon har någon intressant resa som hon vill göra. Att jag och pappan har bråkat mycket är hans barn garanterat medveten om men jag tror inte hen är medveten om hur hens mamma har agerat. Det kan bli svårt att berätta också när jag vet att hon bara kommer att blåneka. Men jag tror ändå att deras barn vet med sig att hens mamma har dessa tendenser så att det åtminstone kan väckas en tanke att det kanske inte har varit så lätt.
Som sagt, det här är något jag fantiserar om, inte något jag vet eller tror att jag kommer att göra.